Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:54 - 1402/06/01

حکایت ورزشگاه آزادی و میزبانی لیگ قهرمانان

تماشاگران در آسیا به آزادی برمی‌گردند؟

مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در حالی از ظرفیت ۴۰هزار نفری آزادی برای حضور تماشاگران با وجود بازسازی خبر می‌دهد که تاکید می‌کند تصمیم در این رابطه را نهادهای برگزار کننده می‌گیرند.

تماشاگران در آسیا به آزادی برمی‌گردند؟

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا-مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا پنج‌شنبه در کوالالامپور قرعه‌‎کشی می‌شود و با برگزاری هفته اول این مسابقات از ۲۷ شهریور، پس از یک سال وقفه دوباره تنور فوتبال در آسیا داغ می‌شود.

پس از حذف سه نماینده ایران به دلیل عدم کسب مجوز حرفه‌ای در فصل گذشته، در رقابت‌های امسال پرسپولیس، سپاهان و نساجی به عنوان ۳ نماینده کشورمان با کسب مجوز حرفه‌ای در آسیا حاضر خواهند بود تا لیگ قهرمانان بار دیگر برای هواداران ایرانی جذاب پیش برود.

فصل جدید لیگ قهرمانان البته با توجه به ریخت‌وپاش عجیب عربستانی‌ها در فصل نقل‌وانتقالات و جذب ستاره‌های فوتبال دنیا جذاب‌تر از هر دوره‌ای پیگیری خواهد شد. در چنین شرایطی که همه تیم‎‌های آسیایی چشم به قرعه‌هایی دارند که پنج‌شنبه در کوالالامپور از گلدان‌ها بیرون می‌آید نمایندگان ایرانی حاضر در آسیا با یک مشکل عجیب روبرو هستند که شاید مطرح کردن آن برای بقیه تیم‌های آسیایی با بهت و حیرت همراه باشد.

اگر تا فصل قبل مشکلات مالی تنها سد راه تیم‌های ایرانی برای موفقیت در آسیا بود، حالا برای فصل جدید مشکل ورزشگاه هم به آن اضافه شده است. در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس و نساجی با مشکل ورزشگاه روبرو هستند و سپاهان تنها تیمی است که با توجه به تائید ورزشگاه نقش جهان، مشکلی در این باره ندارد.

در حالی پرسپولیس و نساجی، ورزشگاه آزادی را به عنوان محل برگزاری مسابقاتشان در آسیا به AFC معرفی کرده‌اند که این استادیوم با تعمیراتی که روی سکوها صورت می‌گیرد، نمی‌تواند پذیرای تماشاگران باشد و با توجه به نقل‌وقول‌های مختلفی که درباره پایان عملیات بازسازی این استادیوم به گوش می‌رسد، هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که چه زمانی قرار است درهای آزادی به روی تماشاگران باز شود.

حکایت ورزشگاه آزادی و میزبانی لیگ قهرمانان/ تماشاگران در آسیا به آزادی برمی‌گردند؟

با توجه به تعمیرات استادیوم آزادی، تائید آن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان هم محل تردید است و این مسئله به نگرانی مدیران دو تیم پرسپولیس و نساجی بیشتر دامن زده است. به خصوص اینکه آنها نگرانند که مانند بازی‌های لیگ، مجوز حضور تماشاگران در لیگ قهرمانان هم داده نشود و آنها بدون حضور هوادارنشان در آزادی بازی کنند.

اتفاق لیگ برتر در آسیا هم تکرار می‌شود؟

با توجه به این وضعیت، پرسپولیسی‌ها و قائمشهری‌ها بیشتر از آنکه حواسشان به برنامه‌ریزی برای شکست رقبا باشد، این دغدغه را حالا دارند که آیا ورزشگاه آزادی به لیگ قهرمانان می‌رسد یا نه؟

صادق درودگر، مدیرعامل باشگاه نساجی دیروز در این باره گفت:«به‌دلیل اینکه ما ورزشگاه آزادی را برای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کردیم، در روزهای آینده با بازدید نمایندگان ای‌اف‌سی بی‌تردید میزبانی ما به مشکل برمی‌خورد.از وزیر ورزش کیومرث هاشمی، ریاست فدراسیون فوتبال و رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تقاضا داریم کارگروهی را برای تعیین و تکلیف وضعیت ورزشگاه آزادی مشخص کنند، صورتی که ورزشگاه آزادی به‌طور قطعی به مسابقات نرسد، این موضوع را به ما اعلام کنند تا در سریع‌ترین زمان ورزشگاه دیگری را برای میزبانی، به ای‌اف‌سی معرفی کنیم.»

عسگریان: آزادی به صورت محدود می‌تواند پذیرای تماشاگران باشد

مهیار عسگریان، مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در گفت‌وگو با ایرنا درباره نگرانی دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت:بازسازی و مرمت استادیوم‌ها یک عرف است و همه تیم‌ها در دنیا آن را انجام می‌‎دهند و همزمان بازی‌هایشان را برگزار می‌کنند. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم می‌پذیرند که باشگاه‌ها همزمان با برگزاری مسابقات بازسازی هم داشته باشند و برای این هم قطعا پروتکل‌هایی وجود دارد. در صورتی که این به ما اعلام شود این پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد.

عسگریان افزود: برای میزبانی بازی‌ها در آزادی ۴۰ تا ۵۰هزار صندلی داریم ولی درباره اینکه چه استانداردی لازم هست که در صورت برگزاری بازی‌ها و تعمیر استادیوم باید رعایت کنیم، درخواستی از سوی باشگاه پرسپولیس و نساجی اعلام نشده است.

وی درباره اینکه با توجه به ظرفیت موجود استادیوم برای حضور تماشاگران، آیا بازی‌های پرسپولیس و نساجی در لیگ قهرمانان با حضور هواداران برگزار خواهد شد، تصریح کرد:شرکت توسعه و نگهداری اماکن، تصمیم‌گیرنده درباره برگزاری بازی‌ها با تماشاگر یا بدون تماشاگر نیست، ما وظیفه داریم استادیوم را آماده کنیم و در اختیار برگزارکننده‌ها قرار بدهیم.حالا اینکه با توجه به شرایط استادیوم، بازی با تماشاگر برگزار شود یا بدون تماشاگر بر عهده برگزار کننده مسابقات است.

حکایت ورزشگاه آزادی و میزبانی لیگ قهرمانان/ تماشاگران در آسیا به آزادی برمی‌گردند؟

مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به این سوال که در صورت الزام کنفدراسیون فوتبال آسیا به برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگر، آیا استادیوم آزادی در لیگ قهرمانان پذیرای تماشاگران خواهد بود، گفت:همزمان با تعمیرات آزادی، استادیوم را به سمت قسمت ضلع غربی، ضلع شرقی و پشت دروازه‌ها تقسیم کرده‌ایم تا همواره امکان حضور تماشاگران وجود داشته باشد.اینکه همزمان با بازسازی و حضور تماشاگران چه پروتکل‎هایی باید رعایت شود، با تصمیم گیرندگان برگزاری مسابقات است که اعلام کنند این پروتکل‌ها شامل ورزشگاه آزادی می‌شود یا نه.

عسگریان در واکنش به ابراز نگرانی مدیرعامل نساجی برای میزبانی بازی‌های این تیم در استادیوم آزادی، تاکید کرد:از درودگر درخواست می‌کنم اگر استاندارهای میزبانی استادیوم‌ها برای لیگ قهرمانان مشخص است، به جای اینکه در رسانه‌ها صحبت کنند آن را به ما اعلام کنند. این استاندارها را اگر ورزشگاه آزادی با توجه به تعمیرات داشت می‌توانند بازی‌هایشان را برگزار کنند وگرنه کشورمان استادیوم‌های خوبی در مشهد، اصفهان، تبریز و ... دارد، می‌توانند از این ورزشگاه‌ها برای میزبانی در آسیا استفاده کنند.

وی در پایان درباره تاریخ پیش‌بینی شده برای پایان بازسازی استادیوم آزادی، گفت: این بستگی دارد که استادیوم در چه شرایطی در اختیار ما قرار بگیرد. اگر همزمان با بازی‌ها، تعمیرات پیش برود تنها نصف ایام هفته را فرصت بازسازی داریم ولی اگر استادیوم به صورت کامل در اختیار ما قرار بگیرد و مسابقات در محل دیگری برگزار شود، فرصت بیشتری داریم و می‌توانیم طور دیگری برنامه‌ریزی کنیم.موضوع دیگر نحوه تامین مالی بازسازی استادیوم است که با چه الگوریتم و سرعتی به ما پرداخت شود که بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم تا تعهد ی خارج از چیزی که برنامه‌ریزی شده برای دولت ایجاد نکنیم.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا