Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:29 - 1402/01/07

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱

مصطفی آجورلو؛ از وعده‌های عملی نشده تا قهرمانی

برکناری مدیرعامل سابق استقلال با وجود قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر و حرف و حدیث‌هایی که درباره هزینه‌های این تیم به گوش می‌رسید، آجورلو را تبدیل به یک چهره خبرساز در سال گذشته کرد.

مصطفی آجورلو؛ از وعده‌های عملی نشده تا قهرمانی

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- محله برو و بیا، حکایت صندلی مدیریتی استقلال و پرسپولیس در یک دهه اخیر است، به طوری که عمر مدیریتی کمتر مدیری در این تیم از یک سال عبور می‌کند. علاوه بر عمر کوتاه مدیریتی مدیران سرخابی‌ها که عملا کمتر اجازه یک برنامه‌ریزی بلند مدت را به آنها می‌دهد، حرف و حدیث‌هایی که پس از پایان هر دوره مدیریتی پشت سر مدیران سابق به راه می‌افتد، از حواشی داغ فوتبال ایران است. به خصوص که پس از برکناری مدیران دو تیم است که پرونده‌های مختلفی از سوء‌مدیریت و انواع و اقسام قانون گریزی‌ها رو و اتهامات زیادی متوجه‌شان می‌شود. اگر چه کمتر پیش می‌آید مدیری از استقلال یا پرسپولیس بابت پرونده‌ها و همچنین حیف و میل‌هایی که در برخی موارد صورت می‌گیرد، پاسخگو باشد و همه چیز به افشاگری‌های رسانه‌ای خلاصه و پس از مدتی هم بدون اینکه پاسخی مشخص برای اتهام‌های ریز و درشت داده شود، پرونده بسته می‌شود.

سال گذشته هم در استقلال و پرسپولیس شاهد حضور چنین مدیرانی بودیم، نمونه آن مصطفی آجورلو مدیرعامل سابق استقلال بود که تنها پس از یک سال و در حالی که استقلال با مدیریت او پس از ۸ سال به قهرمانی لیگ رسیده بود، از کار برکنار شد تا یکی از چهره‌های جنجالی سال لقب بگیرد.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ مصطفی آجورلو؛ از وعده‌های عملی نشده تا قهرمانی

مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل اسبق باشگاه پاس، استیل آذین و تراکتور جایگزین احمد مددی در استقلال شد و حمید سجادی حکم مدیرعاملی آبی ها را برای او امضا کرد، مدیری که با وعده‌های دهان پرکن و نجومی پا به استقلال گذاشت، یکی از این وعده‌ها درآمد هزار میلیاردی از اسپانسر بود که او درباره آن گفته بود:«قرارداد سال گذشته استقلال با اسپانسر ۸۰میلیارد و با همه مزایای آن حداکثر ۱۱۰میلیارد تومان بوده است، درصورتی‌که می‌توانیم بالای هزار میلیارد تومان پول در بیاورید.» البته چنین درآمدزایی تنها روی کاغذ ماند و هر چه گذشت خبری از درآمد هزار میلیاردی نشد!

آجورلو همچنین در اولین ماه‌های حضورش در استقلال در یک اقدام جنجالی حق تبلیغات محیطی را که در انحصار سازمان لیگ را بود از این سازمان گرفت. مدیرعامل سابق استقلال اگر چه توانست تبلیغات محیطی را در اختیار بگیرد اما پس از رفتن آجورلو مشخص شد که درآمدهای پیش‌بینی شده وی محقق نشده است و به جای پر شدن حساب باشگاه، این تیم در ماجرای تبلیغات محیطی به سازمان لیگ بدهکار هم شده است. به طوری که علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل بعدی استقلال در یک برنامه تلویزیونی در این باره افشاگری کرد و گفت: «می‌گفتند ۵۰۰ میلیارد از تبلیغات محیطی می‌آوریم ولی ۱۰۰ میلیارد در آمده و از آن طرف ۹۰ میلیارد به سازمان لیگ بدهکاریم.»

وعده ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی برای پیشکسوتان استقلال را هم به این وعده‌ها اضافه کنید، آجورلو در این باره گفته بود: «آقای نامداری دوست خوب من، از او خواستم که یک زمین خوب پیدا کند و ۲۰۰واحد ساختمان برای پیشکسوتان بسازد. آنهایی که خانه دارند، برای فرزندان‌شان باشد و آنهایی که ندارند، برای خودشان باشد.»

جنگ و دعوای آجورلو با صداوسیما برای گرفتن حق پخش تلویزیونی از دیگر حواشی آجورلو در زمان حضور در استقلال بود، جنگی که او نیز مانند تمام مدیران قبلی که پا به آن گذاشته بودند، بازنده آن بود و حتی دردسرهایی را هم برای مدیرعامل سابق استقلال به همراه داشت.

با تمام این حواشی و وعده‌هایی محقق نشده، استقلال با مدیریت آجورلو توانست سال گذشته پس از ۸ سال دوباره قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرد و با توجه به قهرمانی استقلال، تصور می‌شد که آجورلو جای پایش را در این تیم محکم کرده و در این تیم ادامه خواهد داد.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ مصطفی آجورلو؛ از وعده‌های عملی نشده تا قهرمانی

با این حال بیست و سوم مهرماه سال گذشته و یک روز پس از پیروزی استقلال برابر ذوب آهن در هفته نهم لیگ برتر، هیئت مدیره در تصمیمی ناگهانی آجورلو را برکنار کرد تا او پس از تنها یک سال و ۲۱ روز حضور در استقلال، صندلی مدیرعاملی را تحویل علی فتح‌الله‌زاده دهد که برای پنجمین بار این حکم را دریافت می‌کرد.

پس از برکناری شبانه آجورلو بود که مانند تمام مدیران قبلی حرف و حدیث‌ها درباره چرایی این حکم بالا گرفت و در این میان فتح‌الله‌زاده دست به افشاگری های عجیبی درباره دوران آجورلو در استقلال زد.

فتح‌الله‌زاده گفت:«ما ۷۰۰ میلیارد هزینه کرده‌ایم. ولی نه مربی پول گرفته و نه بازیکن و به هتل هم بدهکاریم. اتفاقات کسی که می‌گوید باشگاه را به اوج می‌رسانم، سر و ته ایستاده است. ما ته چاهیم!مگر نمی‌گفتید هزار میلیارد می‌آوریم؟ درست است، هزار میلیارد آورده ولی هزار میلیارد بدهی! ۷۰۶ میلیارد هزینه شده و ۶۰۰ میلیارد نیز تعهد داده‌اند که من باید آن را پرداخت کنم...ما در تهران ماساژور نداریم؟ در تهران خدمات نداریم که پنج نفر از شهرستان بیایند و ماهی فقط ۱۳۰ میلیون هزینه هتل هر کدام از اینها را پرداخت کنیم. این فقط هزینه‌های اقامت بود. پول خشک شویی و... نیز هزینه شده است....یک نفر پیش من‌آمد و گفت حقوقش را پرداخت کنیم. گفتم شما چه کسی هستید؟ گفت من راننده فلانی هستم. من خنده‌ام گرفته بود. پرسیدم مگر فلانی راننده هم دارد؟ دستمزد شما چقدر است؟ گفت من ۲۵ میلیون حقوق می‌گیرم. من با بیش از ۲۰ سال مدیریت، ماهی ۲۵ میلیون حقوق نمی‌گیرم. راننده نفر رده سوم باشگاه ۲۵ میلیون حقوق می‌گیرد. این پول‌ها ما را نابود می‌کند.»

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ مصطفی آجورلو؛ از وعده‌های عملی نشده تا قهرمانی

اینها بخشی از افشاگری فتح‌الله‌زاده درباره دوران مدیریتی آجورلو بود که البته او هم در ادامه به آن پاسخ داد و مدعی شد به دلیل اختلاف با وزارت ورزش برکنار شده است: «یک بهایی که در آمریکا نشسته و در رسانه‌های ایران هزینه می‌کند، به دنبال سیاه‌نمایی در کشور است. مافیای بیرون و داخل همراه شدند تا سیاه‌نمایی کنند درباره تیمی که قهرمان لیگ برتر شده است. این همه هجمه برای چیست؟ گفتند آجورلو نباید در استقلال باشد، این تیم ماست و گفتند که دیدید او را شبانه برکنار کردیم... . آقای سجادی درباره برکناری من باید صحبت کند. ایشان گفته بودند که از آقای آجورلو خواستیم ورزش بانوان و چوگان را راه بیاندازند اما ایشان این کار را نکردند و به همین خاطر برکنارش کردیم، انشاالله که اینطور است!...این ۶۰ میلیارد تومان که می‌گویند گم شده را یک بهائی از آن طرف آب توسط یک خبرنگار سر زبان انداخت. پولادگر آمد و گفت آقای سجادی دستور داده شما را از مدیرعاملی استقلال برکنار کنیم. آقای سجادی من مشکلی با شما ندارم اگر به من می‌گفتی خودم با کمال میل می‌رفتم.»

اواخر سال گذشته هم با شکایت سازمان خصوصی‌سازی از آجورلو، برکناری مدیرعامل سابق استقلال وارد فاز تازه‌ای شد و وی به هزینه کرد بدون اجازه بخشی از پول سهامداران متهم شد.

حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی ۲۲ اسفند در مصاحبه‌ای پرده از تخلفات دوران مدیرعامل سابق استقلال برداشت و گفت: «مدیرعامل وقت باشگاه استقلال علی رغم وجود تکالیف مصرح قانونی و حتی تعهد و اقرار مکتوب متاسفانه به روشنی این تکالیف و تعهدات را نقض کرده و با هزینه کرد خارج از چارچوب و عرف، لطمات عدیده‌ای به باشگاه استقلال وارد کرده است و متاسفانه علی رغم برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های مکرر سازمان خصوصی‌سازی اطلاعات مخدوش و ناقصی ارائه کردند و اعضای هیئت مدیره وقت نیز بدلیل اهمال در نظارت و پیگیری امور باشگاه باید مورد پرسش و بازخواست قرار بگیرند.»

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ مصطفی آجورلو؛ از وعده‌های عملی نشده تا قهرمانی

قربانزاده افزود: «البته ناگفته نماند که این جدیت در پیگیری و تعقیب قضایی در دوره جدید بورسی شدن این باشگاه‌ها اتفاق می‌افتد و حتما با همین شیوه نظارت و پیگیری برخی مدیران اسبق سرخابی‌ها نیز باید خیلی زودتر از این به دادگاه معرفی می‌شدند که متاسفانه این اقدام بدلایلی مثل تعارف و رودربایستی و یا بی توجهی انجام نشده که اگر انجام می‌شد ما شاهد چنین رویه‌های ناصوابی نبودیم. ما همین الان هم نمی‌دانیم مدیرعامل فعلی چکار می‌کند و نگرانیم که صدای این اقدامات هم بعدا بلند شود، برای اینکه از این چرخه جلوگیری کنیم، اولا با ارسال نامه مبسوطی به دادستان کل کشور، کتمان وقایع مالی باشگاه استقلال را گزارش کردیم و خواهان بررسی بدون اغماض هستیم.»

البته آجورلو هم مصاحبه قربان‌زاده را بی‌پاسخ نگذاشت و ۲۳ اسفند از از شکایت متقابل از رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد تا خبرسازی‌اش در سال گذشته تا دقیقه آخر ادامه داشته باشد:«در مورد ادعاهای مطرح شده در این اظهارات از جمله هزینه کرد خارج از عرف و چارچوب و لطمه وارد کردن به باشگاه استقلال، بنده از آقای قربان‌زاده به دلیل تشویش اذهان عمومی و وارد آوردن افترا شکایت خواهم کرد. مسئله مورد ادعای ایشان این بوده که بخشی از بدهی های پرداخت شده باشگاه دارای مجوز از کمیته مصارف نبوده و آن را تخلف قلمداد کردند اما مسلما پرداخت بدهی و کم کردن بار زیان انباشه باشگاه اقدامی نیست که هزینه کرد خارج از عرف و یا وارد نمودن لطمه به منافع باشگاه توصیف شود و به همین جهت مصداق وارد نمودن افترا است. در واقع مسئله این است که آقای قربان‌زاده یک نامه ای علیه بنده تهیه و به مراجع قضایی ارسال کرده اما این به معنای صحت ادعای ایشان نیست. معیار سنجش صحت این ادعا مرجع قضایی است و برای اثبات چنین اتهاماتی لازم است حکمی صادر شود.»

در چنین شرایطی چنین جار و جنجال‌هایی در سال گذشته در حالی آجورلو را تبدیل به یک چهره خبرساز در فوتبال تبدیل کرد که چنین رویه‌ای در بین مدیران سرخابی‌ها عجیب نیست و این چرخه هر سال تکرار می‌شود تا مدیران دو تیم کمتر از بازیکنان و مربیان حرف و حدیث پشت سرشان نباشد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا