Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:29 - 1398/11/30

حاشیه‌ای بر انتشار پرونده تخلفات و فساد فدراسیون فوتبال در زمان مهدی تاج

مدیران فدراسیون ۵ ستاره دادگاهی می‌شوند؟!

انتشار پرونده تخلفات و فساد فدراسیون فوتبال در زمان مهدی تاج سبب شده جامعه فوتبال در انتظار دادگاهی شدن مدیران متخلف فدراسیون فوتبال باشد.

مدیران فدراسیون ۵ ستاره دادگاهی می‌شوند؟!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- پرونده‌های تخلفات‌شان در حال رو شدن است، پرونده‌هایی که هر روز که می‌گذرد قطور و قطورتر می‌شود و جایی برای حاشا نمی‌گذارد تا مانند گذشته دیگر نتوانند شانه‌های‌شان را بالا بیندازند و خم به ابروی‌شان نیاورند و همه چیز را تکذیب کنند. این حکایت فدراسیون فوتبال است، فدراسیونی که رئیس سابقش عنوان جعلی پنج ستاره را به آن چسباند و حالا آن ستاره‌های پوشالی با کنار رفتن پرده‌ها در حال آب رفتن است و فساد در این مجموعه در آستانه انتخابات ۲۵ اسفند فدراسیون فوتبال، عیان‌تر از همیشه شده است. انتخاباتی که مدیران فعلی فدراسیون با وجود پرونده‌های قطورشان و زیر پا گذاشتن قوانین کشور در حال مهندسی آرا برای تمدید حضورشان در فوتبال هستند.

حاشیه امن مدیران فوتبالی متخلف

باید به چهار سال پیش برگشت؛ بهمن ۹۴، روز‌هایی که پرونده فساد در فوتبال در صحن علنی مجلس قرائت شد. بخش عمده‌ای از پرونده قرائت شده در مجلس به تخلفات فدراسیون فوتبال برمی‌گشت، از اساسنامه غیرقانونی این فدراسیون که هنوز به تأیید هیئت وزیران نرسیده تا عدم شفافیت مالی فدراسیون و امتناع از پاسخگویی در این رابطه. آن روز‌ها علی کفاشیان رئیس بود، مدیر ناخوانده فوتبال که تنها به دلیل تمامیت‌خواهی محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی پایش به فوتبال باز شد.

نتیجه مدیریت وی هم شد یک پرونده پروپیمان از تخلفات مالی و غیر قانونی در فدراسیون تحت ریاستش، او حتی بار‌ها به نهاد‌های نظارتی و امنیتی احضار و یک‌بار هم پایش به زندان اوین باز شد. با این حال با وجود تخلفات بالای فدراسیون فوتبال در روز‌های ریاست کفاشیان، این مدیر این روز‌ها بدون اینکه نسبت به تخلفات و سوء‌استفاده‌های کلانی که از بیت‌المال در زمان او شد پاسخ دهد با دور شدن از فوتبال برای فوتبالی‌ها نسخه می‌پیچد!

پرونده قطور مهدی تاج

تخلفات مهدی تاج، جانشین کفاشیان در سه سال و نیم حضورش در فوتبال هم دست‌کمی از رئیس قبلی ندارد. تاج در حالی اردیبهشت سال ۹۵ به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد که بهمن‌ماه امسال به بهانه بیماری قلبی نامه استعفایش را نوشت و صندلی ریاست فدراسیون را تحویل داد تا فوتبالی‌ها با برگزاری یک انتخابات زودهنگام، رئیس جدید را انتخاب کنند. در حالی بیش از یک ماه از رفتن ظاهری تاج از فوتبال می‌گذرد که گفته می‌شود این مدیر همچنان در پشت پرده برای فوتبال تصمیم می‌گیرد و خبر می‌رسد که سرمربی جدید تیم ملی که شائبه انتخاب او توسط دلال‌ها بالا گرفته با تصمیم او انتخاب شده است و آقازاده رئیس فدراسیون فوتبال نیز با حضور در مذاکرات اسکوچیچ نقش پررنگی در انتخاب این مربی که با هدایت دلال‌های نزدیک به مدیران فدراسیون صورت گرفته، داشته است.

در چنین شرایطی خبرگزاری تسنیم در گزارشی که بامداد دیروز منتشر کرد به حجم بالایی از تخلفات دوران حضور مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال پرداخت. تخلفاتی که حاکی از فساد گسترده در سیستم مدیریتی فدراسیون است. یکی از تخلفاتی که در این گزارش مستندات آن ارائه شده، انتصاب غیرقانونی محمدرضا ساکت توسط تاج در سمت‌های مختلف مانند دبیرکل، رئیس سازمان‌های تیم ملی و دیگر پست‌ها بوده که برخلاف بند‌های صریح اساسنامه فدراسیون فوتبال صورت گرفته است. در این گزارش همچنین به تخلف تاج در انتصاب هادی شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال نیز اشاره شده است رئیس وقت فدراسیون در حالی برای شکوری حکم زده است که رئیس فدراسیون فوتبال طبق ماده ۳۸ اساسنامه حق انتخاب سرپرست برای کمیته‌ها را دارد، نه دبیرکلی.

در ادامه این گزارش به تخلفات در کمیته داوران نیز اشاره شده است. در یکی از بخش‌های آن آمده است؛ رئیس فدراسیون فوتبال از اجرای آیین‌نامه کمیته داوران فیفا و فدراسیون فوتبال تخلف کرده، زیرا بیش از دو سال فریدون اصفهانیان را خلاف آیین‌نامه‌های ذکر شده که وابستگی سازمانی به اتحادیه‌ها و تشکیلات فوتبال داشته به ریاست کمیته داوران منصوب کرده است. در بخش دیگری از این گزارش مفصل به عدم تمکین و نگاه ابزاری این فدراسیون در زمان مهدی تاج به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اشاره و این سؤال پرسیده شده است که چرا در سال ۹۵ به دلیل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نزدیک به ۲۰ نفر از مدیران و کارمندان سازمان لیگ کنار گذاشته می‌شوند، اما در سال ۹۷ وقتی این قانون رئیس سازمان لیگ، یعنی حیدر بهاروند را هم شامل می‌شود، فدراسیون فوتبال از اجرای قانون استنکاف می‌کند.

فیفاهراسی برای فرار از محاکمه

در چنین شرایطی با توجه به حجم بالای تخلفات مدیران فدراسیون فوتبال از جمله علی کفاشیان و مهدی تاج در ۱۲ سال گذشته از نهاد‌های نظارتی و قضایی انتظار می‌رود که با تشکیل پرونده، این مدیران را به پای میز محاکمه بکشانند. بدیهی است که هم کفاشیان و هم تاج باید نسبت به حیف و میل بیت‌المال و سوءاستفاده‌های مالی و تخلفاتی که زمان مدیریت‌شان داشته‌اند در دادگاه‌های قضایی پاسخگو باشند. هرچند مدیران فدراسیون فوتبال با چماق تخیلی تعلیق به دنبال این هستند تا اینطور القا کنند که در صورت ورود نهاد‌های قضایی به پرونده تخلفات مدیران فدراسیون فوتبال، فدراسیون جهانی فوتبال به بهانه دخالت دولت، فوتبال ایران را تعلیق خواهد کرد!

این در حالی است که فیفا مانعی برای برخورد با تخلفات مالی و برخورد قضایی با مدیران فاسد نیست، نمونه آن نیز دستگیری مدیران متخلف فیفا توسط پلیس سوئیس در پرونده فساد بلاتر بود. حال این انتظار وجود دارد که دستگاه قضایی با ورود جدی به فساد در فوتبال، مدیران فدراسیون فوتبال در ۱۲ سال اخیر را بابت تخلفات و فساد گسترده‌ای که داشته‌اند مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

لينک پي دي اف گزارش