Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:21 - 1402/01/09

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱

ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

سرمربی پرتغالی استقلال علاوه بر کارنامه قابل قبول با این تیم در لیگ برتر، با توجه به حواشی و جنحال‌هایش کنار زمین یکی از چهره‌های ویژه فوتبال ایران در سال گذشته بود.

ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- از بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی گرفته تا نشستن ریکاردو ساپینتو و ژوزه مورایس روی نیمکت استقلال و سپاهان در لیگ برتر سبب شد سال گذشته سال پرتغالی‌ها در فوتبال ایران باشد. در سالی که کی روش آرام‌تر از دوره اول حضورش روی نیمکت تیم ملی بود و از شخصیت آرام مورایس سوژه جنجالی شکل نمی‌گرفت، در عوض ساپینتو یک تنه جور دو پرتغالی دیگر را در حاشیه‌سازی و جار و جنجال کشید تا سال گذشته یکی از چهره‌های فوتبال ایران باشد.

«شیردل» روی نیمکت آبی‌ها

ابتدای تابستان سال گذشته بود که نام ریکاردو مانوئل آندره سیلوا سا پینتو به عنوان سرمربی جدید استقلال اعلام شد، آبی‌ها پس از جدایی ناگهانی فرهاد مجیدی که البته برای هواداران تیم تازگی نداشت، تمام هم و غم‌شان را روی انتخاب یک مربی خارجی گذاشتند تا در بیست و دومین دوره لیگ برتر روی نیمکت تیم مدافع عنوان قهرمانی بنشیند. پس از مطرح شدن نام‌های مختلف که جدی‌ترین آن آلکس نوری بود، سرانجام ساپینتو به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

بازیکن نسل طلایی پرتغال که با کی‌روش در سال ۱۹۸۹ قهرمان جام‌جهانی جوانان شد، کاپیتان اسپورتینگ لیسبون در روزهایی که رونالدو تازه در این تیم نامش در فوتبال دنیا سر زبان افتاده بود و بازی در رئال سوسیه داد و لالیگا بخشی از روزمه دوران بازی این مربی پرتغالی است که هواداران به او لقب« شیردل» داده بودند.

ساپینتو سال ۲۰۱۰ پس از خداحافظی از دنیای فوتبال وارد دنیای مربیگری شد، آنجا بود که به گفته خودش سختی‌های مربیگری پیش چشم او بیشتر مشخص شد:«انتخاب کردم که مربی باشم. متوجه شدم که آن جایی است که من بیشتر از همه احساس خوشبختی می‌کنم. اما زود متوجه شدم که مربی بودن بسیار سخت است. با بازیکن بودن کاملا متفاوت است. بازیکنان می‌توانند مراقب رژیم غذایی خود، استراحت خود و عملکرد خود باشند. سرمربی باید مراقب کل تیم باشد و حتی این همه چیز نیست. وظیفه ما ایجاد هماهنگی بین تمام بخش‌های یک باشگاه مانند پزشکی، ارتباطات، پیشاهنگی، کارکنان و ... است. مسئولیت‌ها فراتر از زمین است و مربی باید برای مدیریت افراد در حوزه‌های مختلف باشگاه رهبر باشد. تصادفی نیست که انگلیسی‌ها از کلمه مدیر/رئیس برای اشاره به سرمربی استفاده کردند.»

با وجود سختی‌های مربیگری که ساپینتو به آن اعتراف کرده بود،او در ۱۳ سالی که از آغاز مربیگری‌اش می‌گذرد، روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است، آن هم در کشورهای مختلف، قهرمانی و نایب قهرمانی با استاندارد لیژ در جام حذفی و لیگ بلژیک، نایب قهرمانی ستاره سرخ بلگرد در لیگ صربستان، سومی با اسپورتینگ در لیگ اروپا و صعود با براگا از در رقابت های اروپایی، بخشی از کارنامه این مربی پرهیجان پرتغالی است.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

با این حال او در شرایطی به استقلال آمد که در چند سال گذشته نتوانسته بود موفق باشد و در آخرین تیمش یعنی موریرنسه هم پس از سقوط این تیم به دسته پایین‌تر اخراج شد.

ساپینتو اما تیرماه سال گذشته چمدان‌هایش را بست و برای یک تجربه تازه راهی تهران شد.او البته ناآشنا با مربیگری در آسیا نبود و سال ۲۰۱۶ برای یک مدت کوتاه روی نیمکت الفتح عربستان نشسته بود و حالا در دومین تجربه در قاره کهن راهی یک کشور دیگر حوزه خلیج فارس یعنی ایران شد.

صحبت‌های او در اولین نشست خبری نشان داد که آبی‌ها با یک مربی متفاوت و البته جاه طلب روبرو هستند:« از من نخواهید کار خارق‌العاده‌ای انجام بدهیم. فقط می‌خواهم ۴ قهرمانی برای استقلال بیاورم!» شاید با مرور صحبت‌های چند سال پیش او درباره شخصیت مربیگری‌اش بهتر بتوان وعده ۴ قهرمانی را درک کرد:«می‌خواهم باشگاه‌هایی را مدیریت کنم که مدعی کسب عنوان هستند. این چیزی است که هنوز مرا به حرکت در می‌آورد،اشتیاق من برای بازی و جاه طلبی من برای برنده شدن.»

نمره قبولی به کارنامه مربی پرتغالی

آبی‌ها با ساپینتو در حالی سال گذشته را به پایان رساندند که با ۱۳ برد، ۷ مساوی و ۳ باخت در ۲۳ مسابقه و کسب ۴۶ امتیاز تیم دوم لیگ هستند و تنها سه امتیاز با سپاهان صدرنشین فاصله دارند و به عنوان مدافع عنوان قهرمانی توانسته‌اند نتیجه قابل قبولی را تا اینجای لیگ کسب کنند، نتایجی که به مربی پرتغالی نمره قبولی می‌دهد. آبی ها سومین تیم برتر در تعداد گل‌های زده هستند و همچنین با ۳ باخت در رده دوم تیم‌های با کمترین باخت در لیگ برتر قرار گرفته‌اند، تیمی که هم خوب گل می‌زند و هم سخت می بازد، حکایت استقلال ساپینتو است.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

آبی پوشان به خصوص در نیم فصل دوم توانسته‌اند یک تیم مهارناپذیر نشان بدهند. آنها پس از باخت دوباره به سپاهان در هفته اول نیم فصل دوم، در ۷ بازی بعدی و تا پایان هفته بیست و سوم با کسب ۶ برد و یک مساوی نتایج فوق العاده‌ای را با ساپینتو کسب کرده‌اند تا با رسیدن به سه امتیازی صدر جدول، یکی از مدعیان درجه یک قهرمانی باشند. روندی که هواداران استقلال امیدوارند در سال جدید هم ادامه داشته باشد و آنها بتوانند خاطره قهرمانی با فرهاد مجیدی را این بار ساپینتوی پرتغالی تکرار کنند، هدفی که با توجه به حضور مدعیانی مانند سپاهان و پرسپولیس آسان نخواهد بود.

آقای حاشیه

ساپینتو همان طور که با استقلال در درون زمین بازیکنانش جنگنده نشان داده‌اند، در کنار زمین هم در طول ۲۳ هفته گذشته از لیگ پر جنب و جوش و البته جنجالی بوده است و با رفتارش بارها در مسابقات مختلف حاشیه‌ساز شده و با نیمکت تیم‌های حریف جنگ و دعوا به راه انداخته است. حواشی که سبب شده پرونده سرمربی استقلال در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هر روز سنگین‌تر شود.

۲۷ مرداد و دیدار ملوان و استقلال در هفته دوم لیگ برتر اولین چشمه از حواشی ساپینتو کنار زمین ثبت شد، جایی که این مربی پرتغالی که گویا از شادی برخی از نیروهای هلال احمر کنار زمین پس از گل ملوان ناراحت شده بود، با لگد به برانکارد کنار زمین ضربه زد و جنجال‌ساز شد. هر چند ساپینتو پس از پیروزی ۳ بر یک استقلال در انزلی از نیروهای هلال احمر عذرخواهی کرد اما نشان داد که باید منتظر حواشی بیشتری از او در کنار زمین در ادامه لیگ باشیم.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

۹ مهرماه و بازی هفته هفتم با گل گهر در سیرجان که با برتری ۲ بر یک استقلال تمام شد، دومین چشمه از حواشی ساپینتو کنار زمین بود. در دقایق پایانی این مسابقه ساپینتو پس از دریافت کارت قرمز از داور بازی به سمت نیمکت گل‌گهر رفت و با مربیان این تیم درگیر شد، به طوری که سعید الهویی دستیار امیر قلعه‌نویی و ساپینتو دست به‌یقه شدند و ساپینتو وی را هل داد.

روایت‌ها درباره ریشه این درگیری متفاوت است و استقلالی ها و گل گهری‌ها هر کدام شان روایت خودشان را داشتند. استقلالی‌ها معتقد بود که مربیان گل گهر به پرتغالی به ساپینتو فحاشی کرده‌اند و در طرف مقابل مربیان گل‌گهر معتقد بودند که ساپینتو به آنها به زبان پرتغالی فحاشی کرده است. الهویی در این باره گفته بود:« من سال‌ها با همکارانی در ایران کار کردم که پرتغالی بوده و طبیعی است با واژه‌های این کشور تا حدودی آشنا باشم، برای همین وقتی از الفاظ نادرست استفاده شد متوجه شده و طبیعی بود که گلایه‌مند باشیم.»

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

با این حال باشگاه استقلال در بیانیه‌ای اظهارات الهویی را رد کرد:« الهویی به دروغ به داور گفته این سرمربی به پرتغالی فحاشی می‌کند. این درحالی است که استقلال با یک گل از حریفش در این نیمه پیش افتاده و اتفاقا در روزی که قضاوت داوران عادلانه و بدون‌مشکل بود، اصلا دلیلی وجود نداشت که لااقل در نیمه اول سرمربی استقلال به کسی توهین کند.»

بازی مس کرمان و استقلال در هفته هجدهم لیگ برتر که روز ۱۳ بهمن برگزار شد پرده دیگری از جنجال‌های ساپینتو کنار زمین ثبت شد، به طوری که سرمربی پرتغالی علاوه بر درگیری با مربیان مس، با مسئولان هیئت فوتبال، نیروی انتظامی و خبرنگاران و ... نیز درگیر شد.

در بخشی از بیانیه مس کرمان درباره این درگیری‌ها آمده بود:« سرمربی استقلال تهران درست بعد از گل سوم این تیم به سمت نیمکت تیم مس کرمان با نشان دادن حرکات دست و الفاظی که مشخصا چهره وی ماهیت کلام را مشخص می کند، به شکل عجیبی موجب تحریک نیمکت نشینان تیم مس کرمان می‌شود. ضمن اینکه آقای کالی تروئبا مربی اسپانیایی مس کرمان نیز به زبان و صحبت های طرح شده از سوی سرمربی استقلال کاملا مسلط بود والفاظ به کار برده شده از سوی سرمربی استقلال در این صحنه جای تاسف بسیار داشت... در ادامه بازهم رفتارهای تحریک آمیز سرمربی استقلال تهران ادامه پیدا می کند و این بار وی در زمانی که از سوی مقامات ورزشگاه و نیمکت نشینان تیم خود به سمت رختکن هدایت می‌شود به شکل ناباورانه‌ای یکی از مسئولین اجرایی هیئت فوتبال را به زمین پرت می‌کند... سرمربی استقلال پس از این ماجرا این بار و در زمان خروج از زمین به سمت جایگاه ویژه و خبرنگاران و رو به این مقامات رفتارهای توهین آمیز و زننده خود را انجام می‌دهد... سرمربی تیم استقلال تهران به ورودی رختکن خود می‌رسد به رفتارهای تحریک آمیز خود همچنان ادامه می‌دهد که در این مکان با عوامل نیروی انتظامی نیز درگیر می‌شود...»

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ ریکاردو ساپینتو؛ آتشفشان پرتغالی

ساپینتو پس از اتفاقات بازی با مس کرمان، دو جلسه از سوی کمیته انضباطی محروم شد،با این حال حواشی سرمربی پرتغالی استقلال همچنان ادامه پیدا کرد.

آخرین پرده از این حواشی در سال گذشته به بازی با پیکان در هفته بیستم لیگ برتر در روز ۲۴ بهمن بر می‌گشت وصحبت‌های این سرمربی در نشست خبری و توهین وی به مربیان ایرانی حواشی زیادی را به وجود آورد.

ساپینتو که پس از پایان بازی به شدت از مجتبی حسینی و سایر مربیان پیکان ناراحت بود، در مصاحبه پس از بازی گفت:« امیدوارم این لیگ جنگل تمام شود، در این جنگل حیوان‌ها وقتی عقب می‌افتند، در زمین دنبال دعوا می‌گردند، اینها مثل حیوان می‌مانند».

سرمربی پیکان هم در پایان این بازی به گلایه از ساپینتو پرداخت و گفت:«بنده خدایی که نمی‌دانم از کجا او را آورده‌اند، روی هر صحنه اعتراض می‌کرد و یک چیزهایی می‌گفت که به خاطر داستان‌های قبل می‌دانستیم به زبان پرتغالی فحاشی می‌کنند. گفتم فلانی چیزی نگو برو بشین سر جات. همین. چرا شلوغش می‌کنند؟ آنقدر فحش پرتغالی دادند که یاد گرفتیم. خیلی هم رکیک است که اصلا قابل عنوان نیست.»

حواشی بازی پیکان و استقلال سبب شد تا این بار کمیته انضباطی محکم‌تر وارد عمل شود و ساپینتو را به دلیل « نقض ماده ۷۱ مقررات انضباطی از طریق بکار بردن الفاظ توهین‌آمیز و تحقیرآمیز نسبت به جامعه فوتبال» ۴ جلسه محروم کند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا