Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
21:18 - 1402/09/16

توجیه ناکامی پرسپولیس با قانون سقف بودجه

آقای درویش گاهی به آینه نگاه کن!

در حالی مدیرعامل پرسپولیس در توجیه حذف پرسپولیس از آسیا، مدعی است که با وجود بودجه کافی، به دلیل رعایت قانون سقف بودجه، نتوانسته بازیکن خارجی بهتری بگیرد که کسر امتیاز از این تیم و اعتصاب بازیکنان به دلیل بی‌پولی، ادعای قانون‎مداری و نداشتن مشکل مالی را زیر سوال می‌برد.

آقای درویش گاهی به آینه نگاه کن!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- پرسپولیس، سه‌شنبه‌شب با شکست برابر الدحیل، خداحافظی تلخی با لیگ قهرمانان داشت تا پرونده قرمزها هم مانند نساجی در آسیا بسته شود و سپاهان تنها نماینده ایران در مرحله یک هشتم نهایی باشد.

کنار رفتن پرسپولیس در لیگ قهرمانان در شرایطی بود که همه چیز برای رسیدن به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا در دست یحیی گل‌محمدی و شاگردانش بود و آنها در شبی که هوادارانشان سنگ تمام گذاشته بودند، می‌توانستند با تکرار برد بازی رفت یکی از تیم‌های مرحله حذفی باشند اما با سوت لیدا جامپی ژاپنی، شکست ۲ بر یک پرسپولیس روی اسکوربورد ورزشگاه آزادی ثبت شد. آن هم در شبی که نمایش پرسپولیس، هواداران این تیم را خشمگین به خانه‌هایشان فرستاد.

موضوع قابل تامل نوع واکنش مدیریت باشگاه پرسپولیس به حذف از آسیا بود، واکنشی که نشان داد رضا درویش به عنوان مدیرعامل باشگاه به دنبال انداختن تقصیر این شکست به پای هر کسی جز خودش است.جالب اینکه که  او در صحبت‌هایش پس از باخت به الدحیل با وجود یک عذرخواهی نمایشی، سعی کرد به هر وسیله‌‎ای متوسل شود تا خودش را تبرئه کند. مانند جایی که او در واکنش به درخواست یکی از هواداران پرسپولیس برای استعفایش،تاکید می‌کند که باید از سرمربی تیم در این باره سوال بپرسید که چرا تیم نتیجه نگرفت.

البته فوتبال ایران، مدیرانی از جنس درویش زیاد به خودش دیده است، مدیرانی که با توجه به ارتباطاتی که دارند، پایشان به ورزش و بزرگترین باشگاه‌های کشور باز می‌شود، بدون اینکه شایستگی‌هایشان برای جایگاهی که قرار است تصاحب کنند، مورد بررسی قرار بگیرد.

با این حال توجیه قابل تامل مدیرعامل پرسپولیس پس از باخت به الدحیل، انداختن باخت به گردن قانون سقف بودجه بود.درویش گفته بود:«اگر بنا بود ما بهترین بازیکن را بگیریم، نباید سقف را رعایت می‌کردیم‌. شاید یکی از ایرادات ما که به حق هم هست، این است که ما سعی کردیم سقف قرارداد را رعایت کنیم اما امروز می‌فهمم اشتباه کردیم. یکی دو امتیاز از ما کم می‌شد اما نافرمانی می‌کردیم و دو بازیکن شاخص می‌گرفتیم و مبلغ آن هم هرچقدر زیاد بود، عیبی نداشت و بحثی نبود. ما فکر کردیم اینکه می‌گویند سقف قرارداد باید رعایت شود و اگر نشود دچار مشکل می‌شویم، واقعی است. از این جهت سعی کردیم سقف را رعایت کنیم اما امروز می‌فهمیم اشتباه کردیم.»

توجیه مدیرعامل پرسپولیس به خوبی گویای فضای حاکم بر مدیریت فوتبال ایران است، مدیریتی که به جای اینکه به اجرای قانون افتخار کند،از اجرای«قانون» پشیمان است وتاکید می‌کند که باید برای موفقیت، قانون باید زیر پا گذاشته شود. مدیریتی که ناکامی را نه به پای خودش، بلکه به پای قانون می‌نویسد و سعی در این دارد خودش را تبرئه کند.مدیریتی که ضعف‌ها و سوء‌مدیریت‌هایش را می‌خواهد به پای دیگران بنویسد و پای خودش را از بین مسببان ناکامی بیرون بکشد.

البته همین توجیهات و فرافکنی‌های درویش برای رفع اتهام از خودش، پر از تناقض است. در حالی درویش از اجرای قانون سقف بودجه توسط پرسپولیس خبر داده و بابت آن پشیمان است که این باشگاه به دلیل عدم رعایت قانون و تخلف در قراردادها، توسط کمیته انضباطی به کسر یک امتیاز و جریمه ۱۰ میلیارد تومانی محکوم شده است.

علاوه بر این پرداختی‌های خارج از قرارداد یکی از هواداران متمول پرسپولیس به برخی بازیکنان اسم و رسم‌دار این تیم هم، مسئله‌ای بود که بارها توسط مسئولان فدراسیون فوتبال، غیرقانونی عنوان شد و تاکید شد که این مبالغ باید در رقم قرارداد درج شود تا در محاسبه سقف بودجه لحاظ شود. این ترفند غیرقانونی برای دور زدن قانون سقف بودجه که با تائید بازیکنان پرسپولیس مانند علیرضا بیرانوند هم همراه شد، نشان داد که برخلاف گفته‌های درویش، مدیریت پرسپولیس نه تنها قانون سقف بودجه را رعایت نکرده است، بلکه سعی کرده آن را به طرق مختلف که غیرقانونی است، دور بزند.

درویش همچنین در توجیه اینکه چرا به جای بازیکنی مانند نبیل باهویی، بازیکنان خارجی بهتری را جذب نکرده است، تاکید کرده که تنها التزام او به رعایت این قانون، سبب شده است تا پرسپولیس نتواند بازیکن بهتری را به خدمت بگیرد. نکته قابل تامل اینکه مدیرعامل پرسپولیس تاکید کرده که برای جذب بازیکن بهتر، این باشگاه مشکل مالی نداشته است و «مبلغ آن هر چه زیاد بود» را می‎‌توانستند پرداخت کنند!

در حالی درویش مدعی است که پرسپولیس، مشکل مالی برای جذب بازیکن بزرگ خارجی نداشته است که یحیی گل‌محمدی و بازیکنان این تیم در ۴ ماه گذشته از فصل جاری، بارها به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان دست به اعتصاب و قهر زده‌اند و چالش‌های مالی یکی از بزرگترین مشکلات پرسپولیس در ماه‌های اخیر بوده و همین مسئله رابطه درویش و گل‌محمدی را تیره کرده است.

با توجه به چنین چالش‌هایی، ادعای درویش درباره اینکه پرسپولیس برای جذب بازیکن بهتر خارجی که «مبلغ آن هر چه زیاد بود» مشکلی نداشته است، دور از واقعیت و بی‌اساس است. به نظر می‌رسد مطرح کردن چنین ادعایی با توجه به مشکلات عدیده مالی پرسپولیس که بر کسی پوشیده نیست، به یک فرار رو به جلو می‌ماند.

با توجه به چنین فرافکنی‌‎هایی بهتر بود که مدیریت پرسپولیس با قبول اشتباهات و سوء‌مدیریت‌هایی که در کنار ضعف‌های فنی، زمینه‌ساز ثبت سه‌شنبه‌شب تلخی برای قرمزها شد، یک بار برای همیشه با واقعیت روبرو شود و با ایستادن جلوی آینه، یکی از مقصران حذف پرسپولیس از آسیا را به خوبی بشناسد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا