Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:06 - 1402/02/08

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

در فاصله ۳ هفته تا پایان لیگ برتر فوتبال، نیمکت ۶ تیم لیگ برتری در ۲۷ هفته گذشته مربیانشان را تغییر داده‌اند، شوک‌هایی که در برخی تیم‌ها جواب داده اما در بعضی از تیم‌ها هم تاثیری نداشته است.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- لیگ بیست دوم در حال رسیدن به هفته‌های پایانی است و شمارش معکوس برای رونمایی از قهرمان لیگ برتر آغاز شده است. در شرایطی تنها ۳ هفته تا پایان لیگ باقی مانده که مانند تمام دوره‌های گذشته نیمکت برخی تیم‌ها دچار تغییر و تحول شد و برخی مربیان بودند که از قطار لیگ پیاده شدند و لیگ را نتوانستند به انتها برسانند. آخرین آن هم حمید مطهری سرمربی نساجی بود که پس از کسب نتایچ ضعیف از هدایت این تیم مازندرانی کنار گذاشته شد و کارلوس انرخوز هرناندز اسپانیایی راهی قائمشهر شد. در گزارشی به بررسی تغییر مربیان در بیست و دومین دوره لیگ برتر پرداخته‌ایم.

گل‌گهر؛ به عشق تیم ملی

برخلاف بیشتر تیم‌ها که به دلیل کسب نتایج ضعیف دست به تغییر سرمربی و کادر فنی می‌زنند، در گل‌‎گهر تغییرات ارتباطی به عملکرد تیم نداشت. انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی سبب شد تا او اواخر اسفند گذشته از گل‌گهر جدا شود و جایش را به یک مربی جدید بدهد.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

قلعه‌نویی در حالی در پایان هفته بیست و سوم از گل‌‎گهر جدا شد که با این تیم در ۲۳ بازی، ۱۱برد، ۷ مساوی و ۵ باخت کسب کرده بود و این تیم با ۴۰ امتیاز در رده چهارم لیگ قرار داشت و یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیا بود.

پس از قلعه‌نویی، سعید الهویی که دستیارش در گل‌‎گهر بود، روی نیمکت سیرجانی‌ها نیست، گل‌‎گهر با سرمربی جدیدش در در چهار بازی گذشته یک برد، ۲ مساوی و یک باخت کسب کرده است و در حال حاضر با ۴۵ امتیاز در رده پنجم قرار دارد.

تراکتور؛ شوکی که جواب داد

یکی از تیم‌هایی که مدیرانش علاقه زیادی به تغییر سرمربی دارند و در این رابطه رکوردار است، تراکتور تبریز است، تیمی که امسال هم سنت شکنی نکرد و دست از سر تغییر سرمربی برنداشت تا در لیگ بیست و دوم هم نیمکت این تیم دست نخورده باقی نماند.

قربان بردیف سرمربی ترکمستانی که سابقه کار با سردار آزمون را در رستوف روسیه داشت، برای فصل جاری به ایران آمد و هدایت تراکتور را بر عهده گرفت. بردیف تنها ۱۱ هفته در تبریز دوام آورد و اوایل آذرماه سال گذشته و در حالی که لیگ به دلیل حضور تیم ملی در جام‌جهانی تعطیل بود، از هدایت تراکتور کنار رفت.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

تراکتور با بردیف در ۱۱ بازی ۴ برد، ۳ مساوی و ۴ باخت را به دست آورد و این تیم را با ۱۵ امتیاز و در رده هفتم تحویل پاکو خمس اسپانیایی داد، تغییری که توانست وضعیت تراکتور را بهتر کند.

تراکتور در ۱۶ بازی گذشته با هدایت خمس، ۹ برد، ۴ مساوی و ۳ باخت به دست آورده و با ۴۶ امتیاز در رده چهارم قرار دارد.

فولاد؛ یا جای نکونام بود یا جای مدیران

فولاد دیگر تیمی است که در فصل جاری لیگ برتر نیمکت آن دچار تغییر شد، تغییری که مانند تیم گل‌‎گهر ارتباطی با نتایج ضعیف نداشت و مسائل دیگری سبب شد تا این تیم با جواد نکونام فصل را به پایان نرساند. اول اسفند سال گذشته و پس از پیروزی فولاد برابر الفیصلی عربستان و صعود این تیم برای اولین بار به یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان بود که نکونام در نشست خبری به دلیل اختلاف با مدیران فولاد استعفا داد و تیمش را در آستانه بازی مهم با الهلال در نیمه ‌هایی لیگ قهرمانان تنها گذاشت.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

نکونام در ۲۰ بازی لیگ امسال هدایت فولاد را بر عهده داشت و ۵ برد، ۹ مساوی و ۶ باخت با این تیم کسب کرد و این را با ۲۴ امتیاز و در رده نهم جدول تحویل سرمربی بعدی داد.

علیرضا منصوریان پس از استعفای نکونام روی نیمکت فولاد نشست و اهوازی‌ها با سرمربی جدیدشان در ۷ بازی گذشته ۴ برد، یک باخت و ۲ مساوی کسب کرده‌اند و با ۳۸ امتیاز در رده هفتم قرار دارند.

نساجی؛ ناامید کننده با مطهری

قائمشهری‌ها برخلاف فصل گذشته که قهرمان جام حذفی شدند، در لیگ بیست و دوم با حمید مطهری فراز و نشیب زیادی را تجربه کردند و همان طور که پیش بینی می‌شد لیگ را با این مربی به پایان نمی رسانند.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

۵ برد، ۹ مساوی و ۱۱ باخت عملکرد نساجی با مطهری بود و او در حالی در پایان هفته بیست و پنجم برکنار شد که نساجی با ۲۴ امتیاز در رده دوازدهم قرار گرفته بود.

کارلوس انرخوز هرناندز به جای مطهری هدایت نساجی را بر عهده گرفت و قائمشهری ها در ۲ دیدار با سرمربی اسپانیایی شان یک مساوی و یک باخت کسب کرده‌اند. نساجی در پایان هفته بیست و هفتم با ۲۵ امتیاز در رده سیزدهم است.

صنعت نفت آبادان؛ شوک بی اثر

هواداران صنعت نفت آبادان در حال تجربه کردن روزهای سختی در لیگ بیست و دوم هستند و تیمشان با گذشت ۲۶ هفته از لیگ و در فاصله ۴ هفته تا پایان این فصل، یکی از گزینه‌های اصلی سقوط است و به نظر می‌رسد لیگ برتر باید خودش را آماده خداحافظی با هواداران پرشور این تیم کند.

عملکرد ضعیف صنعت نفت سبب شد تا این تیم چندین بار برای بهتر شرایط دست به تغییر سرمربی بزند، تغییراتی که جوابگو نبود و این تیم خوزستانی همچنان در آستانه سقوط به دسته اول قرار دارد.

صنعت نفت، فصل را با رضا پرکاس آغاز کرد اما این مربی تنها ۶ هفته در آبادان دوام آورد و پس از کسب یک برد، یک مساوی و ۴ باخت و کسب ۴ امتیاز و قرار گرفتن صنعت نفت در رده پانزدهم برکنار شد.

فیروز کریمی سرمربی بعدی صنعت نفت بود که او هم تنها ۵ هفته روی نیمکت نشست و این تیم با کریمی ۲ مساوی و ۳ باخت کسب کرد و با ۶ امتیاز به جایگاه شانزدهم سقوط کرد، نتایجی که سبب شد کریمی بدون کسب حتی یک برد برکنار شود.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

ادسون تاوراس برزیلی سومین مربی صنعت نفت در لیگ امسال بود، تاوراس به اندازه مجموع بازی‌های پرکاس و کریمی هدایت صنعت نفت را بر عهده داشت و در پایان هفته بیست و دوم برکنار شد.

صنعت نفت با تاوارس در۱۱ بازی، ۱ برد، ۷ باخت و سه مساوی بدست آورد و نتایجی که سبب شد نفت با ۱۲ امتیاز از رده شانزدهم تکان نخورد.

پس از برکناری تاوراس، عبدالله ویسی به عنوان سرمربی جدید صنعت نفت انتخاب شد، آبادانی‌ها با ویسی در ۵ بازی گذشته ۲ مساوی، ۲ برد و یک باخت به دست آورده‌اند و با ۲۰امتیاز و یک رده صعود در رده پانزدهم قرار دارند.

نفت مسجد سلیمان؛ رکورددار تغییر مربی

دیگر نماینده خوزستان و قعرنشین فعلی لیگ برتر رکورددار تغییر مربی در فصل جاری است، تیمی که تغییر مربی هم نتوانسته است برای آنها چاره‌ساز شود تا این تیم در حال تجربه کردن روزهای پایانی حضور در لیگ برتر باشد.

نفت مسجد سلیمان با رضا مهاجری فصل را آغاز کرد و در پایان هفته دوازدهم بود که مهاجری با توجه به نتایج ضعیف برکنار شد. نفت با مهاجری در ۱۲ بازی، ۲ برد، ۳ مساوی و ۷ باخت کسب کرد و در پایان هفته دوازدهم با ۹ امتیاز در رده شانزدهم قرار داشت.

ابراهیم اشکش سرمربی بعدی نفت مسجد سلیمان بود که نفت با این مربی در ۴ بازی ۴ باخت به دست آورد تا مدیران نفت خیلی زود عذر اشکش را بخواهند و در پایان هفته شانزدهم برکنارش کنند، آن هم در شرایطی که این تیم همچنان با همان ۹ امتیاز قبل از آمدن این سرمربی، در رده شانزدهم قرار گرفته بود.

نگاهی به تغییر مربیان در لیگ بیست و دوم؛ جایی برای ماندن نیست

در ادامه رضا عنایتی به عنوان سرمربی جدید نفت انتخاب شد تا مسجد سلیمانی‌ها در کمتر از ۱۶ هفته سومین سرمربی را روی نیمکت‌شان ببینند! عنایتی هم تنها ۶ هفته در مسجد سلیمان دوام آورد و در پایان هفته بیست و دوم از این تیم جدا شد. نفت با عنایتی در ۶ بازی، ۴ مساوی و ۲ باخت کسب کرد تا این تیم با ۱۳ امتیاز یک پله صعود کند و در رده پانزدهم قرار بگیرد.

فرزاد حافظی چهارمین سرمربی نفت بود و تنها یک بازی روی نیمکت نماینده مسجد سلیمان نشست و پس از باخت ۴ بر صفر به گل‌‎گهر در هفته بیست و سوم از هدایت این تیم کنار کشید.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا

پس از کناره‌گیری حافظی، با نظر مسئولان نفت دوباره اشکش روی نیمکت این تیم نشست. نفت مسجد سلیمان در دومین حضوراشکش، در ۴ بازی گذشته ۳ باخت و یک برد کسب کرده و با ۱۶ امتیاز در رده شانزدهم و قعر جدول جا خوش کرده است و تنها یک معجزه در ۳ هفته باقی مانده می‌تواند نماینده مسجد سلیمان را به ماندن در لیگ برتر امیدوار کند.