Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:50 - 1402/09/28

به بهانه وعده تاج برای میزبانی چرخشی بازی‌های تیم ملی شهرهای مختلف

همه جای ایران سرای من است

در صورت عملی شدن وعده رئیس فدراسیون فوتبال درباره برگزاری بازی‌های ملی در خارج از تهران، علاوه بر استقبال بیشتر تماشاگران، شاهد عیبنیت بخشیدن بیشتر به اینکه تیم ملی متعلق به همه ایران هست، نیز خواهیم بود.

همه جای ایران سرای من است

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- تیم ملی فوتسال کشورمان که برای حضور در قهرمانی آسیا آماده می‌شود، امشب در اولین دیدار دوستانه مصاف تیم ملی فوتسال روسیه رفت.برخلاف اکثر بازی‌‎های ملی در رده‌های مختلف، شاگردان وحید شمسایی در خارج از تهران و در شهرستان لار از توابع استان فارس به مصاف روسیه رفتند و ورزشگاه مجهز و مدرن طوبی(منیری) لار که توسط یکی از خیرین این شهر ساخته شده است، میزبان این بازی تدارکانی است.

برگزاری دیدار تیم ملی فوتسال خارج از تهران در شرایطی است که ضرورت چنین تصمیمی در برگزاری بازی‌های ملی به خصوص تیم ملی فوتبال احساس می‌شود تا شهرهای مختلف دیگر کشورمان که از نظر داشتن ورزشگاه و هتل استاندارد و درجه یک نسبت به تهران کمبودی ندارند، هم بتوانند میزبان بازی‌های ملی باشند.مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم در حاشیه سفری که به لار داشت، از ادامه پیدا کردن برگزاری مسابقات در خارج از تهران خبر داده و گفته است:«اینکه برخی از مسابقات از تهران جدا شد، کار خوبی است و باید ادامه پیدا کند.»

در حالی لار امشب و فرداشب میزبان دو بازی تدارکاتی تیم ملی فوتسال با روسیه است که در چند دهه اخیر اکثر بازی‌های ملی در رشته فوتبال به میزبانی تهران برگزار شده است و تنها در موارد محدود و انگشت‌شماری، شاهد برگزاری چند مسابقه در خارج از پایتخت بودیم.

این در شرایطی است که بارها مسئولان فدراسیون فوتبال در چند سال گذشته وعده داده بودند که به جز تهران، شهرهای دیگر هم میزبان مسابقات تیم ملی خواهند بود، وعده‌ای که محقق نشد و به جز برگزاری دیدار ایران و لبنان در چارچوب انتخابی جام‌جهانی که فروردین سال گذشته در مشهد برگزار شد، بقیه بازی‌های ملی در تهران می‌شود.

البته بدیهی است که در تهران، همه چیز برای میزبانی آماده و مهیاست و تجربه میزبانی بالای ۹۹درصد مسابقات سبب شده، فدراسیون فوتبال دغدغه و نگرانی راجب به سازماندهی و برگزاری مسابقه نداشته باشد. به همین خاطر انتخاب اول و البته آخر مربیان تیم ملی به خصوص تیم ملی فوتبال بزرگسالان، برگزاری بازی در تهران  است تا کمتر دردسر و دغدغه‌ای بابت میزبانی وجود داشته باشد.

این در شرایطی است که در فوتبال دنیا، برگزاری بازی‌های ملی در شهرهای مختلف یکی از اصول بدیهی و پذیرفته شده است و تیم‌های ملی در طول سال چه برای بازی‌های رسمی و چه تدارکاتی در ورزشگاه‌های شهرهای مختلف به میدان می‎‌روند تا علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، هواداران فوتبال در نقاط مختلف هم بازی‌های ملی و بازیکنان مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند.در کشورمان اما بازی‌های تیم ملی فوتبال در اکثر مواقع در تهران برگزار شده و در یک دهه اخیر حتی به اندازه انگشتان یک دست هم، بازی تیم ملی فوتبال در خارج از تهران برگزار نشده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، استقبال تماشاگران هم از مسابقات تیم ملی فوتبال به کمترین میزان حد ممکن رسیده، به طوری که در برخی مسابقات، تماشاگران حاضر در ورزشگاه به ۵ هزار نفر هم نمی‌رسند. استقبال کم تماشاگران در شرایطی است که هواداران به عنوان یار دوازدهم تیم ملی نقش پررنگی در تبهیج بازیکنان به خصوص در بازی‌های رسمی و حساس دارند.با این حال در سال‌های اخیر شاهد کاهش محسوس تماشاگران در بازی‌های ملی در تهران هستیم، به طوری که آخرین باری که آزادی در جریان یک بازی ملی، پر از تماشاگر شد را کمتر کسی به خاطر دارد.

در چنین شرایطی، برگزاری بازی‌های ملی در خارج از تهران باید به عنوان یک برنامه جدی در اولویت فدراسیون فوتبال قرار بگیرد و وعده امروز تاج تنها در حد حرف باقی نماند.

کمبود امکانات در شهرهای دیگر  با توجه به گزینه‌های مختلفی که برای میزبانی وجود ندارد، هم نمی‌تواند بهانه‌ای برای برگزاری بازی‌های تیم ملی در تهران باشد. علاوه بر ورزشگاه آزادی، در اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز و مشهد هم ورزشگاه‌های استاندارد و مجهزی وجود دارد که می‌توانند به خوبی از عهده میزبانی بازی‌های ملی بربیایند. زیرساخت‌های حمل‌ونقل و اسکان هم در این شهرها در بهترین شرایط قرار دارد تا این شهرها هم مانند تهران شرایط میزبانی را داشته باشند.

بزرگترین مزیت برگزاری بازی‌های تیم ملی فوتبال در خارج از تهران، استقبال بیشتر تماشاگران خواهد بود و به طور قطع، هوادارن تیم ملی در شهرهای دیگر با پر کردن استادیوم‌ها، هم انگیزه بیشتری به تیم ملی خواهند داد و هم این مهم که تیم ملی تنها متعلق به پایتخت نیست، هم عملی خواهد شد تا هواداران فوتبال در سراسر ایران مانند سایر کشورها فرصت تماشای بازی تیم ملی را از نزدیک پیدا کنند.

با وجود مزیت‌های چرخشی بودن میزبانی بازی‌های تیم ملی در بین شهرهای مختلف، باید منتظر ماند و دید که آیا این بار وعده رئیس فدراسیون فوتبال درباره ادامه یافتن برگزاری دیدارهای ملی در خارج از تهران به بهانه میزبانی لار از دیدار تیم ملی فوتسال با روسیه، عملی خواهد شد تا مانند دفعه‌های پیش خبری از عملی شدن آن نخواهد بود.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا