Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:46 - 1402/07/20

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت اردن

مصاف با گربه سیاه برای رسیدن به کی‌روش و رفقا!

تیم ملی فوتبال ایران در تورنمنت اردن به مصاف تیم ملی این کشور و یکی از تیم‌های قطر یا عراق خواهد رفت؛ حریفان نام‌آشنایی که می‌توانند محک سخت و جدی برای تیم ملی ایران در راه آماده‌سازی برای جام ملت‌ها باشند.

مصاف با گربه سیاه برای رسیدن به کی‌روش و رفقا!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- تیم ملی فوتبال برای حضور در تورنمنت اردن با حضور تیم ملی این کشور و همچنین عراق، قطر، راهی امان پایتخت اردن شده است تا قبل از جام ملت‌ها، یک محک نسبتا جدی بخورد. بر اساس برنامه، شاگردان امیر قلعه‌نویی روز جمعه ساعت ۲۱ به مصاف اردن میزبان می‌روند. در دیگر بازی هم قطر و عراق با هم بازی می‌کنند. برنده این دو دیدار فینال و بازنده‌ها دیدار رده‌بندی را دوشنبه هفته آینده(۲۴ مهر) برگزار می‌کنند. در آستانه آغاز این تورنمنت به بررسی وضعیت تیم‌های شرکت‌کننده پرداخته‌ایم.

اردن؛ مصاف با گربه سیاه در امان

تیم ملی کشورمان در اولین دیدار در تورنمنت اردن، جمعه شب به مصاف اردن می‌‎رود؛ حریفی نام‌آشنا که می‌توان از آنها به عنوان گربه‌سیاه فوتبال ایران نام برد. اردن خودش را برای حضور در بازی‌های انتخابی جام جهانی‌‎ ۲۰۲۶ آو جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر آماده می‌کند و این تورنمنت به عنوان میدانی مهم برای شاگردان حسین اموتای مراکشی است.

این مربی مراکشی ۵۳ ساله که سابقه هدایت تیم ملی مراکش، باشگاه‌های السد قطر و رباط مراکش را در کارنامه دارد، تیرماه امسال به عنوان سرمربی تیم ملی اردن انتخاب شد تا در اولین قدم این تیم را آماده حضور در جام ملت‌های سال آینده در قطر کند. اردن در جام ملت‌ها در گروه E با تیم‌های کره‌جنوبی، بحرین و مالزی همگروه است.

اردن در حالی به مصاف تیم کشورمان می‌رود که در فیفادی شهریورماه در دو بازی تدارکاتی ۶ بر صفر برابر نروژ و ۲ بر یک مقابل جمهوری آذربایجان شکست خورد تا آنها با سرمربی جدیدشان آغاز خوبی نداشته باشند.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت اردن؛ مصاف با گربه سیاه برای رسیدن به کی‌روش!

در چنین شرایطی اردن روز جمعه در امان میزبان تیم ملی کشورمان است. اردن در رده ۸۴ رنکینگ فیفا قرار دارد و براساس آمار سایت ترانسفر مارکت ارزش این تیم ۱۰ میلیون و سی هزار یورو است.

بیشتر بازیکنان اردن در لیگ‌ داخلی و همچنین قطر و مراکش بازی می‌کنند. از جمله بازیکنان شاخص اردن می‌توان به موسی التماری اشاره کرد که در لیگ یک فرانسه و تیم مونت پولیه بازی می‌کند و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شده است. یازان نامیت بازیکن الاهلی قطر دیگر بازیکن مشهور اردن است که ۶۰۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شده است.

تیم ملی فوتبال کشورمان تاکنون ۱۳بار با اردن روبه‌رو شده که نتیجه آن ۶ برد، ۴ باخت و ۳ تساوی بوده است. آخرین رویاریی تیم ملی با اردن به ۱۶ شهریور سال ۹۱ بر می‌گردد که تیم کشورمان با هدایت کارلوس کی‌روش در یک بازی تدارکاتی برابر این تیم به تساوی بدون گل رسید.

حالا در شرایطی پس از ۱۱ سال قرار است تیم ایران باردیگر برابر اردن به میدان برود که در سه بازی آخر برابر این تیم نتوانسته است، به پیروزی برسد. یک باخت و دو تساوی متوالی نتیجه سه بازی آخر ایران و اردن بوده است و آخرین برد تیم کشورمان به سال ۲۰۱۱ و برتری یک بر صفر در انتخابی جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۱ بر می‌گردد که با افشین قطبی به دست آمد.

قطر؛ ملاقات جذاب احتمالی با کی‌روش

قطر از دیگر تیم‌های حاضر در تورنمنت اردن است؛ تیمی که با کارلوس کی‌روش به امان رفته است و در اولین دیدار با عراق روبه‌رو می‌شود. قطری‌ها خلاف نمایش قدرتمندانه در جام ملت‌های ۲۰۱۹ با فلیکس سانچز و قهرمانی در این رقابت‌ها، در چند سال اخیر از آن تیم مدعی فاصله گرفته‌اند.

در جام‌جهانی هم به‌رغم میزبانی نتوانستند نتایج قابل قبولی را ثبت کنند و با سه شکست در اولین حضورشان خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفتند. پس از پایان جام‌جهانی، قطری‌ها با سپردن هدایت تیم‌شان به کی‌روش به دنبال بازگشت به صف مدعیان هستند و می‌خواهند در جام‌ ملت‌های ۲۰۲۳ که زمستان امسال در دوحه برگزار می‌شود، به عنوان مدافع عنوان قهرمانی نمایش قدرتمندانه‌ای در خانه داشته باشند.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت اردن؛ مصاف با گربه سیاه برای رسیدن به کی‌روش!

قطر در حالی به اردن آمده است که در فیفادی گذشته در شهریور در دو بازی تدارکاتی، ۲ بر یک به کنیا باخت و با روسیه یک – یک مساوی کرد.

قطر در آخرین رده‌بندی فیفا در رده ۶۱ جهان قرار گرفته است و بر اساس ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت بازیکنان این تیم در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار یورو ارزش دارند.

اکرم عفیف ستاره قطری‌ها که در السد بازی می‌کند، با ۴ میلیون یورو گران‌‎ترین بازیکن این تیم بوده و معز علی مهاجم الدحیل با ارزش ۲ میلیون یورو در رده دوم است. از دیگر بازیکنان شاخص قطر می‌توان به حس الهیدوس، احمد علائدین و لوکاس مندس اشاره کرد.

در صورتی که قطر در اولین بازی تورنمنت اردن، عراق را شکست دهد و تیم کشورمان هم از سد میزبان بگذرد، در فینال شاهد رویارویی تیم ملی با عنابی‌‎ها خواهیم بود و تقابل با کی‌روش که بیش از یک دهه روی نیمکت ایران نشست می‌تواند این مسابقه را جذاب‌تر کند.

رویارویی احتمالی ایران و قطر در فینال تورنمنت اردن، بیست و چهارمین رویارویی دو تیم خواهد بود. در ۲۳ دیدار گذشته، تیم کشورمان ۱۵ برد، ۵ تساوی و ۳ باخت برابر قطر به دست آورده است. آخرین بازی ایران و قطر هم به سال ۲۰۱۸ بر می‌گردد که تیم ملی توانست در این بازی دوستانه ۲ بر یک قطر را شکست دهد.

عراق؛ حریف سنتی که یادآور سریعترین صعود به جام‌جهانی است

عراق دیگر تیم حاضر در تورنمنت اردن است. عراقی که حریف سنتی تیم ملی کشورمان به حساب می‌آید، در اولین بازی در این تورنمنت با قطر روبه‌رو می‌شود و در صورت برتری برابر شاگردان کی‌روش باید در فینال با برنده ایران و اردن بازی کند.

عراق در سال‌های اخیر روند پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است و از آبان سال گذشته با انتخاب جسوس کاساس اسپانیایی به دنبال احیا و بازگشت به جمع مدعیان برآمده است. کاساس که سابقه حضور به عنوان کمک مربی در تیم ملی اسپانیا و باشگاه واتفورد انگلیس و همچینین آنالیروزی در تیم بارسلونا را دارد، با حضور در بغداد به دنبال بازسازی این تیم است.

تیم ملی عراق که در رنکینگ فیفا در رده ۶۹ قرار گرفته است، در فیفادی شهریورماه بازی تدارکاتی برگزار نکرد اما از ابتدای امسال دو بازی انجام داده است. عراق خردادماه یک بر صفر به کلمبیا باخت و فروردین هم در یک بازی تدارکاتی ۲ بر صفر مقابل روسیه شکست خورد تا سرمربی اسپانیایی کارش را با ۲ شکست در این تیم آغاز کند.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت اردن؛ مصاف با گربه سیاه برای رسیدن به کی‌روش!

ارزش بازیکنان تیم ملی عراق براساس اعلام سایت ترانسفرمارکت در مجموع ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار یورو است که این تیم را به ارزان‌ترین تیم تورنمنت اردن تبدیل کرده است.

خیلی از ستاره‌های تیم عراق با توجه به بازی در لیگ ایران برای هواداران فوتبال ایرانی شناخته‌شده هستند. ستاره‌هایی مانند بشار رسن هافبک پیشین پرسپولیس و فعلی القطر و فهاد تلیب دروازه‌بان فعلی صنعت نفت از جمله این بازیکنان هستند. گران‌ترین بازیکن عراق امجد اتوان با یک میلیون یورو ارزش است که در تیم زاخوی این کشور بازی می‌کند.

در صورت رسیدن ایران و عراق به فینال، این دو تیم برای سی و دومین بار به مصاف هم می‌روند. در ۳۱ بازی گذشته، تیم کشورمان ۱۸ برد، ۷ تساوی و ۶ شکست را ثبت کرده است.

تیم کشورمان در سه بازی آخر با عراق به پیروزی رسیده و آخرین رویارویی دو تیم به انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بر می‌گردد که تیم ملی ایران بهمن ۱۴۰۰ توانست با یک گل عراق را شکست دهد و سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی را جشن بگیرد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا