Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:49 - 1402/05/15

نکاتی جالب از کیپ‌ورد حریف تدارکاتی تیم ملی

کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی

نکات جالبی از حریف تداکارتی تیم ملی فوتبال کشورمان در شهریورماه را در گزارشی مرور کرده‌ایم.

کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- کمتر از یک ماه دیگر با فرا رسیدن فیفادی شهریورماه، بار دیگر بازار بازی‌های ملی داغ می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران هم که برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود از ۱۳ تا ۲۱ شهریور، دو بازی تدارکاتی برگزار می‎‌کند.

بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال، شاگردان امیر قلعه‌نویی روز ۱۶ شهریور در اولین بازی تدارکاتی در استادیوم Hristo Botev شهر Plovdiv به مصاف بلغارستان می‌روند؛ حریفی هر چند اروپایی اما دور از روزهای اوج جام‌جهانی ۹۴ آمریکا.

نکاتی جالب از کیپ ورد حریف تدارکاتی تیم ملی:« کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی»

پس از فیکس شدن اولین بازی، گمانه‌زنی‌ها برای نام دومین حریف آغاز شد و سرانجام مهدی تاج روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی از کیپ ورد به عنوان دیگر حریف تیم ایران در فیفادی سپتامبر نام برد. یک حریف ناشناخته و آفریقایی که قرار است با توجه به صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال به تهران بیاید.

مستعمره پرتغال که دزدان دریایی عاشقش بودند

کیپ ورد ملقب به کوسه‌های آبی، تیم رده ۶۶ رنکینگ فیفا است و برای ادامه رقابت‌هایش در انتخابی جام ملت‌های آفریقا آماده می‌شود؛ مسابقاتی این تیم در گروه B با بورکینافاسو، اسواتینی و توگو همگروه است. البته آنها با سه برد، یک مساوی و یک باخت و کسب ۱۰ امتیاز در فاصله یک هفته تا پایان این مرحله، صعودشان را به عنوان تیم دوم به مرحله نهایی قطعی کرده‌اند و یکی از تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آفریقا در ساحل عاج خواهند بود که زمستان امسال و پس از تعویق یک ساله برگزار می‌شود.

نکاتی جالب از کیپ ورد حریف تدارکاتی تیم ملی:« کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی»

کیپ ورد سابقه‌ای تنها ۳۷ ساله در فوتبال دنیا دارد؛ آن هم کشوری که تنها ۴۸ سال قدمت دارد و سال ۱۹۷۵ از پرتغال مستقل شد.

نکته جالب در کیپ ورد اینکه افرادی که اصالت این کشور را داشتند و ملیت خود را تغییر داده‌اند از جمعیتی که در خود این کشور ۵۰۰هزار نفری زندگی می‌کنند بیشتر هستند. آن هم کشوری که از ده جزیره آتشفشانی و در غرب آفریقا تشکیل شده است و تا قرن پانزدهم خالی از سکنه بود و پس از آن پرتغالی‌ها این جزایر را کشف و مستعمره کردند و بدین ترتیب اولین سکونتگاه اروپایی در مناطق استوایی ایجاد شد.

از آنجایی که جزایر کیپ ورد در مکانی مناسب برای ایفای نقش در تجارت برده در اقیانوس اطلس قرار داشتند، کیپ ورد در طول قرن های ۱۶ و ۱۷ از نظر اقتصادی رونق یافت و نظر بازرگانان و دزدان دریایی را به خود جلب کرد

صادرکننده ستاره به فوتبال ملی دنیا!

با توجه جمعیت بیشتر مهاجران کیپ وردی نسبت به ساکنان این جزایر ده‌گانه، ترکیب تیم ملی این کشور را هم بازیکنانی تشکیل دادند که بیشتر در اروپا و همچنین آسیا بازی می‌کنند و اکثرا خارج از این کشور به دنیا آمده‌اند.

نکته جالب درباره حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال، بازیکنان مطرحی است که با وجود داشتن اصالت این کشور، بازی برای تیم‌های ملی کشورهای دیگر را انتخاب کرده‌اند. به طوری که اگر قرار بود همه این بازیکنان در قالب تیم کیپ ورد به میدان می‌رفتند، این تیم آفریقایی می‌توانست یکی از قدرت‌های فوتبال باشد.

نکاتی جالب از کیپ ورد حریف تدارکاتی تیم ملی:« کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی»

بازیکنانی مانند الیزئو، نانی، اوسیانو، مانوئل فرناندز، رولاندو، نلسون مارکوس، خورخه آندراده، میگل و سیلوستر وارلا چهره‌های مطرحی هستند با وجود اصالت کیپ وردی، برای تیم ملی پرتغال بازی می کنند.

همچنین میکائل تاوارس، ژاک و ریکاردو فاتی (سنگال)، پاتریک ویرا (فرانسه)، ژلسون فرناندز (سوئیس)، هنریک لارسون (سوئد)، دیوید مندز داسیلوا، لرین دوارته، جرسون کابرال (هلند) دیگر بازیکنان مطرح با اصالت کیپ وردی هستند که بازی برای تیم ملی یک کشور دیگر را انتخاب کردند.

نانی بازیکن سابق والنسیا و منچستریونایتد در پریا به دنیا آمد اما تصمیم گرفت برای پرتغال بازی کند، ژلسون فرناندز بازیکن سابق منچسترسیتی هم ترجیح داد برای سوئیس بازی کند.

پاتریک ویرا، ملی پوش فرانسوی و هنریک لارسون، اسطوره سوئدی نیز هر دو با توجه به والدین خود می توانستند برای کیپ ورد بازی کنند.

تا ۲۵ سال پیش زمین چمن نداشتند

همچنین کیپ ورد همچنین اولین کشوری است که با پیشنهاد جیانی اینفانتینو یک استادیوم را به نام پله نامگذاری کرد.

رئیس فیفا پس از مرگ پله در دی‌ماه سال گذشته، در مراسم یادبود او در برزیل در حاشیه ادای احترام به برنده سه دوره جام جهانی، پیشنهاد کرد که هر کشوری باید یک ورزشگاه را به نام پله نامگذاری کند.

نکاتی جالب از کیپ ورد حریف تدارکاتی تیم ملی:« کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی»

پس از این درخواست نخست وزیر کیپ ورد به عنوان اولین کشور تایید کرد که نام استادیوم ملی دکابو ورد با ظرفیت ۱۵هزار نفری که محل برگزاری بازی‌های ملی این کشور است، به نام پله تغییر می‌کند.

اولیسس کوریا و سیلوا خاطرنشان کرد: پله در برزیل، در کشورهای پرتغالی زبان و در سایر نقاط جهان یک مرجع بوده و خواهد بود و به عنوان بتی که چندین نسل را به هم پیوند می دهد، خواهد بود.

در حالی کیپ ورد به دلیل خواهرخواندگی و قرابت نزدیک فرهنگی و اجتماعی با برزیل، در نامگذاری یک ورزشگاه فوتبال به نام پله جلودار شد که شاید جالب باشد بدانید این کشور تا سال ۱۹۹۸ هیچ زمین چمنی نداشت و با طرح‌های توسعه‌ای فدراسیون جهانی فوتبال زمین‌های چمن در این کشور احداث شد.

شب تاریخی انتقام از استعمارگر با فوتبال

کیپ ورد تا سال ۱۹۷۵ مستعمره پرتغال بود و به همین خاطر رویارویی این دو کشور در فوتبال در دو دهه گذشته فراتر از فوتبال بوده است؛ رقابتی که برای کیپ وردی‌ها جنبه انتقامی از استعمارگرشان را هم دارد. آنها سال ۲۰۰۶ در اولین رویارویی با پرتغال ۴ بر یک بازنده شدند و در سال ۲۰۱۰ هم در دومین رقابت برابر این تیم به تساوی رسیدند.

نکاتی جالب از کیپ ورد حریف تدارکاتی تیم ملی:« کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی»

سومین رویارویی مستعمره و استعمارگر برای کیپ وردی‌ها یک بازی خاطره‌انگیز و تاریخی شد و ۳۱ مارس ۲۰۱۵ در ورزشگاه آنتونیو کویمبر یک نتیجه تاریخی رقم خورد. کیپ ورد ۲ بر صفر پرتغال را شکست داد تا انتقامی فراتر از فوتبال از پرتغالی‌ها به خاطر سال‌ها استعمار بگیرد.

لیگ ایران هم کیپ وردی داشته است

تیم ملی اگر چه قرار است شهریورماه اولین مصاف را با تیم کیپ ورد انجام دهد اما این کشور آفریقایی برای فوتبال ایران ناشناخته نیست و بازیکنان این کشور در لیگ ایران سابقه بازی دارند.

لوئیز سوارز یکی از بازیکنان اهل کشور کیپ ورد است که سابقه بازی در تیم صنعت نفت آبادان را در سال ۹۷ دارد.این بازیکن سابقه حضور در دو جام ملت‌های آفریقا همراه با تیم کیپ ورد را در کارنامه داشت و در این مسابقات برابر مراکش گلزنی نیز کرد.

نکاتی جالب از کیپ ورد حریف تدارکاتی تیم ملی:« کوسه‌های آبی زیر دست دزدان دریایی»

البته سوارز در لیگ ایران نتوانست عملکرد مطلوبی در تیم فوتبال نفت آبادان داشته باشد، پس از گذشت تنها ۶ هفته از لیگ هجدهم با نظر سرمربی صنعت نفت از این تیم جواب شد و قراردادش را فسخ کرد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا