Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:51 - 1399/11/04

چماق تعلیق فوتبال دست نهاد‌های نظارتی را نلرزاند

در حالی مدیران بازنشسته و متخلف فدراسیون فوتبال با مطرح کردن بحث تعلیق در صورت ورود نهادهای غیر فوتبالی به انتخابات 10 اسفند به دنبال ماندن در پست هایشان هستند که نهادهای نظارتی در بررسی صلاحیت ها نباید تحت تاثیر این تهدیدها قرار بگیرند.

چماق تعلیق فوتبال دست نهاد‌های نظارتی را نلرزاند

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- هفته گذشته فدراسیون فوتبال در حالی اعلام کرد که اسامی نامزد‌های انتخابات پس از تأیید در هیئت بدوی به نهاد‌های نظارتی ارسال شده که قرار است تا ۱۹ بهمن اسامی نهایی کاندیدا‌هایی که تأیید صلاحیت شده‌اند، اعلام شود. حال مسئله‌ای که در هفته‌های پیش‌رو اهمیت ویژه‌ای دارد، نقش نهاد‌های نظارتی در برگزاری یک انتخابات سالم و قانونی در اسفندماه برای فوتبال است. نهاد‌هایی که قرار است در دو هفته آینده با بررسی صلاحیت کسانی که نام‌شان را برای پست‌های مختلف انتخابات از جمله ریاست نوشته‌اند، لیست نهایی نامزد‌های تأیید شده را به فدراسیون فوتبال ارسال کنند.

در شرایطی نهاد‌های نظارتی بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرده‌اند که مدیران متخلف و بازنشسته فدراسیون که نام‌شان در پرونده حیف و میل بیت‌المال در قرارداد ویلموتس دیده می‌شود، بدون اینکه ابایی از تهدیدهای‌شان داشته باشند، در مصاحبه‌های رسمی که روی سایت فدراسیون منتشر می‌شود، رو به همان ترفند نخ‌نمای گذشته آورده‌اند و تهدید کرده‌اند که دخالت نهاد‌های غیرفوتبالی در روند انتخابات ۱۰ اسفند می‌تواند فوتبال را با توجه به حساسیت فیفا با تعلیق روبه‌رو کند.

مانند صحبت‌های معاون حقوقی و همچنین مسئول نظارت، بازرسی و صیانت از سلامت فدراسیون فوتبال که هفته گذشته روی خروجی سایت رسمی فدراسیون قرار گرفت. صفی‌الله فغانپور و حجت‌الاسلام علیپور با چماق خیالی تعلیق سعی در این داشتند که با ادبیاتی تهدیدآمیز هرگونه حساسیت روی تخلفات و اتهاماتی را که متوجه برخی نامزد‌ها و مدیران فعلی است مساوی با تعلیق فوتبال عنوان کنند و بدین وسیله از هرگونه تلاشی که برای عدم ورود نامزد‌های مشکل‌دار و دارای پرونده قضایی به انتخابات اسفندماه صورت می‌گیرد، جلوگیری کنند تا نقشه‌های انتخاباتی که مسئولان بازنشسته فعلی فدراسیون برای ادامه حضورشان در فوتبال کشیده‌اند با مشکل مواجه نشود.

البته به نظر می‌رسد چنین مصاحبه‌های سفارشی که دستور آن از بالا به مدیران میانی فدراسیون داده می‌شود تا زمان اعلام تأیید صلاحیت‌ها و همچنین روز برگزاری انتخابات بیشتر خواهد شد، به خصوص که مدیران بازنشسته فوتبال به جز حربه تعلیق در کارنامه‌شان در ۱۶ سال گذشته که در فوتبال حضور داشته‌اند، کمتر چیزی برای ارائه دارند و همان‌طور که وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و همچنین نمایندگان مجلس تأیید کرده‌اند، این مدیران با راپورت‌های خارج از واقعیت به فدراسیون جهانی فوتبال و حساس کردن این نهاد جهانی به دنبال این هستند تا با استفاده از حربه تعلیق همچنان به حضورشان در فوتبال ادامه دهند.

رویکرد تهدیدآمیزی که مدیران بازنشسته فدراسیون برای ماندن در فوتبال در پیش گرفته‌اند، اما نباید خلل و سستی در بررسی صلاحیت‌های نامزد‌های انتخابات ۱۰ اسفند به وجود بیاورد، به خصوص که این تهدید‌ها تنها مصرف داخلی دارد و فیفا نشان داده که موافق برخورد و جلوگیری از حضور کسانی است که از نظر قانونی و قضایی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. رویکردی که در ماجرای فساد سپ بلاتر و معاونان وی در دریافت رشوه به دلیل اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر نمایان شد و مدیران این مجموعه که متهم به فساد بودند، برکنار و پرونده‌شان در محاکم قضایی به جریان افتاد.

به همین خاطر نهاد‌های نظارتی نباید تحت تأثیر جوسازی‌های کاذب قرار بگیرند و با توجه به تهدید خیالی تعلیق توسط مدیران بازنشسته فوتبال عقب‌نشینی کنند، به خصوص که یکی از پایه‌های اصلی برگزاری انتخابات سالم در ۱۰ اسفند ردصلاحیت مدیرانی است که نقش زیادی در گسترش فساد و حیف و میل بیت المال در فوتبال داشته‌اند. برای انتخابات پیش‌رو هم به طور قطع دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و اسیر جنگ روانی مسئولان پرونده‌دار فدراسیون که با حربه تعلیق به دنبال فرار از قانون و مجازات هستند، نشوند. اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان که قانون رسمی کشور است و فیفا نیز به آن احترام می‌گذارد در کنار پرونده باز قضایی برخی نامزد‌های انتخابات که به دلیل حیف و میل بیت‌المال در پرونده ویلموتس گیت به داداسرا احضار شده‌اند، از جمله مواردی است که باید مورد توجه نهاد‌های نظارتی در بررسی صلاحیت‌های انتخابات فوتبال قرار بگیرد تا سلامت انتخابات ۱۰ اسفند‌ماه به خطر نیفتد.

لینک پی دی اف یادداشت در روزنامه جوان