Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:45 - 1402/04/31

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛

سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

تیم ملی فوتبال در حالی شهریورماه به مصاف تیم بلغارستان می‌رود که بلغارها با فاصله گرفتن از تیم شگفتی‌ساز جام‌جهانی ۹۴، تبدیل به یک تیم درجه ۳ در فوتبال اروپا شده‌اند.

سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- ۱۳ تا ۲۱ شهریورماه اولین فیفادی پیش‌روی تیم ملی فوتبال است، پس از شرکت تیم کشورمان در تورنمت کافا در فیفادی خرداد که تنها بازی قابل توجه آن رویارویی با ازبکستان در فینال بود. حالا شاگردان امیر قلعه‌نویی در راه آماده‌سازی جهت حضور در جام ملت‌های آسیا، برای نبردهای جذاب‌تری در فیفادی سپتامبر آماده می‌‎شوند.

تیم ملی فوتبال در شهریورماه بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال دو بازی تدارکاتی خواهد داشت و در اولین مسابقه روز ۱۶ شهریور در استادیوم Hristo Botev شهر Plovdiv به مصاف تیم ملی بلغارستان می‌رود. رایزنی فدراسیون فوتبال برای انتخاب دومین حریف تدارکاتی هم ادامه دارد و به گفته سرپرست تیم ملی، آنها در تلاشند تا تیم کشورمان پس از بازی با بلغارها، در دومین دیدار تدارکاتی به مصاف یک تیم اسم‌ورسم‌دار آفریفایی برود.

در گزارشی به معرفی بلغارستان اولین حریف تدارکاتی تیم کشورمان در فیفادی شهریورماه پرداخته‌ایم.

شگفتی‌سازی که دیگر شگفتی‌ساز نیست

اوج فوتبال بلغارها را با درخشش آنها در جام‌جهانی ۹۴ یاد می‌آوریم، جایی که شاگردان دیمیتار پنف یکی از شگفتی‌سازان مسابقات آمریکا بودند.یوردان لچکوف، هریستو استویچکوف، بوریسلاو میخائیلوف، کراسیمیر بالاکوف، ناسکو سیراکوف و دانیل بوریمیروف ستاره‌های آن تیم رویایی بلغارها بودند.

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

آنها با شکست دادن آرژانتین در مرحله گروهی که دیه‌گو مارادونای فقید را در آخرین جام‌جهانی در ترکیب داشت، شگفتی‌شان را آغاز کردند و با شکست دادن آلمان در یک‌چهارم نهایی به نیمه‌نهایی صعود کردند.در این مرحله شاگردان آریگو ساکی ترمز تیم پنف را کشیدند تا بلغارها راهی رده‌بندی شوند. شکست سنگین برابر سوئد در استادیوم روز بول شهر پاسادنا، پرونده بلغارها را با کسب مقام چهارمی در آمریکای ۹۴ بست.

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

حالا در شرایطی تیم کشورمان آماده بازی با بلغارستان در شهریور می‌شود که بلغارها از آن تیم ترسناک پنف در سال ۹۴، کیلومترها فاصله گرفته‎اند.آخرین حضور آنها در یک تورنمنت بزرگ به یورو ۲۰۰۴ برمی‌گردد و پس از این مسابقات، این تیم در هیچ رقابت بزرگی به میدان نرفته است. بلغارستان در این مسابقات که به میزبانی پرتغال برگزار شد با سه شکست برابر سوئد، دانمارک و ایتالیا از صعود به مرحله حذفی بازماند.

بلغارستان در آخرین رنکینگ فیفا ۵۵ رده پایین‌تر از تیم کشورمان و در رده هفتاد و هفتم دنیا قرار دارد؛ رتبه‌ای که نشان می‌دهد آنها تبدیل به یک تیم معمولی در فوتبال اروپا شده‌اند و آخرین حضورشان در جام‌جهانی هم به همان سال ۹۴ بر می‌گردد.

دور از جمع بزرگان اروپا

برای بررسی وضعیت فعلی بلغارستان، شاید بهتر باشد کارنامه این تیم را در آخرین دوره لیگ ملت‌های اروپا مرور کنیم. بلغارستان در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ که با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید، در سطح C این مسابقات با تیم مقدونیه شمالی، گرجستان و جبل الطارق همگروه بود. بلغارستان در این دوره، با ۲برد برابر مقدونیه شمالی و جبل الطارق، ۳ مساوی برابر جبل الطارق، گرجستان و مقدونیه شمالی و یک باخت به گرجستان، پس از گرجستان در رده دوم قرار گرفت.

تیم ملی بلغارستان در حال حاضر در مرحله مقدماتی انتخابی یورو۲۰۲۴ آلمان، مسابقاتش را پیگیری می‌کند. بلغارستان در این مسابقات در گروه G با تیم‌‎های مجارستان، صربستان، مونته‌نگرو و لیتوانی همگروه است و تاکنون در ۴ دیدار دیدار برگزار کرده است. بلغارها در دور رفت برابر مونته‌نگرو و مجارستان به ترتیب با نتایج یک بر صفر و سه بر صفر شکست خوردند و در دو بازی پایانی دور رفت، برابر لیتوانی و صربستان به تساوی یک بر یک رسیدند.

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

بلغارستان با این نتایج در پایان دور رفت با کسب تنها ۲ امتیاز و با یک بازی بیشتر نسبت به ۴ تیم دیگر در رده چهارم قرار دارد و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنها تیم صدرنشین راهی مرحله نهایی می‌شود، صعود بلغارها با توجه به عملکردشان در دور رفت، یک ماموریت غیرممکن خواهد بود.

تیم ملی بلغارستان در آغاز دور برگشت انتخابی یورو۲۰۲۴، روز ۱۹ شهریور مهمان تیم مونته‌نگرو است.

دومین ملاقات پس از ۴دهه

بلغارها که برای ادامه رقابت‌هایشان در انتخابی یورو خودشان را آماده می‌کنند، شهریورماه قبل از بازی برگشت با مونته‌نگرو، روز ۱۶ شهریور مقابل تیم ملی کشورمان به میدان می‌روند.

این دومین رویارویی تیم ملی ایران و بلغارستان است، اولین مصاف دو تیم به سال ۶ اردیبشهت سال ۵۷ بر می‌گردد که تیم کشورمان در ورزشگاه آزادی به مصاف بلغارستان رفت.

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

شاگردان حشمت مهاجرانی که برای حضور در جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین آماده می‌شدند، در این مسابقه برابر بلغارها به تساوی یک بر یک رسیدند. ترایکو سوکوف در دقیقه ۳۸ بلغارستان را یک بر صفر پیش انداخت اما علی پروین در دقیقه ۵۰ گل مساوی را به ثمر رساند.

حالا دو تیم پس از ۴۵ سال دوباره قرار است این بار در کشور بلغارستان برابر هم به میدان بروند.

تیم جوان ۳۰ میلیون یورویی

بر اساس اعلام سایت ترانسفر مارکت، ارزش تیم ملی بلغارستان ۳۰ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو تخمین زده شده است؛ تیمی که با میانگین سنی ۲۳.۳ یک تیم جوان است.

ستاره بلغارستان کیریل دسپودوف است که ۴میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارزش دارد و گران‌ترین بازیکن این تیم است. او بازوبند کاپیتانی بلغارها را به بازو می‌بندد و در لیگ بلغارستان و در تیم لادور گورتس بازی می‌کند.

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

فلیپ کراستف بازیکن لومل بلژیک با ۴ میلیون یورو و لیا گروف بازیکن وردبرمن آلمان با ۳ میلیون یورو، دیگر ستاره‌های بلغارستان هستند.

هدایت بلغارستان ملادن کرستاجیچ، سرمربی سابق تیم ملی صربستان بر عهده دارد، این مربی ۴۹ ساله سال گذشته و در دور برگشت لیگ ملت‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ هدایت بلغارها را بر عهده گرفت.

آشنایی با بلغارستان حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال؛ سایه‌ای از تیم شگفتی‌ساز۹۴

او هر چند با سه برد در سه مسابقه اول شروع خوبی با بلغارستان داشت اما این تیم در ۵ بازی اخیر با این مربی، ۲ باخت و ۳ مساوی کسب کرده است و در آخرین بازی برابر صربستان در انتخابی یورو ۲۰۲۴ به تساوی یک بر یک رسید.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا