Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:35 - 1402/02/12

ماجرای کمک ۸ میلیون دلاری فیفا به ایران چیست؟

همه چیز درباره پروژه‌ «FIFA FORWARD»

فدراسیون جهانی فوتبال قرار است در پروژه‌ای به نام «FIFA FORWARD» با کمک ۸ میلیون دلاری به فدراسیون‌ ایران و سایر عضوها به توسعه فوتبال در کشورها کمک کند.

همه چیز درباره پروژه‌ «FIFA FORWARD»

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- در حاشیه برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در ریاض که با حضور جیانی اینفانتینو در عربستان همراه بود، ماجرای کمک ۸ میلیون دلاری فیفا به فدراسیون‌های عضو خبرساز شد و حتی برخی رسانه‌های عمانی به این کمک فیفا به فدراسیون فوتبال کشورشان اشاره کردند.

پس از خبر رسانه‌های عمانی مانند «عمان دیلی» بود که این سوال مطرح شد که فدراسیون فوتبال کشورمان هم آیا این کمک را دریافت کرده است؟

ماجرای کمک ۸ میلیون دلاری فیفا به ایران چیست؟/ همه چیز درباره پروژه‌ «FIFA FORWARD»

اصل ماجرای این کمک اما چه هست؟ فدراسیون جهانی فوتبال پس از حضور جیانی اینفانتینو، پروژه‌های مختلفی را در برنامه قرار داده است، یکی از آن پروژه‌ها «FIFA FORWARD» است که در جهت «ایجاد پایه‌های قوی برای رشد فوتبال» اجرا می‌شود، پروژه‌ای که با کمک‌‎های مالی به فدراسیون‌های عضو و کنفدراسیون‌ها به دنبال« بهبود مداوم بازی فوتبال و ترویج آن در سطح جهانی با توجه به ارزش‌های وحدت‌بخش، آموزشی، فرهنگی و انسانی،به ویژه از طریق برنامه‌های توسعه و جوانان» و «ترویج توسعه فوتبال زنان و مشارکت همه جانبه زنان در تمامی سطوح حاکمیت فوتبال» است.

البته فیفا «با نظارت مستمر» بر روی اجرایی شدن این پروژه به دنبال این است که اطمینان حاصل کند که فدراسیون‌ها از این بودجه برای پیشبرد اهداف این پروژه «استفاده مسئولانه» داشته باشند.

ماجرای کمک ۸ میلیون دلاری فیفا به ایران چیست؟/ همه چیز درباره پروژه‌ «FIFA FORWARD»

دوره سوم پروژه « FIFA FORWARD» که ۳۰ درصد بودجه آن افزایش یافته از اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز و تا آخر دسامبر ۲۰۲۶ ادامه دارد، بر اساس این پروژه، فیفا در طول این سه سال بیش از ۸ میلیون دلار به فدراسیون‌های عضو کمک مالی می‌کند، یک رقم نجومی که برای فدراسیون‌هایی که توان مالی و جذب اسپانسر بالایی ندارند، می‌تواند جذاب باشد.

بودجه دوره سوم این پروژه، ۲ میلیون دلار نسبت به چرخه دوم و سه میلیون دلار نسبت به اولین دوره، افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس، در طول این سه سال، حداکثر ۵ میلیون دلار کمک مالی به هر فدراسیون عضو برای پوشش هزینه‌های عملیاتی مربوط به فعالیت‌های فوتبال صورت می‌گیرد. ۳ میلیون دلار هم برای اجرای پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و مشخص که بلندمدت است، در اختیار هر فدراسیون قرار می‌گیرد. این بودجه برای پروژه‌های طراحی شده بر اساس قرارداد مصوب فدراسیون‌ها توسط فیفا پرداخت می‌شود، این پروژه‌ها شامل زیرساخت‌های فوتبال مانند استادیوم‌ها و زمین‌های تمرین و... است.

ماجرای کمک ۸ میلیون دلاری فیفا به ایران چیست؟/ همه چیز درباره پروژه‌ «FIFA FORWARD»

در حالی دوره سوم پروژه «FIFA FORWARD» آغاز شده که فدراسیون فوتبال کشورمان به دلیل تحریم‌های غرب نتوانسته است از این فرصت بزرگ برای توسعه فوتبال در کشورمان استفاده کند و بخش اعظم این پول به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال در فیفا بلوکه شده و با توجه به تحریم‌های بانکی امکان جابجایی آن وجود ندارد.

ضروری است که تلاش‌های بیشتری برای مذاکره با فیفا جهت آزادسازی پول‌‎های بلوکه شده فوتبال کشورمان توسط مهدی تاج و سایر مسئولان فدراسیون فوتبال صورت بگیرد، به خصوص که گفته می‌شود رئیس فدراسیون فوتبال با رئیس فیفا ارتباط خوبی دارد.

درصورت آزادسازی، فدراسیون فوتبال باید بودجه پروژه «FIFA FORWARD» را در بخش‌هایی که فیفا معین کرده است هزینه کند و با توجه به نظارت فدراسیون جهانی، امکان انحراف استفاده از این بودجه وجود ندارد.

به همین خاطر می‌توان امیدوار بود در صورت آزادسازی بودجه« FIFA FORWARD» و هزینه آن در بخش‌های مورد اشاره فیفا، فوتبال ایران از نظر مالی کمتر دغدغه‌ای برای توسعه داشته باشد.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا