Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
02:32 - 1401/11/15

سایه روشن‌های هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال

از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال برای زردپوشان لیگ برتر حکایت متفاوتی داشت، سپاهان با یک برد دیگر به صدر رسید و صنعت نفت با یک باخت دیگر جایگاهش را در بین قعر جدولی‌ها محکم‌تر کرد.

از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

سعید احمدیان/خبرگزاری ایرنا- هفته هجدهم لیگ برتر با رقابت داغ بالانشینان جدول همراه بود، رقابتی که حالا میلیمتری شده است تا لیگ برتر در ۱۲ هفته مانده تا پایان در اوج حساسیت پیگیری شود. البته همان قدر که در داخل زمین با نتایجی که ثبت می‌شود، رقابت مدعیان داغ‌تر می شود، در بیرون زمین هم حواشی مختلف تمامی ندارد تا لیگ برتر در حال ثبت یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌ها باشد. فراز و فرودهای هفته هجدهم را مرور کرده‌ایم.

صدر جدولی که زرد رنگ شد

از همان روزی که سپاهان دستیار خوزه مورینیو را به اصفهان کشاند و گران‌ترین قراردادها با بازیکنان مورد نظرش امضا کرد، مشخص بود که زردپوشان در لیگ بیست و دوم تنها برای قهرمانی دورخیز کرده‌اند و به کمتر از آن رضایت نخواهند داد. هفته هجدهم هم بازگشت دوباره سپاهان به صدر جدول بود و پس از فراز و نشیب‌هایی که مواریس و شاگردانش در فصل جاری داشتند، به نظر می‌رسد آنها دوباره به فرم خوب‌شان برگشته‌اند.

سایه روشن‌های هفته هجدهم؛ از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

آنها این هفته گل گهر دیگر مدعی قهرمانی را از پیش رو برداشتند تا با توجه به توقف پرسپولیس به صدر جدول بچسبند. سپاهان پس از باخت به پیکان در هفته چهاردهم در ۵ بازی بعدی ۵ برد متوالی به دست آورده است. هر چند آنها هم امتیاز با پرسپولیس و تنها به دلیل تفاضل گل بهتر تیم اول لیگ برتر هستند اما نتایج شاگردان مورایس در هفته‌های اخیر در کنار افت قرمزها که نزدیک‌ترین تعقیب کننده‌شان هستند، سبب شده نام‌شان به عنوان مدعی شماره یک قهرمانی سر زبان‌ها باشد.

شکستن طلسم ۸ ساله قهرمانی در لیگ برتر با این روند برای هواداران سپاهان دور از انتظار نخواهد بود، اگر چه دیگر مدعیان هم منتظر کوچکترین لغزش برای به پایین کشیدن این تیم هستند و فاصله امتیازی نزدیک تیم های اول تا چهارم، هر جابجایی را در ادامه لیگ امکان پذیر کرده است.

وضعیت قرمز اردوگاه قرمزها

باخت به فولاد در اهواز و تساوی این هفته با آلومینیوم در تهران، پرسپولیس را پس از هفته‌ها از صدر جدول پایین کشید تا روزهای بحرانی قرمزها آغاز شود. پرسپولیس از ۶ امتیاز ممکن دو بازی آخر تنها یک امتیاز به دست آورده و از دست دادن ۵ امتیاز سبب شده تا سپاهان و استقلال با دو برد متوالی که به دست آورده‌اند، به بهترین شکل ممکن از این فرصت استفاده کنند.

سایه روشن‌های هفته هجدهم؛ از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

البته نقش مشکلات داوری و سوت‌های بحث برانگیز هم در نتایجی که پرسپولیس در دو بازی اخیر به دست آورده، بی‌تاثیر نبوده است، اتفاقی که باعث شد تا پس از بازی این هفته مقابل آلومینیوم، سرمربی و مدیرعامل باشگاه به شدت به فدراسیون فوتبال و داور بازی حمله کنند. با این حال روزهای سخت گل محمدی و درویش برای عبور از این بحران آغاز شده است، بحرانی که ادامه آن می‌تواند پرسپولیس را از جمع مدعیان دورتر کند.

آبی‌ها روی دور برد

استقلال دوباره با ساپینتو روی نوار برد افتاده است و مدافع عنوان قهرمانی فصل گذشته پس از چند هفته سخت که با دو باخت و یک مساوی برای آنها همراه بود، در هفته های هفدهم و هجدهم با دو پیروزی متوالی فاصله را با صدر کمتر از قبل کرده است تا آنها دوباره یکی از مدعیان لیگ بیست و دوم لقب بگیرند.

سایه روشن‌های هفته هجدهم؛ از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

استقلال که هفته قبل ملوان از پیش برو داشت، این هفته هم در کرمان مس را را شکست داد تا با ۳۳ امتیاز در رده سوم قرار بگیرد و فاصله‌اش را با صدر جدول به سه امتیاز برساند. گلزنی مهدی قایدی پس از ۱۵ هفته یکی از اتفاق‌های ویژه برای آبی‌ها در بازی مقابل مس بود. این گل ریکاردو ساپینتو را امیدوار کرد که مهاجم ریزنقش آبی‌ها پس از یک مدت طولانی گل نزدن، دوباره راه دروازه حریفان را پیدا کرده است و این مربی پرتغالی می‌تواند روی او برای ادامه مسیری که تا پایان لیگ پیش رو دارند، بیشتر از قبل حساب باز کند.

هر چند حاشیه‌های ساپینتو کنار زمین و درگیری او در جریان بازی این هفته، می‌تواند پاشنه آشیل تیمی باشد که یک مربی پرحرارت و عاشق جنجال روی نیمکتش دارد.

اگر خمس زودتر می‌آمد

هواداران تراکتور این هفته ها آرزو می‌کنند که کاش پاکو خمس زودتر از این روز نیمکت این تیم می نشست، سرمربی اسپانیایی که اواسط آذر به تبریز آمد و پس از شروع رقابت‌های لیگ بعد از جام جهانی هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

قرمزها تبریز با این مربی توانسته‌اند تا جمع مدعیان بالای جدولی بالا بیایند و این هفته با شکست دادن فولاد که سخت گل می‌خورد، دومین برد متوالی را جشن گرفتند تا با ۲۹ امتیاز در رده پنجم جدول و ۷ امتیازی صدر قرار بگیرند.

سایه روشن‌های هفته هجدهم؛ از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

تراکتور با خمس در ۷ دیدار در لیگ برتر ۴ برد، دو مساوی و یک باخت به دست آورده است، نتایجی که باعث شده تبریزی‌ها پس از جام‌جهانی روزهای بهتری را نسبت به قبل تجربه کنند و دوباره به همان تیمی تبدیل شوند که به دنبال رسیدن به جمع دیگر مدعیان است. آنها این بازگشت را مدیون خمس اسپانیایی هستند و امیدوارند با ادامه این مسیر بتوانند جایگاه‌شان را در جدول بالاتر ببرند.

آژیر خطر در آبادان

اوضاع در آبادان روبراه نیست و برزیلی‌های فوتبال ایران روزهای خوبی را در لیگ بیست و دوم تجربه نمی‌کنند. آنها این هفته در خانه برابر هوادار شکست خوردند تا دومین باخت متوالی را ثبت کنند.

حضور ادسون تاوارس برزیلی روی نیمکت برزیل ایران هم گویا چاره‌ساز نبوده، به طوری که صنعت نفتی‌ها ۶ هفته است که طعم برد را در لیگ نچشیده‌اند و با ۴ باخت و دو مساوی در هفته‌های اخیر هر هفته جایگاه شان را در قعر جدول محکم‌تر می‌کنند!

سایه روشن‌های هفته هجدهم؛ از صدرنشینی زردهای اصفهان تا قعرنشینی زردهای آبادان

آنها با ۱۱ امتیاز از ۱۸ بازی تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به نفت مسجد سلیمان در رده پانزدهم و یکی مانده به آخر قرار گرفته‌اند و با این دست فرمان شاید یکی از بزرگترین حسرت‌های لیگ برتر فصل آینده خالی بودن جای برزیلی‌های فوتبال ایران باشد، تیمی که هر هفته سقوط نزدیک می‌شود.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا