Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:40 - 1402/07/18

سایه‌روشن‌های هفته هفتم لیگ برتر

رقابت میلیمتری مدعیان در روزگار ناخوش مهمانان تازه لیگ

هفته هفتم لیگ برتر فوتبال با رقابت نزدیک ۴ مدعی اصلی قهرمانی و ادامه نتایج ضعیف تیم‌های تازه راه‌یافته به لیگ برتر همراه بود.

رقابت میلیمتری مدعیان در روزگار ناخوش مهمانان تازه لیگ

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- لیگ برتر فوتبال پس از تعطیلی چند هفته‌ تعطیلی و برگزاری ناقص هفته پنجم و لغو هفته ششم، از پنج‌شنبه گذشته با برگزاری رقابت‌‎های هفته هفتم دوباره آغاز شد. البته پس از برگزاری بازی‌‎های این هفته، با توجه به فرا رسیدن فیفادی ماه اکتبر و بازی‌‎های تیم ملی در تورنمنت اردن دوباره تعطیل شد تا سریال توقف‌های لیگ بیست و سوم از همین هفته‌های ابتدایی صدای اعتراض مربیان و بازیکنان را در بیاورد.

در چنین شرایطی به فراز و فرودهای هفته هفتم پرداخته‌ایم، هفته‌ای که یکی از طولانی‌ترین هفته‌های لیگ هم می‌تواند لقب بگیرد، هفته‌ای که بازی‌های آن عصر پنج‌شنبه آغاز شد و یک‌شنبه شب به پایان رسید.

مربع قهرمانی شکل گرفت

هفته هفتم به کام مدعیان لیگ بیست و سوم بود و تمام تیم‌هایی که برای جام فصل جاری نقشه‌ کشیده‌اند با پیروزی برابر حریفانشان این هفته را به پایان رساندند تا رقابت بین تیم‌های مدعی در بالای جدول میلیمتری پیش برود. پرسپولیس تیم اول جدول، این هفته گل‌گهر را در یک بازی جنجالی شکست داد، استقلال که در رده دوم است در رفسنجان برابر مس کار سختی برای پیروزی نداشت و تراکتور رده سومی هم با خمس پس از ۲ شکست اول فصل، چهارمین برد متوالی‌ را برابر آلومینیوم ثبت کرد.

سایه‌روشن‌های هفته هفتم لیگ برتر؛ رقابت میلیمتری مدعیان در روزگار ناخوش مهمانان تازه لیگ

سپاهان هم که با ۴ امتیاز منفی به لیگ ادامه می‌دهد با یک برد پرگل برابر صنعت نفت پنجمین برد متوالی را در ۵ بازی گذشته ثبت کرد تا ضلع چهارم جدول لقب بگیرد. سپاهانی‌ها البته حسرت ۴ امتیاز منفی را به دلیل عدم سقف بودجه می‌‍خورند، امتیازهایی که اگر کسر نمی‌شد الان با ۱۵ امتیاز صدرنشین بودند. با این حال شاگردان ژوزه مواریس با همین وجود تنها ۲ امتیاز با صدر فاصله دارند تا در ادامه لیگ شاهد رقابت جذابی بین ۴ تیم مدعی اصلی قهرمانی باشیم.

روی دیگر سکه انزلی‌چی‌ها

ملوان در لیگ بیست و سوم شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به فصل گذشته تجربه می‌کند. انزلی‌چی‌ها اگر سال گذشته در دقیقه ۹۰ مجوز ماندن در لیگ را گرفتند و برای سقوط نکردن می‌جنگیدند، در فصل جاری با مهدی تارتار در حال رسیدن به جمع تیم‌های بالای جدولی هستند و دیگر خبری از آن تیم ناکام فصل گذشته نیست.

سایه‌روشن‌های هفته هفتم لیگ برتر؛ رقابت میلیمتری مدعیان در روزگار ناخوش مهمانان تازه لیگ

ملوان البته فصل جدید را هم با دو باخت متوالی آغاز کرد اما آنها در ۴ بازی بعدی سه برد و یک مساوی داشته‌اند و در جدول در حالا بالا آمدن هستند. ملوان این هفته در دربی شمالی‌ها نساجی را شکست داد تا سومین برد را در چهار بازی گذشته ثبت کند و با ۱۰ امتیاز در رده ششم قرار بگیرد.

شوک مثبت اسپانیایی فولاد

هفته هفتم پایان ناکامی‌های فولاد در فصل جاری بود. فولاد که در ۴ بازی اول لیگ ۴ شکست کسب کرده بود، سرانجام پس از رفتن علیرضا منصوریان و در اولین دیدار با سرمربی جدید اسپانیایی‌اش یعنی خوان ایگناسیو مارتینز، اولین برد را در بازی با هوادر به دست آورد تا زنجیره شکست‌های این تیم قطع شود.

سایه‌روشن‌های هفته هفتم لیگ برتر؛ رقابت میلیمتری مدعیان در روزگار ناخوش مهمانان تازه لیگ

با این برد به نظر می‌رسد فولاد با سرمربی اسپانیایی‌اش که اواسط شهریور برای هدایت این تیم به اهواز آمد، در حال پوست انداختن و عبور از بحران باشد. هر چند با یک پیروزی نمی‌‎توان قضاوت کرد. با این حال شوک رفتن منصوریان و آمدن سرمربی سابق لوانته، وایادولید و چند تیم دیگر لالیگایی فعلا توانسته است فولاد را به جاده برد در لیگ برتر برگرداند. باید دید قرمزهای اهوازی می‌توانند به این روند در هفته‌های آینده هم ادامه دهند یا نه.

مهمانانی تازه‌ای که می‌خواهند زود رفتنی شوند

برخلاف فولاد که در هفته هفتم سرانجام توانست از بحران خارج شود، بحران دیگر تیم خوزستانی یعنی استقلال خوزستان همچنان ادامه دارد و شاگردان سیروس پورموسوی با باخت به پیکان پنچمین شکست متوالی‌شان کسب کردند. آنها لیگ بیست و سوم را با مساوی آغاز کردند اما در ۵ بازی بعدی دست خالی زمین بازی را ترک کرده‌اند تا با تنها یک امتیاز در قعر جدول رده‌بندی قرار داشته باشند.

استقلال خوزستان که امسال توانست دوباره به لیگ برتر صعود کند با ادامه این روند به نظر می‌رسد مهمان یک ساله خواهد بود و فصل آینده باید در دسته اول برای صعود دوباره لیگ برتر بجنگد!

سایه‌روشن‌های هفته هفتم لیگ برتر؛ رقابت میلیمتری مدعیان در روزگار ناخوش مهمانان تازه لیگ

دیگر تیم تازه لیگ برتری شده هم در اولین حضورش در این سطح، شرایط مشابه استقلال خوزستان را تجربه می‌کند. شمس‌آذر اگر چه با توجه با شکایت ساپیا و به دلیل استفاده یکی از بازیکنانش از کارت جعلی سربازی،لیگ را با ۳ امتیاز منفی آغاز کرد اما در ۵ بازی قبلی با سه باخت، یک مساوی و یک برد در رده یکی مانده به آخر جدول قرار دارد. شاگردان سعید دقیقی این هفته هم به ذوب آهن باختند تا سومین شکست در ۴ بازی گذشته را کسب کنند.

ادامه این وضعیت می‌تواند قزوینی‎‌ها را دوباره به دسته اول برگرداند، مگر اینکه شمس‌آذر در ادامه لیگ ورق را برگرداند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا