Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:39 - 1402/09/19

سایه روشن‌های هفته دوازدهم

موتور خاموش سرخابی‌ها، خط آتش مرگبار سپاهان

هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال در حالی به پایان رسید که سپاهان خلاف استقلال و پرسپولیس، با در اختیار داشتن خط حمله‌ای ترسناک، دوباره در قامت یکی از مدعیان اصلی لیگ ظاهر شده است.

موتور خاموش سرخابی‌ها، خط آتش مرگبار سپاهان

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- فصل جاری لیگ برتر فوتبال در حالی از ایستگاه دوازدهم گذشت که جنگ مدعیان بالای جدول هر هفته داغ‌تر می‌شود، آن هم در شرایطی که همچنان مهم‌ترین دغدغه لیگ برتری‌ها مانند تمام فصل‌های اخیر، سوت‌‎های بحث‌برانگیز داوری است. با این حال، تلاش چندانی در فدراسیون فوتبال برای حل این دغدغه دیده نمی‌شود تا تیم‌‎ها با این مشکل بسوزند و بسازند! در گزارشی فراز و فرودهای هفته دوازدهم را مرور کرده‌‎ایم.

عبور پرسپولیس از بحران؟

ایستگاه دوازدهم لیگ، بازگشت پرسپولیس دوباره به جاده برد بود تا آنها در آستانه دربی کمی به اوضاع‌شان که پس از شکست برابر الدحیل و حذف از آسیا بهم ریخته بود، سروسامان بدهند.

 پرسپولیس این هفته توانست هوادار را شکست دهد تا پس از سه هفته دوباره رنگ پیروزی را در لیگ برتر ببیند. آخرین برد یحیی گل‌محمدی و شاگردانش به ۲۷ مهر و بازی با پیکان در یک بازی معوقه از هفته ششم برمی‌گشت. قرمزها پس از آن برد، ۲ تساوی و یک شکست در لیگ برتر کسب کردند تا صدر جدول را از دست بدهند.

سرخ‌پوشان اما این هفته دوباره با برد آشتی کردند تا با توجه به تساوی استقلال، فاصله‌شان را با صدر به ۴ امتیاز برسانند. این نتیجه سبب شد، پرسپولیس که می‌رفت با شکست برابر الدحیل و حذف از آسیا، شرایط بحرانی‎‌تری را تجربه کند، دوباره در آستانه دربی حساس ۲۳ آذر برابر استقلال به جمع مدعیان برگردد.

سایه روشن‌های هفته دوازدهم؛ موتور خاموش سرخابی‌ها، خط آتش مرگبار سپاهان

با وجود پیروزی برابر هوادار اما نمایش پرسپولیس با روزهای اوج فاصله داشت تا گل‌محمدی به رغم کسب ۳ امتیاز حیاتی، کار سخت‌تری نسبت به فصل‌های قبل در ادامه لیگ پیش‌رو داشته باشد، آن هم در روزهایی که فراز و نشیب بالای مهاجمان این تیم، سبب شده تا خط آتش قرمزها، کم‌زهرترین دوران چند فصل اخیر خود را تجربه کند.

آنها این هفته، دربی را پیش رو دارند و در یک بازی ۶ امتیازی به دنبال ادامه حرکت در جاده برد هستند. هرچند شرایط پرنوسان‌ پرسپولیس، پیش‌بینی عملکرد گل‌محمدی و شاگردانش را سخت‌تر از همیشه کرده است. با این حال هرچه باشد قرمزها با برد به پیشواز دربی رفتند تا گرچه جایگاه پایین‌تری نسبت به استقلال در جدول دارند، اما بتوانند با روحیه بالاتری آماده این مسابقه شوند.

از بین رفتن حاشیه امنیت آبی‌ها

استقلال برای دومین هفته متوالی امتیاز از دست داد تا حاشیه امنیت آبی‌ها در صدر جدول باز هم کمتر شود و آنها خلاف پرسپولیس، با تساوی به استقبال دربی ۲۳ آذر بروند.

آبی‌ها این هفته برابر فولاد در اهواز با تساوی متوقف شدند تا باوجود حفظ صدرنشینی، فاصله‌شان با دیگر مدعیان کمتر شود. دور شدن استقلال از روند بردهای متوالی، هواداران این تیم را در آستانه دربی پنجشنبه دلواپس کرده است.

سایه روشن‌های هفته دوازدهم؛ موتور خاموش سرخابی‌ها، خط آتش مرگبار سپاهان

استقلال در ۵ بازی اخیر ۳ تساوی و تنها ۲ برد کسب کرده است و قطع شدن نوار بردهای متوالی این تیم و نزدیک شدن سایر مدعیان، شاگردان جواد نکونام برای حفظ جایگاهشان در صدر کار سختی در پیش دارند. به خصوص که باخت در دربی ۲۳ آذر، اگر با پیروزی سپاهان همراه شود، سبب خواهد شد آنها صدر جدول را از دست بدهند.

استقلال هم مانند پرسپولیس از نداشتن یک مهاجم تمام‌عیار رنج می‌برد و با جدایی مهدی قایدی، آنها هنوز یک مهاجم شش‌دانگ را در خط حمله‌شان ندارند. هرچند با اضافه شدن گوستاوو بلانکوی آرژانتینی، نکونام امیدوار است که خیال هواداران این تیم از گلزنی راحت شود.

البته هواداران استقلال امیدوارند که تجربه پرسپولیس دراین‌باره برایشان تکرار نشود. قرمزها هم با جذب نبیل باهویی، مهاجم سوئدی‌ به دنبال حل مشکل گلزنی بودند اما این مهاجم با ثبت یک آمار ضعیف، ناامیدکننده ظاهر شده است.

بازگشت به سپاهان با خط حمله مرگبار

هر چقدر استقلال در هفته‌های اخیر در حال امتیاز از دست دادن است، سپاهان دوباره به روند بردهای متوالی اول فصل برگشته و دوباره در قامت یکی از مدعیان اصلی قهرمانی ظاهر شده است.

سپاهان این هفته یک برد پرگل برابر مس رفسنجان به دست آورد. این سومین پیروزی متوالی زردپوشان اصفهانی بود که آنها را با یک بازی کمتر به فاصله ۳ امتیازی استقلال و صدر رسانده است.

سایه روشن‌های هفته دوازدهم؛ موتور خاموش سرخابی‌ها، خط آتش مرگبار سپاهان

سپاهان که با ۲۱ امتیاز، رده دوم جدول را در اختیار دارد، با برد در بازی معوقه می‌تواند با توجه به تفاضل گل بهتر در صدر هم قرار بگیرد.

خلاف استقلال و پرسپولیس که با مشکل گلزنی روبرو هستند، سپاهان با داشتن مهاجمان آماده، یک خط آتش ترسناک را در اختیار دارد که با حضور شهریار مغانلو، رضا اسدی و عیسی آل‌کثیر و زدن ۲۴ گل در ۱۰ دیدار، گلزن‌ترین تیم لیگ بیست و سوم است

نساجی بیدار شد؟

هواداران قائمشهری پس از ۳ ماه سرانجام در هفته دوازدهم، رنگ برد را در لیگ برتر دیدند. نساجی این هفته توانست در خانه تیم قعر جدولی استقلال خوزستان را شکست دهد تا پس از ۴ باخت و یک تساوی، سرانجام با برد آشتی کند.

آخرین برد نساجی به پیروزی سه بر یک برابر صنعت نفت در هفته چهارم لیگ در هفتم شهریور برمی‌گشت و آنها سرانجام این هفته توانستند طلسم نبردن را بشکنند.

سایه روشن‌های هفته دوازدهم؛ موتور خاموش سرخابی‌ها، خط آتش مرگبار سپاهان

نساجی با وجود این برد هنوز در قعر جدول یکی از گزینه‌های سقوط به حساب می‌آید. شاگردان مهدی رحمتی با ۹ امتیاز در رده پانزدهم و ماقبل آخر قرار دارند و قائمشهری‌ها، امیدوارند با روشن شدن چراغ بردهای این تیم پس از سه ماه، این روند متوقف نشود تا آنها از قعر جدول جدا شوند. به خصوص که با توجه به حذف از لیگ قهرمانان، رحمتی دیگر بهانه‌ای به نام برنامه فشرده بازی‌ها برای توجیه ناکامی‌های نساجی ندارد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا