Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
15:03 - 1402/03/29

آشنایی با ازبکستان حریف ایران در فینال‌ کافا

رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

تیم ملی کشورمان در حالی سه‌شنبه‌شب در فینال تورنمنت کافا برابر ازبکستان به میدان می‌رود که این تیم تک‌چهره‌های سرشناسی در ترکیب دارد.

رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- ایران و ازبکستان برگزار کننده فینال اولین دوره تورنمنت کافا خواهند بود، دیداری که با توجه به سطح تیم‌های حاضر در این تورنمنت پیش‌بینی آن سخت نبود. حالا امیر قلعه‌‎نویی و سرچکو کاتانچ، باید شاگردانشان را برای رویارویی در بازی نهایی کافا در روز ۳۰ خرداد در تاشکند آماده کنند. برخلاف دو بازی اول تیم ملی در کافا برابر افغانستان و قرقیزستان که با دو برد پرگل همراه بود و سبب شد تیم کشورمان محک جدی نخورد، مصاف سه‌شنبه شب با ازبکستان می‎تواند یک محک قابل توجه برای تیم کشورمان باشد و عیار تیمی که قلعه‌نویی در ابتدای ساختن آن است را مشخص کند.

به خصوص که در روزهای اخیر انتقادهایی نسبت به کیفیت پایین حریفان تدارکاتی تیم کشورمان در تورنمنت کافا مطرح شده بود اما حالا به نظر می‌رسد بازی سه‌شنبه بتواند یک میدان خوب برای آماده‌سازی جهت حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ باشد.

ازبک‌ها سرحال به ایران رسیدند

ازبکستان در حالی توانست با دو برد متوالی برابر عمان و ترکمنستان، صعود زودهنگام به فینال کافا راجشن بگیرد و در آخرین بازی هم شنبه‌شب در یک بازی تشریفاتی و دستگرمی برابر تاجیکستان به میدان رفتند تا خودشان را برای بازی سه‌شنبه در فینال کافا برابر ایران آمده کنند.

آشنایی با ازبکستان حریف ایران در فینال‌ کافا؛ رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

ازبکستان در سه بازی مرحله گروهی توانست عمان را با برانکو ایوانکوویچ ۳ بر صفر، ترکمنستان را ۲ بر صفر و تاجیکستان را 5 بر یک شکست دهد و با سه برد به عنوان تیم اول گروه اول به فینال کافا راه پیدا کند.

فراموشی خاطره تلخ انتخابی جام‌جهانی قطر

ازبکستانی‌ها هم مانند تیم کشورمان خودشان را برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ آماده می‌کنند، آنها در گروهB با تیم‌های استرالیا، سوریه و هند همگروه شده‌اند و به نظر می‌رسد یکی از شانس‌های صعود به مرحله بعد هستند.

البته ازبک‌ها در انتخابی جام‌جهانی قطر نتوانستند از مرحله اول انتخابی بالاتر بیایند و برخلاف دوره‌های گذشته یکی از غایبان بزرگ مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بودند که جایی بین ۱۲ تیم برتر آسیا نداشتند و حالا می‌خواهند آن خاطره تلخ را در جام ملت‌ها جبران کنند.

ازبکستان با کاتانچ راه افتاده است

پس از ناکامی در رسیدن به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی قطر بود که سرچکو کاتاناچ سرمربی کروات و سابق تیم ملی اسلوونی، پس از یک دوره ناامید کننده در عراق، هدایت ازبکستان را بر عهده گرفت. ازبکستان با این مربی ۶۰ ساله کروات در ۱۹ بازی اخیر، ۱۳ برد، ۲ مساوی و ۴ باخت کسب کرده است.

آشنایی با ازبکستان حریف ایران در فینال‌ کافا؛ رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

۲.۱۱امتیاز میانگین امتیازهایی است که کاتانچ با ازبکستان به دست آورده است. یک آمار قابل قبول که سبب شده است ازبک‌ها به تیم‌شان نسبت به زمان وادیم آبراموف سرمربی سابقشان، امیدوارتر باشند.

از بهترین نتایج ازبکستان با کاتانچ می‎توان به پیروزی ۲ بر صفر برابر کامرون در یک بازی دوستانه پیش از جام‌جهانی اشاره کرد. ازبکستانی‌ها همچنین پیش از حضور در تورنمنت کافا، در فیفادی فروردین توانستند ۲ بر صفر بولیوی را شکست دهند و برابر ونزوئلا به تساوی یک – یک برسند.

ازبک‌ها با هم‌تیمی رونالدو و مهاجم سابق رم به دیدار ایران می‌آیند

ازبکستان در حالی آماده مصاف با ایران می‌شود که در رده هفتاد و چهارم رنکینگ فیفا قرار گرفته است، یعنی ۵۰ پله پایین‌تر از تیم ملی کشورمان که در رده ۲۴ دنیا قرار دارد. این تیم بر اساس ارزشگذاری سایت ترانسفرمارکت، ۲۶ میلیون و ۱۵۰ هزار یورو ارزش دارد، چیزی نزدیک به کمتر از نصف ارزش تیم کشورمان است که ۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ارزشگذاری شده است.

آشنایی با ازبکستان حریف ایران در فینال‌ کافا؛ رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

ستاره تیم ازبکستان، الدور شاهمرادوف است، مهاجم ۲۷ ساله این تیم که در سری‌آ و تیم اسپزیا بازی‌ می‌کند و سابقه بازی در تیم آاس رم و جنوا هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. شاهمرادوف با ۶ میلیون یورو گران‌قیمت‌ترین بازیکن ازبکستان است.

آشنایی با ازبکستان حریف ایران در فینال‌ کافا؛ رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

دیگر ستاره تیم کاتانچ، جلال الدین ماشاریپوف است،مهاجم ۲۹ ساله این تیم که هم تیمی کریستیانو رونالدو در النصر عربستان است.

حریف سرسختی که معمولا می‌بازد

بازی سه‌شنبه شب دوازدهمین رویارویی ایران و ازبکستان است، در ۱۱ بازی گذشته تیم کشورمان ۹ برد، یک مساوی و یک باخت کسب کرده است، آماری که نشان می‌دهد ازبک‌ها با وجود اینکه حریف سرسختی هستند اما همواره در نتیجه برابر تیم کشورمان ناموفق عمل کرده‌اند و مغلوب بوده‌اند.

آشنایی با ازبکستان حریف ایران در فینال‌ کافا؛ رویارویی با هم‌تیمی رونالدو و شاگرد مورینیو

آخرین مصاف ایران و ازبکستان به ۱۷ مهر سال ۹۹ بر می‌گردد، مسابقه‌ای دوستانه که تیم کشورمان در ورزشگاه پاختاکور توانست با نتیجه دو بر یک به پیروزی برسد.سردار آزمون و مهدی طارمی برای ایران و الدر شوموروتوف برای ازبکستان گلزنی کردند.

حالا دو تیم پس از دو سال و تیم دوباره به هم رسیده‌اند و این بار قرار است بر سر جام اولین دوره تورنمنت کافا در رده بزرگسالان با هم رقابت کنند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا