Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:38 - 1399/11/08

حاشیه‌ای بر صحبت‌های فکری و گل‌محمدی پس از باخت‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ

دشمن‌تراشی برای فرار از مسئولیت شکست

محمود فکری و یحیی گل‌محمدی این هفته‌ها رفتار مشابهی را پس از شکست‌ها در پیش گرفته‌اند و صحبت‌ها و توجیهات‌شان طوری است که گویا همه مقصرند، غیر از خودشان.

دشمن‌تراشی برای فرار از مسئولیت شکست

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- در لیگ بیستم مربیان بیشتر از همیشه رو به توجیه عدم نتیجه‌گیری‌شان آورده‌اند، طوری که مربیان زیادی در همین ۱۱ هفته گذشته از لیگ هستند که پس از اینکه تیم‌شان باخته است تا جایی که توانسته‌اند با آسمان و ریسمان بافتن سعی کرده‌اند از زیر بار مسئولیت شکست فرار کنند، مانند رفتاری که یحیی گل‌محمدی و محمود فکری که در فصل جاری پس از نتیجه نگرفتن استقلال و پرسپولیس در پیش گرفته‌اند.

همه بسیج شده‌اند ما را پایین بکشند!

استقلال در لیگ بیستم با وجود فراز و نشیب‌هایی که در چند هفته ابتدایی داشت، تا اینجای لیگ توانسته یکی از تیم‌هایی باشد که بهترین نتایج را گرفته است. عملکردی که باعث شده آبی‌ها با گذشت ۱۲ هفته از فصل جدید در صدر جدول باشند و خودشان را به عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی مطرح کنند. البته آن‌ها در این راه رقبای سرسختی دارند و تا اینجای لیگ سپاهان و صنعت نفت دو تیمی هستند که سایه به سایه شاگردان فکری در بالای جدول حرکت می‌کنند. با این حال از پرسپولیس هم نمی‌توان گذشت و مدافع عنوان قهرمانی که برای پنجمین جام در لیگ بیستم دورخیز کرده در صورت نتیجه گرفتن در بازی‌های عقب‌افتاده می‌تواند یک تهدید جدی برای سایر مدعیان باشد.

با وجود صدرنشینی آبی‌ها در لیگ بیستم، محمود فکری در هفته‌های گذشته از لیگ، یکی از مربیانی بوده که نشان داده علاقه زیادی به مصاحبه و نه نگفتن به دوربین‌ها دارد و همواره از قرار گرفتن پشت میکروفون‌ها استقبال کرده است. با این حال رویه‌ای که فکری تا به امروز در مصاحبه‌هایش در پیش گرفته، نشان می‌دهد که او برای پوشاندن ضعف‌های فنی و توجیهات مسابقاتی که استقلال نتوانسته نتیجه مناسبی بگیرد از حاشیه‌سازی و بیان کردن نقل‌قول‌هایی که به نوعی توجیه شکست‌هاست، ابایی ندارد. این توجیهات گاهی انداختن شکست به گردن سوت‌های اشتباه داوری است و برخی اوقات نیز اشاره کردن به دست‌هایی که نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود.

مانند صحبت‌های سرمربی استقلال پس از شکست یک بر صفر مقابل سایپا که فکری سعی کرد این باخت را به جوی ارتباط دهد که علیه استقلال شکل گرفته است: «عادت کرده‌ایم که به ضرر ما سوت بزنند و اشتباهات داوری به ضرر ما باشد. تیم ما تنهاست و همه با افراد دیگر هستند. یک‌جور‌هایی انگار خیلی از صدرنشینی ما و اینکه استقلال بویی از قهرمانی دارد، ناراحت هستند. اتفاق‌هایی که در فوتبال ما می‌افتد نشان می‌دهد که دوست ندارند استقلال صدرنشین باشد. دوستان تمام تلاش خود را می‌کنند تا تیم ما را پایین بکشند، اما تلاش می‌کنیم در فضایی که علیه ماست با نتیجه گرفتن جواب این رفتار‌ها را بدهیم.»

این در حالی است که استقلال برابر سایپا نه از داوری، بلکه از ضعف تاکتیک و نداشتن برنامه در طول بازی ضربه خورد، طوری که شاگردان ابراهیم صادقی با یک بازی هدفمند، عملاً زهر استقلال را گرفته بودند. در این شرایط به نظر می‌رسد فکری در صورتی که می‌خواهد همچنان استقلال را صدرنشین نگه دارد باید با پرهیز از حاشیه و تراشیدن دشمنان خیالی که از قرار گرفتن تیمش در رده اول ناراحتند، تمرکزش را روی اصلاح نقاط ضعفی بگذارد که سبب شده در برخی بازی‌ها استقلال به در بسته و مشکل بخورد و دست خالی زمین را ترک کند.

همه چیز تقصیر رئیس هیئت مدیره است!

یحیی گل‌محمدی هم نه تنها در هفته‌های گذشته دست‌کمی از محمود فکری نداشته، بلکه سعی کرده پس از نتیجه نگرفتن پرسپولیس، صحبت‌هایی را به زبان بیاورد که تمام حواس‌ها را از نتیجه بازی و مسئولیتی که متوجه خودش است، پرت کند، به خصوص که پرسپولیس با کسب تنها ۱۵ امتیاز از ۱۰ بازی از جمع مدعیان دور مانده است.

صحبت‌های گل‌محمدی پس از شکست برابر آلومینیوم که اولین باخت قرمز‌ها در لیگ بیستم بود، آخرین نمونه این فرافکنی‌هاست، طوری که او بدون قبول ضعف‌های آشکاری که تیمش در این بازی داشت، سعی کرد نه تنها این باخت، بلکه ناکامی‌های احتمالی بعد را به گردن مهدی رسول‌پناه، رئیس هیئت مدیره سابق پرسپولیس بیندازد.

گل‌محمدی که اختلافاتش با رئیس سابق هیئت مدیره در سه ماه گذشته به اوج رسیده بود، بعد از اینکه در دربی بازی برده را مساوی به پایان رساند، در اظهاراتی عجیب و دور از انتظار به وزیر ورزش اولتیماتوم ۷۲ ساعته برای برکناری رسول‌پناه داد تا عملکرد فنی قرمز‌ها در دربی در حاشیه قرار بگیرد.

او دوشنبه هم پس از باخت به آلومینیوم با وجود کناره‌گیری رسول‌پناه، باز هم سعی کرد با مطرح کردن حرف‌های جنجالی علیه رسول‌پناه از زیر بار مسئولیتش در اولین شکست پرسپولیس در لیگ شانه خالی کند: «رفتن رسول‌پناه دردی از ما دوا نمی‌کند، زیرا در چند ماهی که او در باشگاه پرسپولیس بود به اندازه‌ای مشکل به وجود آورد که این مشکلات مثل این بودند که بولدزر از روی تیم رد شده باشد. اکنون هم کارش تمام شده و رفته است. هیچ‌کس هم نیست دلیل این اقدام‌ها و اتفاق‌ها را از رسول‌پناه بپرسد. متأسفانه امسال شرایط بدی برای پرسپولیس رقم زدند و نمی‌خواستند تیم ما امسال هم نتیجه بگیرد. فکر می‌کنم نمی‌خواستند پنجمین قهرمانی را به دست آوریم در غیر این صورت هیچ دلیلی وجود ندارد تیمی که برای فوتبال ایران افتخار و اعتبار کسب کرده بعد از صعود به فینال آسیا این همه دچار مشکل شود. اطمینان دارم دست‌های زیادی در کار بودند تا اجازه ندهند پرسپولیس به راهش ادامه دهد.»

جنجال‌سازی گل‌محمدی در حالی است که پرسپولیس در لیگ بیستم از تیم مدعی و قهرمان چهار دوره متوالی لیگ فاصله گرفته و با وجود جذب بازیکنان مورد نظر سرمربی تیم، سرخپوشان پایتخت از نظر فنی فاصله آشکاری با فصل‌های گذشته دارند، ضعفی که سرمربی پرسپولیس به جای تمرکز روی حل آن‌ها با صحبت‌های حاشیه‌ای سعی در فرار از این نتایج نه‌چندان قابل قبول دارد.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان