Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:26 - 1402/03/31

نقدی بر درخواست برخی بازیکنان داخلی برای قرارداد دلاری

کار از زیاده‌خواهی گذشت!

ضرورت برخورد قاطعانه با درخواست برخی بازیکنان داخلی برای امضای قرارداد دلاری بیشتر از قبل احساس می‌شود و نهادهای نظارتی و بازرسی باید مانع چنین رویه‌ای که فضا را برای سوءاستفاده بیشتر بازیکنان از بیت‌المال فراهم کرده است، بگیرند.

کار از زیاده‌خواهی گذشت!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- فصل نقل و انتقالات لیگ برتر در حالی چند روزی است آغاز شده که ابلاغ آیین‌نامه جدید نقل و انتقالات و محدودیت‌هایی مانند سقف بودجه سبب شده تا فضای متفاوتی نسبت به دوره‌های قبل شکل بگیرد. ممنوعیت قرارداد ارزی با بازیکنان و مربیان خارجی یکی از خبرسازترین قوانین جدید نقل و انتقالات است که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. با این حال در شرایطی قرارداد دلاری با خارجی‌ها در تیم‌های باشگاهی فوتبال ممنوع شده که شنیده می‌شود برخی بازیکنان داخلی در تیم‌های صنعتی و پرطرفدار لیگ با زیر فشارگذاشتن باشگاه به دنبال امضای قرارداد دلاری هستند و اعلام کرده‌اند که قرارداد ریالی امضا نمی‌کنند.

اولین بار سال ۹۷ بود که قرارداد دلاری بازیکنان داخلی در فوتبال ایران سر زبان‌ها افتاد و باشگاه تراکتور تبریز سردمدار قرارداد دلاری با داخلی‌ها بود، آن سال، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی در حالی از فوتبال اروپا راهی تراکتور شدند که گفته شد مسئولان این تیم تبریزی با این سه بازیکن، قراردادهای دلاری امضا کرده‌اند، قراردادی که رقم آن ۸۵۰هزار دلار عنوان شد.

نقدی بر درخواست برخی بازیکنان داخلی برای قرارداد دلاری؛ کار از زیاده‌خواهی گذشت!

پس از آن قرارداد دلاری به باشگاه‌های دیگر هم سرایت کرد و در این بین تیم‌های صنعتی و مسی که با توجه به دست بازشان مشکل بودجه‌ای نداشتند، با برخی از بازیکنان شاخصی که جذب می‌کردند، قرارداد دلاری می‌بستند. به عنوان نمونه گفته شد هافبک تیم پرطرفدار پایتخت با یکی از تیم‌های خوزستانی و صنعتی قرارداد دلاری امضا کرده بود.

حال در شرایطی چند هفته از آغاز فصل نقل و انتقالات لیگ بیست و سوم می‌گذرد که شنیده می‌شود برخی بازیکنان با سوءاستفاده از فضای به وجود آمده در فصل‌های اخیر، باشگاه‌شان را برای امضای قرارداد دلاری تحت فشار گذاشته‌اند.

برخلاف سال ۹۷ که تنها یک باشگاه چنین رویه‌ای را در پیش گرفت، تعداد تیم‌هایی که با بازیکنان داخلی قرارداد ارزی امضا می‌کنند، هر فصل بیشتر می‌شود. اکثر این باشگاه‎ها از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال تغذیه می‌کنند، با این حال مدیران این تیم‌ها بدون توجه به هزینه‌های هنگفتی که امضای چنین قراردادهایی می‌تواند به کشور تحمیل کند، ابایی از امضای قرارداد دلاری با بازیکنان داخلی ندارند. هر چند اهمال دستگاه‌های نظارتی و عدم حساب‌کشی از مدیران متخلف هم در افزایش چنین پدیده‌ای در فوتبال ایران بی‌تاثیر نیست.

حال برای فصل آینده با وجود ممنوع شدن قرارداد ارزی حتی برای بازیکنان و مربیان خارجی از سوی دولت، برخی از باشگاه‌ها بدون توجه به این ممنوعیت‌ها همچنان به دنبال ادامه رویه قرارداد دلاری و یورویی با داخلی‌ها هستند. در این بین برخی از بازیکنان اسم و رسم‌دار تیم‌های صنعتی، مسی و همچنین تیم‌های پرطرفدار، رقم‌هایی از ۸۰۰ هزار دلار تا ۲ میلیون دلار را برای امضای قرارداد پیشنهاد داده‌اند.

نقدی بر درخواست برخی بازیکنان داخلی برای قرارداد دلاری؛ کار از زیاده‌خواهی گذشت!

فضای آشفته‌ فوتبال که قراردادها بدون ضابطه و هیچ نظارتی بسته می‌شود، سبب شده تا بعضی از بازیکنان با سوء استفاده از چنین فضایی در صدد تحمیل قراداد دلاری به باشگاه باشند. آنهم در شرایطی که حتی امضای قرارداد ارزی با خارجی‌ها هم ممنوع شده است! هر چند نقش دلالان و همچنین برخی مربیان و مدیران را در افزایش چنین زیاده‌خواهی‌هایی نباید نادیده گرفت و این نقش باید مورد توجه نهادهای نظارتی قرار بگیرد.

حال در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی با توجه به تحریم‌های غرب شرایط سختی را تجربه می‌کند، دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی باید با دقت بیشتری به سوء‌استفاده‌هایی که در فوتبال از بیت‌المال می‎شود، قراردادها را زیر ذره‎بین ببرند و اجازه ندهند زیاده‌خواهی برخی بازیکنان با خط‌دهی برخی مدیران و البته صحنه‌گردانی دلال‌ها، زمینه سوء‌استفاده بیشتر از قبل از بیت‌المال را برای آنها فراهم کند.

البته فدراسیون فوتبال هم از برخورد با این باشگاه‌ها خبر داده و در این رابطه مهدی تاج گفته است:«این موضوع کاملا مغایر با قانون است؛ هیچ شکی در تخلف بودن پرداخت ارزی قراردادهای بازیکنان داخلی وجود ندارد و موضع گیری فدراسیون در این رابطه کاملا شفاف است.هیچ بازیکن داخلی حق ندارد تقاضای پرداخت دلاری قرارداد خود را داشته باشد و هیچ باشگاهی نیز حق ندارد به صورت دلاری قرارداد بازیکنان داخلی را پرداخت کند؛ این مورد خلاف قوانین جمهوری اسلامی و فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود و در برخورد با متخلفین تعارفی نخواهیم داشت.»

اکنون با توجه به حساسیت بیشتر سازمان بازرسی و همچنین عزم فدراسیون فوتبال برای برخورد با قراردادهای نجومی و فساد در فوتبال، انتظار می‌رود که چنین حساسیت‌ها و واکنش‌هایی تنها در حد حرف باقی نماند و به بازیکنان داخلی اجازه داده نشود در فضای غیرشفاف فوتبال، در حالی که بازیکنان خارجی هم نباید قرارداد ارزی امضا کنند، آنها باشگاه‌ها را مجبور به پرداخت دلاری کنند!

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا