Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:58 - 1399/11/07

سپاهان نویدکیا بیخ گوش استقلال فکری

پرسپولیس روی هوا باخت!

در روزی کـه سـپاهان با پیروزی در بازی مهم تیم‌های بالای جدولی مقابل صنعت نفت با استقلال صدرنشین هم‌امتیاز شد، پرسپولیس در اراک در مصاف با آلومینیوم اولین شکست خود را تجربه کرد.

پرسپولیس روی هوا باخت!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- هفته دوازدهم لیگ برتر دیروز با انجام سه بازی تمام شد تا پرونده این مسابقات که از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود پس از شش روز بسته شود!

اراک خط پایان شکست‌ناپذیری قرمز‌ها

یحیی گل‌محمدی روی سه امتیاز بازی دیروز با آلومینیوم برای نزدیک شدن به جمع تیم‌های بالای جدولی حساب ویژه‌ای باز کرده بود تا قرمز‌ها پس از برد پرحاشیه‌شان مقابل فولاد، به دنبال دومین برد متوالی باشند. بازی در اراک، اما آنطور که سرمربی پرسپولیس برنامه‌اش را چیده بود، پیش نرفت و قرمز‌ها بدون اینکه امتیازی به دست آورند به تهران برگشتند. پرسپولیس در مسابقه‌ای که ابتدا با گل کمال کامیابی‌نیا که پس از چند هفته‌ای به ترکیب برگشته است، یک بر صفر جلو افتاد، اما در ادامه شاگردان رسول خطیبی با یک کام‌بک سریع در همان نیمه اول دو گل با ضربه سر و از روی یک ضربه ایستگاهی از چپ وارد دروازه حامد لک کردند تا آلومینیومی‌ها با وجود خیمه زدن قرمز‌ها در زمین‌شان در نیمه دوم با یک بازی دفاعی، برتری خود را حفظ کنند و در پایان ۲ بریک مقابل حریف نامدارشان پیروز شوند.

این اولین باخت قرمز‌ها در لیگ بیستم بود و آن‌ها پس از ۹ بازی، سرانجام در بازی دهم شکست‌ناپذیری‌شان به پایان رسید تا تیم بدون باخت لیگ هم طعم شکست را بچشد. با این باخت اوضاع پرسپولیس برای رسیدن به جمع مدعیان سخت‌تر شده است. اگرچه شاگردان یحیی دو بازی کمتر نسبت به استقلال صدرنشین دارند و فاصله شش امتیازی را تنها با دو برد در بازی عقب‌مانده می‌توانند جبران کنند، اما با روند پرفراز و نشیب تیم گل‌محمدی در لیگ بیستم، آن‌ها کار آسانی پیش‌رو نخواهند داشت. قرمز‌ها با ۱۰ بازی و کسب تنها ۱۵ امتیاز تیم نهم جدول هستند، رتبه‌ای که نمی‌تواند برای هواداران مدافع عنوان قهرمانی چهار دوره اخیر لیگ قابل قبول باشد.

نکته نگران‌کننده برای پرسپولیس تزلزل خط دفاعی و دروازه این تیم در سه هفته گذشته است، قرمز‌ها در حالی در هفت بازی اول لیگ تنها دو گل دریافت کرده بود که در سه بازی آخر پنج گل خورده‌اند تا آمار خوب‌شان در خط دفاعی در حال از دست رفتن باشد. پرسپولیس در سه بازی گذشته مقابل استقلال دو گل، برابر فولاد یک گل و دیروز هم در دیدار با آلومینیوم دو گل دریافت کرد تا دیگر خط دفاع و دروازه‌اش، آن استحکام قبل را نداشته باشد.

البته شکست دیروز مقابل آلومینیوم در شرایطی ثبت شد که یحیی گل‌محمدی دو مدافع اصلی تیمش را در اختیار نداشت و سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان به دلیل مصدومیت و محرومیت نتوانستند در ترکیب قرار بگیرند. غییت این مدافعان تأثیرگذار یکی از پاشنه‌های آشیل قرمزپوشان در بازی دیروز در اراک بود، به خصوص که در دریافت دو گل مشابه روی ضربات ایستگاهی و با ضربه سر، جای خالی سیدجلال و کنعانی‌زادگان در مرکز خط دفاعی کاملاً آشکار بود، به ویژه که احسان حسینی و مهدی شیری دو بازیکن جایگزین روی توپ‌های هوایی ضعف نشان دادند و نتوانستند نمره قبولی بگیرند.

حسینی جوان که جانشین حسینی باتجربه شده بود در مرکز دفاعی قرمز‌ها روی توپ‌های هوایی نامطمئن نشان داد تا آلومینیومی‌ها با برتری روی هوا بتوانند در پایان بازی برد را به دست آورند. مهدی شیری، مدافع جنجالی فینال لیگ قهرمانان که با خطای هند بچگانه در دوحه، پرسپولیس را در یک قدمی جام متوقف کرد، دیروز با توجه به دست خالی گل‌محمدی و مصدومیت سیدجلال و محرومیت کنعانی‌زادگان، پس از مدت‌ها دوری دوباره به ترکیب اصلی بازگشت. با این حال نمایش ضعیف شیری نشان داد که او همچنان تحت تأثیر اتفاق‌های فینال دوحه است تا از بازی بعدی دوباره به نیمکت تبعید شود.

علاوه بر عملکرد متزلزل مدافعان، در چارچوب دروازه هم حامد لک آن نمایش درخشان لیگ قهرمانان و هفته‌های ابتدایی لیگ را ندارد و دریافت پنج گل در سه بازی نمی‌تواند کارنامه خوبی برای دروازه‌بانی باشد که در ابتدای حضورش در دروازه پرسپولیس باعث شده بود هواداران این تیم دیگر مسئولان‌شان را بابت جدایی علیرضا بیرانوند سرزنش نکنند.

سپاهان به استقلال چسبید

صنعت نفت - سپاهان دیگر بازی مهم دیروز بود. نبرد تیم‌های دوم و سوم جدول رده‌بندی، دو تیمی که با توجه به باخت استقلال برابر سایپا این فرصت را داشتند که به صدر برسند. اصفهانی‌ها برنده جدال دو تیم بالای جدولی لیگ بودند و ۲ بر یک پیروز شدند تا روند خوب تیم محرم نویدکیا ادامه داشته باشد. سپاهانی‌ها با این برد با ۲۲ امتیاز هم‌امتیاز استقلال صدرنشین شدند، اما به دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم قرار گرفتند. این چهارمین پیروزی سپاهان در هفت بازی گذشته بود و آن‌ها هفت هفته است که نباخته‌اند. صنعت نفت هم پس از سه پیروزی و یک مساوی در چهار بازی قبلی، سرانجام باخت و ۲۱ امتیازی باقی ماند و با یک پله سقوط در رده سوم قرار گرفت.

نکته قابل توجه در دیدار‌های دیروز ادامه گلزنی‌های سجاد شهباززاده بود، مهاجم سابق استقلال که به نظر می‌رسد در اصفهان احیا شده است. شهبارززاده دیروز دهمین گلش را در دوازدهمین بازی به ثمر رساند تا به تنهایی در صدر جدول گلزنان قرار گیرد و گادوین منشا را که چند هفته‌ای است خبری از گل هایش مانند هفته‌های اول لیگ نیست و مانند گل‌گهر افت کرده، جا بگذارد.

در دیگر بازی هفته دوازدهم هم که دیروز برگزار شد، فولاد با گل پاتوسی، ماشین‌سازی قعر جدولی را شکست داد تا شاگردان جواد نکونام پس از باخت هفته گذشته به پرسپولیس دوباره به جاده برد برگردند و فاصله‌شان با صدر بیشتر نشود. قرمز‌های اهوازی با ۱۸ امتیاز از ۱۲ بازی تیم پنجم جدول هستند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان