Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:39 - 1398/12/19

حاشیه‌ای بر تازه‌ترین جریمه‌های باشگاه‌های کشورمان از سوی فدراسیون جهانی فوتبال

ریشه فساد فوتبال را در شکایت خارجی‌ها پیدا کنید

تازه‌تـــرین جریمه‌هــای باشــگاه‌های کشورمان توسط فدراسیون جهانی فوتبال می‌تواند سرنخ قابل توجهی برای رسیدن به ریشه‌های فساد در فوتبال ایران و سوء‌مدیریت‌هایی باشد که منجر به نقره‌داغ شدن باشگاه‌ها شده است.

ریشه فساد فوتبال را در شکایت خارجی‌ها پیدا کنید

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- بدهی روی بدهی، شکایت روی شکایت و پرونده‌هایی که در کمیته انضباطی فیفا تلنبار شده‌اند و روز به روز نیز بر تعداد آن اضافه می‌شود، این حکایت باشگاه‌های فوتبال ایران است. باشگاه‌هایی زیانده که سالانه هزار میلیارد از بودجه دولتی و عمومی کشور را می‌بلعند بدون آنکه حساب و کتابی باشد و مدیری به خاطر حیف و میل بیت‌المال به پای میز محاکمه کشیده شود. نتیجه چنین مماشات و تساهلی از سوی نهاد‌های نظارتی و قضایی هم می‌شود پرونده‌های پر و پیمان شکایت بازیکنان و مربیان خارجی که وقتی از قرارداد‌های بی‌ضابطه‌شان پولی دست‌شان را نمی‌گیرد و پول‌شان در جیب دلال، مدیر و مربی می‌رود، شکایتنامه‌ای برای فیفا تنظیم می‌کنند، طوری که علاوه بر اینکه تا ریال آخر قراردادشان را بازی کرده یا نکرده می‌گیرند، جریمه‌های چند میلیاردی هم روی دست باشگاه‌ها می‌گذارند. 

مدیران ناکارآمد باشگاه‌ها هم با علم کردن جریمه‌ها، محرومیت‌ها و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات‌شان، کاسه‌شان را جلوی دولت دراز کنند تا بار دیگر با چراغ سبز دولتی‌ها و در سکوت نهاد‌های قضایی و بازرسی، جریمه سوء‌مدیریت‌ها هم از بیت‌المال پرداخت شود. در شرایطی که پرونده‌ای بسته نشده، یک پرونده دیگر در فیفا باز می‌شود و این چرخه ادامه دارد، بدون اینکه مدیری بازخواست و به دلیل حیف و میل‌هایش محاکمه شود. این وسط هم برخی مدیران، مربیان و دلال‌ها بازار کاسبی‌شان داغ است و هرچه می‌گذرد زالووار بیشتر به مکیدن از بیت‌المال ادامه می‌دهند تا فساد فوتبال عیان‌تر از همیشه باشد، بدون اینکه کک وزیر، وکیل و قاضی بگزد!

جنگ روانی برای مکیدن دوباره از بیت‌المال

در چنین شرایطی شنیدن خبر جریمه‌های باشگاه‌های ایرانی در فیفا آنقدر تکراری شده که دیگر کمتر کسی از آن تعجب می‌کند. مانند این هفته‌ها که در اوج‌گیری کرونا و تعطیل شدن فوتبال، اخباری از جریمه‌های جدید باشگاه‌های ایرانی توسط فیفا بابت مطالبات خارجی‌ها شنیده می‌شود، جرائمی که سبب شده در این اوضاع و احوال سخت اقتصادی فوتبال شرایط پیچیده‌تر شود. پرسپولیس، استقلال و تراکتور سه باشگاهی هستند که در چند هفته اخیر با توجه به پرونده‌هایی که از شکایت بازیکنان و مربیان خارجی‌شان در فیفا به جریان افتاده است، به جرائم سنگینی محکوم شده‌اند. نکته قابل تأمل هم محکومیت صددرصدی باشگاه‌های کشورمان در پرونده‌های شکایت خارجی‌ها در فیفاست. مسئله‌ای که نشان می‌دهد مسائل حقوقی در عقد قرارداد کمترین اهمیت را برای مدیران دولتی فوتبال دارد.

حال در چنین شرایطی به جز باشگاه تراکتور که خصوصی است، مدیران دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس، این روز‌ها در اتاق وزیر ورزش را از پاشنه درآورده‌اند تا امضای دیگری برای پرداخت جریمه‌ها از بیت‌المال و بودجه عمومی کشور زیر نامه‌های درخواست‌شان زده شود.

همین است که این روز‌ها علی فتح‌الله‌زاده از یک‌سو و محمدحسن انصاری‌فرد از سوی دیگر در مصاحبه‌های‌شان به دنبال برجسته کردن بدهی‌ها و مکیدن دوباره این باشگاه‌های دولتی از بیت‌المال هستند، بدون اینکه مدیرعامل پرسپولیس توضیح دهد که تکلیف اسپانسر ۱۵۰ میلیاردی که وعده داده بود به کجا رسید یا کسی از مدیرعامل استقلال توضیح بخواهد چرا با وجود وعده‌ای که داده بود که اگر دوباره همه‌کاره مدیریتی باشگاه شود، خرج استقلال را از بیت‌المال جدا می‌کند، همچنان چشمش به پرداخت هزینه سوء‌مدیریت‌ها از جیب دولت و هواداران فوتبال است.

جریمه پشت جریمه برای قرمز‌ها

کارتابل مدیرعامل پرسپولیس این روز‌ها کم نامه از سوی فیفا ندارد، نامه‌هایی تهدیدآمیز که خبر جریمه‌های پرسپولیس را ردیف کرده و به باشگاه اولتیماتوم داده که تا تاریخ در نظر گرفته شده اگر بدهی‌ها و جریمه‌های خارجی‌های این تیم پرداخت نشود، حکم‌شان سنگین‌تر خواهد شد، مانند بستن پنجره نقل و انتقالات. نهم اسفند‌ماه بود که خبر رسید در پرونده شکایت بودیمیر، مهاجم کروات سابق پرسپولیس که تنها یک نیم‌فصل در این تیم حضور داشت با رأی کمیته حل اختلاف فیفا، باشگاه پرسپولیس به پرداخت ۴۷۵ هزار یورو بابت مطالبات قرارداد فصل گذشته این بازیکن و قرارداد فصل جاری محکوم شده است و باید تا اواسط فروردین‌ماه این جریمه پرداخت شود، در غیر این صورت قرمز‌ها از سه پنجره نقل و انتقالات محروم خواهند شد.

پرسپولیسی‌ها هنوز در گیر و دار جور کردن پول بودیمیر بودند که پنج‌شنبه گذشته فیفا باز هم قرمز‌ها را نقره‌داغ کرد.  با حکم جدید فیفا باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت برانکو به پرداخت یک میلیون و ۵۵ هزار یورو به اضافه ۵ درصد سود و ۲۰ هزار فرانک بابت هزینه دادرسی محکوم شد و باید ظرف ۳۰ روز این مبلغ را به برانکو پرداخت کند. باشگاه پرسپولیس همچنین باید ۷۶ هزار و ۴۸۰ یورو به اضافه ۵ درصد سود سالانه و ۸۶ هزار یورو غرامت به پانادیچ پرداخت کند. البته فیفا هنوز رأی پرونده شکایت آقایان زلاتکو ایوانکوویچ و مارکو را صادر نکرده و پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده رأی شکایت این دو مربی هم صادر و به باشگاه پرسپولیس ابلاغ شود.

برانکو پس از ابلاغ حکم فیفا در گفتگو با رسانه‌ها اینطور واکنش نشان داد: «بدون شک آن‌ها پول لازم را برای پرداخت بدهی‌ام داشتند. پرسپولیس شش بازیکن جدید گرفت، چهار بازیکن خارجی آورد و مربی خارجی جدیدی استخدام کرد. بعد از او هم یک سرمربی دیگر به جمع خود اضافه کرد. به نظرم آن‌ها می‌توانستند این پول را پرداخت کنند، اما ترجیح دادند مرا در صف انتظار بگذارند. حالا هم می‌دانم مشکلات زیادی دارند و به جز پولی که باید به من، ایگور (پانادیچ)، زلاتکو، مارکو و البته چوک پرداخت کنند، پول بودیمیر و کالدرون را هم باید بدهند.»

علاوه بر برانکو، چوک دستیار این مربی کروات هم ۱۰ هزار دلار طلب دارد، به همین خاطر با فیفا مکاتبه داشته و رأی هم صادر شده است که باید پرداخت شود. نیلسون، دروازه‌بان برزیلی سابق پرسپولیس هم برای وصول مطالبات حدود یک میلیارد تومانی خود با فیفا مکاتبه کرده، اما رأی هنوز صادر نشده است. درباره پرونده گابریل، هافبک برزیلی سابق پرسپولیس هم گفته می‌شود او هم برای دریافت طلب ۲۳ هزار دلاری‌اش به فیفا شکایت کرده است. در مجموع به گفته پرسپولیسی‌ها، این باشگاه ۱۱ پرونده و شاکی در فیفا دارد که شامل شکایت برانکو و دستیارانش (پانادیچ، زلاتکو و مارکو)، کالدرون و دستیارانش (خواگین و والنسیا)، نیلسون، بودیمیر، گابریل و چوک دستیار سابق برانکو می‌شود.

استقلال نمی‌خواهد کم بیاورد

استقلال دیگر باشگاه دولتی هم شرایط بهتری از پرسپولیس ندارد و انگار آبی‌ها نمی‌خواهند در این ماجرا از رقیب سنتی‌شان کم بیاورند. شنبه شب بود که کامران منزوی، عضو هیئت مدیره استقلال لیست پرونده‌های شکایت از این باشگاه در فیفا را پنج پرونده اعلام کرد که در سه مورد آن رأی فیفا صادر شده است: «بویان، جباروف و منشا از باشگاه استقلال شکایت کرده‌اند و فیفا به آن‌ها رأی داده است. باشگاه برای پرداخت مطالبات جباروف تا ۲۲ اسفند، منشا تا چهارم فروردین و بویان نیز با مکاتباتی که از طریق باشگاه با او انجام داده‌ایم به صورت غیررسمی موافقت کرده که حکمش را چهار ماه به تعویق بیندازد.»

به گفته عضو هیئت مدیره استقلال، برخی پرونده‌های دیگر این تیم هنوز در فیفا در مرحله بررسی است و حکم آن صادر نشده است: «پرونده شفر در فیفا در دست بررسی است و ما هم دفاعیه لازم را ارائه کرده‌ایم و فدراسیون جهانی هنوز رأی را صادر نکرده است. به‌طور یقین در آنجا به پرداخت مبلغی محکوم می‌شویم، اما با دفاعیاتی که کردیم رقم سنگین نخواهد بود. در رابطه با پادووانی نیز مدارکی پیرامون مالیات این بازیکن وجود دارد که در حال رفع و رجوع آن هستیم. دوست داریم با توجه به اینکه پادووانی در استقلال جانفشانی کرده پرونده ختم به خیر شود.»

تراکتور و حکایت آش نخورده و دهن سوخته

تراکتور دیگر باشگاهی است که این روز‌ها مانند دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس درگیر پرونده‌های شکایت بازیکنان خارجی سابقش است و تنها در یک ماه گذشته فیفا دو حکم سنگین علیه این باشگاه صادر کرده است.۱۰ بهمن بود که فیفا در حکمی باشگاه تراکتور را به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات کوین کنستانت ۸۲۰ هزار یورو جریمه کرد. این جریمه سنگین در شرایطی است که این بازیکن گینه‌ای ابتدای فصل با باشگاه تراکتور قرارداد بست و فقط ۱۰ جلسه تمرینی با این تیم تمرین کرد و بدون اینکه در مسابقه‌ای به کار گرفته شود به دلیل بروز یکسری مشکلات ایران را ترک کرد!

 همچنین هفته گذشته آنتونی استوکس، مهاجم پرحاشیه پرسپولیس که سابقه حضور در تراکتور را دارد در صفحه اینستاگرامش ادعا کرد که در پرونده حقوقی خود با باشگاه تراکتور تبریز برنده شده و این تیم تبریزی باید ۴۰۰ هزار دلار به اضافه مبلغ دیرکرد قرارداد را به وی پرداخت کند.

لينک پي دي اف گزارش