Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:48 - 1402/09/30

سایه روشن‌های هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال

از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال با ادامه روزهای بحرانی پرسپولیس و پیروزی‌های متوالی سپاهان همراه بود.

از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- در حالی که هنوز فوتبال ایران در تب و تاب حواشی دربی ۱۰۲ ‌و شکایت و شکایت‌کشی‌ استقلال و پرسپولیس علیه یکدیگر است، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، هفته سیزدهم لیگ برگزار شد تا فارغ از این حواشی، قطار لیگ به حرکتش ادامه دهد. رقابت‌‎هایی که با توجه به فراز و نشیب‌ تیم‌ها، هر هفته هواداران فوتبال را غافلگیر می‌کند.

فراز و فرودهای هفته سیزدهم را بررسی کرده‌‎ایم؛ هفته‌ای که همچنان با صدرنشینی و قعرنشینی استقلال‌های حاضر در لیگ ادامه پیدا کرد؛ استقلال تهران که در صدر جا خوش کرده است و استقلال خوزستانی که از قعر جدول تکان نمی‌خورد!

مهارناپذیر مانند سپاهان

سپاهان دوباره همان تیم مدعی اول فصل شده است؛ تیمی که به قول ژوزه مواریس بدون توجه به نتایجی که سایر مدعیان می‌گیرند، فقط به برد و درو کردن امتیازها فکر می‌کند. آنها این هفته برای پنجمین بازی متوالی با برد زمین مسابقه را ترک کردند و هوادار هم مانند فولاد، مس رفسنجان، استقلال خوزستان و پرسپولیس بدون امتیاز مقابل سپاهان از زمین بازی خارج شد.

سایه روشن‌های هفته سیزدهم؛ از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

آنها با ۲۷ امتیاز و یک امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به استقلال در رده دوم جدول هستند، آن هم در شرایطی که ۴ امتیاز از این تیم به دلیل عدم رعایت سقف بودجه کسر شده است.

با این نتایج، سپاهان با یک نمایش دلپذیر و روبه‌جلو با سرمربی پرتغالی، مدعی اصلی لیگ بیست و سوم نشان داده است. تیمی که هم پیروز می‌شود و هم هوادارانش را در مسابقه با گل‌های زیاد، سرخوش‌تر از تماشاگران سایر تیم‌ها به خانه می‌فرستد. آنها با ۳۲ گل زده در ۱۲ مسابقه(میانگین ۲,۴ گل‌ در هر بازی)، هجومی‌ترین تیم لیگ هستند و با ادامه این روند می‌توانند امیدوار باشند که در پایان فصل جام را پس از ۹ سال دوباره به اصفهان ببرند.

بازگشت استقلال به جاده برد

هفته سیزدهم برای صدرنشین لیگ، بازگشت دوباره به جاده برد بود. استقلال در حالی این هفته توانست در یک بازی یکطرفه و پرگل، نساجی را دست خالی راهی قائمشهر کند که از آخرین برد این تیم نزدیک به ۴۰ روز می‌گذشت. آنها پس از برد تراکتور در هفته دهم در روز ۲۰ آبان، در سه بازی بعدی‌شان برابر ذوب‌آهن، فولاد و پرسپولیس سه مساوی متوالی به دست آوردند.

سایه روشن‌های هفته سیزدهم؛ از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

پیروزی برابر نساجی اما سرانجام این زنجیره را قطع کرد تا سپاهان که به‌دنبال توقف‌های متوالی آبی‌ها، با وجود یک بازی کمتر به یک قدمی صدر رسیده بود، فعلا پشت سر استقلال باشد. هرچند سپاهان به‌رغم یک بازی کمتر، تنها یک امتیاز با استقلال و صدر فاصله دارند و کوچکترین لغزش جواد نکونام و شاگردانش، می‌تواند آنها را از صدر جدا کند.

وضعیت قرمز در اردوی سرخ‌ها

خلاف استقلال که توانست از شوک دربی پرحاشیه و مساوی‌های متوالی خارج شود، روزهای بحرانی پرسپولیس همچنان ادامه دارد. پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی این هفته در اهواز دوبار تا پای شکست پیش رفتند اما در پایان با تساوی برابر قعرنشین لیگ به تهران بازگشتند تا اوضاع برای قرمزها وخیم‌تر نشود.

پرسپولیس در ۶ بازی آخرش تنها در یک بازی موفق به کسب ۳ امتیاز شده است. شاگردان گل‌محمدی با یک برد، ۴ تساوی و یک شکست در ۶ بازی گذشته از ۱۸ امتیاز ممکن، تنها ۷ امتیاز را به دست آورده‌اند و ۱۱ امتیاز را از دست داده‌اند!

سایه روشن‌های هفته سیزدهم؛ از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

روند بحرانی پرسپولیس که از ۷ آبان و با تساوی برابر ملوان آغاز شد، سبب شده است تا هر هفته فاصله‌شان از صدر جدول بیشتر شود. پرسپولیس در پایان هفته سیزدهم با یک بازی کمتر نسبت به استقلال صدرنشین با ۲۲ امتیاز در رده پنجم قرار گرفته است؛ رده‌ای که هواداران قرمزها به آن چندان عادت ندارند. آن هم در روزهایی که بزرگترین مشکل این تیم علاوه بر ضعف تاکتیکی، در خط حمله است و خبری از یک مهاجم ششدانگ در پیشانی خط هجوم قرمزها نیست.

در بازی با استقلال خوزستان، در حالی پای نبیل باهویی مهاجم سوئدی پرسپولیس پس از سه ماه به گلزنی باز شد که همین انتظار طولانی هواداران قرمزها برای دیدن اولین گل مهاجم‌شان به خوبی ضعف این تیم را در این پست آشکار کند، ضعفی که سبب شده است این تیم در ۱۲ بازی تنها ۱۵ گل به ثمر برساند.

رحمتی و نساجی در آخر خط

هفته سیزدهم، هفته رسیدن مهدی رحمتی با نساجی به آخر خط بود تا هواداران قائمشهری که با آمدن این مربی، رویاهای بزرگی را در لیگ قهرمانان و لیگ برتر در سر داشتند، در حالی با او خداحافظی کنند که این تیم علاوه بر حذف زودهنگام از آسیا، در بین تیم‌های قعر جدولی لیگ برتر جا خوش کرده است و سایه شوم بازگشت به لیگ دسته اول و سقوط، بالای سر این تیم پررنگ‌تر از قبل در حال پرسه‌زدن است.

سایه روشن‌های هفته سیزدهم؛ از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

نساجی این هفته و تنها یک روز پس از آن‌که رحمتی وعده داد رتبه این تیم را در لیگ تک‌رقمی کند، برابر استقلال شکست سنگینی خورد. این ششمین شکست نساجی در ۸ بازی اخیر در لیگ برتر بود تا این تیم با تنها ۹ امتیاز از ۱۲ بازی در رده پانزدهم و یکی مانده به قعر جدول قرار بگیرد.

این نتایج سرانجام سبب شد تا رحمتی که یک بار دیگر هم استعفا داده و برگشته بود، این بار پس از پایان بازی با استقلال و در حالی که هنوز بازیکنان پس از سوت پایان وارد رختکن نشده بودند، نامه استعفایش را بنویسد؛ استعفایی که این بار برگشتی ندارد.

روزهای تاریک تیم‌های ساکت

هفته سیزدهم برای تیم سابق و فعلی ساکت الهامی، با تداوم باخت‌های متوالی‌شان همراه بود. هوادار، تیم فصل گذشته الهامی سومین باخت متوالی را این هفته برابر سپاهان تجربه کرد تا راهی جز جدایی برای محمود فکری باقی نماند.

سایه روشن‌های هفته سیزدهم؛ از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

مس رفسنجان، تیم فعلی الهامی نیز با شکست برابر ملوان، چهارمین باخت متوالی را تجربه کرد تا روزهای پرتنش این مربی در رفسنجان تداوم داشته باشد.

روزهای آفتابی تبریز

در تبریز گویا هوا آفتابی است! تراکتور این هفته برای سومین بازی متوالی پیروز شد تا هواداران تبریزی این بار امیدوار شوند که تیم‌شان در حال برگشت به جمع مدعیان است.

سایه روشن‌های هفته سیزدهم؛ از وضعیت قرمز پرسپولیس تا طوفان زرد سپاهان

تراکتور این هفته پیکان را شکست داد تا با ۲۴ امتیاز به رده سوم جدول تکیه بزند. البته پررنگ شدن شایعه جدایی پاکو خمس در روزهایی که تراکتور در حد مدعی ظاهر شده، کام هواداران این تیم را تلخ کرده است. شایعاتی که آنها امیدوارند واقعیت نداشته باشد تا آنها با این سرمربی اسپانیایی همچنان به جنگ‌شان با سایر مدعیان قهرمانی ادامه دهند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا