Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:03 - 1399/10/24

حاشیه‌ای بر گلایه‌های تند سرخابی‌ها از مدیران دو باشگاه

وزارت ورزش باد کاشت، طوفان درو می‌کند

انتقادهای تند یحیی گل محمدی و وریا غفوری از هئیت مدیره استقلال و پرسپولیس پس از پایان دربی 94، خروجی انتخاب های اشتباه وزارت ورزش است که به جای شایسته سالاری، روابط باندی و گروهی را بر مدیریت سرخابی ها حاکم کرده است.

وزارت ورزش باد کاشت، طوفان درو می‌کند

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- شرایط مالی و مدیریتی استقلال و پرسپولیس بهترین است یا بدترین، سؤالی که وزارت ورزشی‌ها در جوابش می‌گویند این دو تیم در بهترین شرایط هستند، آن‌سو، اما بازیکنان و منتقدان نظر دیگری دارند و می‌گویند شرایط سرخابی‌ها بدتر از این نمی‌شود!اختلافی که با حرف‌های استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها پس از پایان دربی ۹۴ بیشتر بالا گرفته، طوری که بازیکنان و کادر فنی استقلال و پرسپولیس یک‌سو ایستاده‌اند و طرف دیگر هم هیئت مدیره و مدیران وزارت ورزش و به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها دارد به اوج می‌رسد.

سرخابی‌ها: بدتر از این نمی‌شود!

منتظر بودند رضا کرمانشاهی سوت پایان را بزند تا خودشان را به میکس‌زون، دوربین‌های تلویزیونی و میکروفون‌های خبرنگاران برسانند تا به قول خودشان گلایه‌هایی را که چند وقت بود از مدیریت باشگاه و وزارت ورزش داشتند رسانه‌ای کنند تا شاید فکری به حال شان شود و مشکلات‌شان کاهش یابد. مانند همیشه هم ناله‌های‌شان جز بحث پول و مسائل مالی و انتقاد از مدیریت چیز دیگری نبود. از بین استقلالی‌ها، بازیکنان شمشیر انتقاد‌ها را به سمت هیئت مدیره و مدیرعامل گرفتند و از پرسپولیسی‌ها هم سرمربی‌شان پیش افتاد و در سالن نشست خبری استادیوم آزادی از خجالت هیئت مدیره پرسپولیس درآمد.

وریا غفوری،  کاپیتان استقلال عملکرد ضعیف استقلال در دربی را به گردن بی‌پولی و سوءمدیریت‌ها انداخت: «از عملکردمان راضی نبودیم، اما اگر دقت کرده باشید همانگونه که توضیح دادم، اعصاب ما به‌هم ریخته بود. این آقایان با سوءمدیریت خود و عدم پرداخت به‌موقع قرارداد بازیکنان ذهن بچه‌ها را درگیر کرده‌اند. فکر می‌کنم برخی بازیکنان استقلال پول پرداخت اجاره‌خانه خود را هم نداشته باشند.» رشید مظاهری، دروازه‌بان استقلال نیز هشدار داد که اگر با این فرمان مدیران تیم جلو بروند، اوضاع خراب‌تر می‌شود: «حرفم با مدیران استقلال است که به فکر باشند، اگر اینجوری پیش بروند، تیم خراب می‌شود.» محمد دانشگر، مدافع استقلال هم معتقد بود باشگاه تیم را رها کرده است: «باشگاه بی‌مهری می‌کند و تیم را رها کرده است، هیچ چیزی نیست.»

آن‌سو در روزی که بازیکنان پرسپولیس، سمت گلایه از مشکلات مالی و پرداخت نشدن درصد‌های قراردادهای‌شان نرفتند، این یحیی گل‌محمدی بود که با تندترین ادبیات نسبت به عملکرد هیئت مدیره پرسپولیس انتقاد کرد و حتی به وزیر ورزش هم بابت این سوءمدیریت‌ها اولیتماتوم داد: «هیئت مدیره ما را نگاه کنید، خیلی راحت اجازه دادند بازیکنان جدا شوند تا برای تیم مشکل درست شود. برنامه‌ای را برای تضعیف پرسپولیس ارائه کردند، ما یک بازیکن را از دست نداده‌ایم، بلکه در این چند ماه حدود ۱۰ بازیکن را از دست داده‌ایم. کسی که این مشکلات را به وجود آورد اکنون به عنوان رئیس هیئت مدیره کارش را انجام می‌دهد و به ما پوزخند و نیشخند می‌زند و می‌گوید من هنوز هستم. باید هیئت مدیره قوی در پرسپولیس بگذارند. در این چند وقت اذیت شدیم و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. وزیر باید دخالت کند و آدم‌های قوی برای هیئت مدیره پرسپولیس بگذارد، اما عین خیال‌شان نیست.»

وزارت ورزش: بهتر از این نمی‌شود!

شمشیر بازیکنان و کادر فنی استقلال و پرسپولیس روی مدیریت و هیئت مدیره دو باشگاه و انتقاد از ناکارآمدی‌شان در حالی است که مسئولان وزارت همواره در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند همه چیز را خوب و عالی جلوه دهند، طوری که انگار نه آبی‌ها و نه قرمزها، کمتر مشکلی که تیم‌شان را به‌هم بریزد، ندارند و به قول آن‌ها برخلاف چیزی که بازیکنان و مربیان می‌گویند، همه چیز در بهترین شرایط پیش می‌رود.

در حالی استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها پس از دربی ۹۴ به شدت به مدیریت ضعیف این دو باشگاه حمله کردند که تنها ۱۰ روز پیش از آن مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش در مجمع عمومی عادی شرکت فرهنگی - ورزشی پرسپولیس مدعی شده بود دو تیم بزرگ پایتخت در بهترین شرایط خودشان قرار دارند: «استقلال و پرسپولیس در چهار سال گذشته بهترین دوران خود را در مراحل مختلف ساماندهی، شفاف‌سازی و مستندسازی اموال طی کردند. هر دو باشگاه دارای اسپانسر‌های توانمند و معتبری هستند که منابع مالی مورد نیاز را تأمین می­‌کنند.»

البته پیش از این هم بار‌ها سلطانی‌فر تأکید کرده بود که در دوران مدیریت او با تصمیماتی که گرفته شده، نگذاشته دو تیم شرایط سختی را تجربه کنند. ادعایی که البته با واقعیت عملکرد مدیریتی استقلال و پرسپولیس در چهار سالی که از حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش می‌گذرد، ۱۸۰ درجه اختلاف دارد، طوری که می‌توان گفت این دو باشگاه با توجه به تصمیم‌ها و انتخاب‌هایی که برای مدیریت آن‌ها صورت گرفته، یکی از ضعیف‌ترین و پرحاشیه‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشته‌اند.

نامدیرانی که بازیکنان را پرتوقع بار می‌آورند

همه مصائب این روز‌های استقلال و پرسپولیس که خروجی آن را در مصاحبه‌های بازیکنان استقلال و کادر فنی پرسپولیس پس از دربی دیدیم، به انتخاب‌های اشتباه وزارت ورزش به عنوان مالک دو باشگاه دولتی و بزرگ پایتخت برمی‌گردد. در پازل مدیریتی که وزارت ورزشی‌ها برای سرخابی‌های پایتخت چیده‌اند همه چیز بر اساس روابط شکل گرفته و کمتر تدبیری برای حضور مدیران متخصص و شایسته که برنامه‌ای عملی برای حل دغدغه‌های اقتصادی داشته باشند، صورت گرفته است. مسئله‌ای که به خوبی در تغییرات زیادی که هیئت مدیره و مدیران عامل دو تیم دولتی پایتخت در چهار سال گذشته داشته‌اند، نمایان است.

خروجی عملکرد افرادی که بر اساس نزدیکی‌های سیاسی یا باندی به ترکیب هیئت مدیره استقلال یا پرسپولیس راه پیدا کرده‌اند، وضعیت نامناسب و بحرانی برای این دو باشگاه دولتی ایجاد کرده، آن هم در شرایطی که وزارت ورزش می‌گوید می‌خواهد برنامه خصوصی‌سازی را تا پایان دولت روحانی به سرانجام برساند.

یکی از مهم‌ترین معضلات ورود مدیران شهرت‌طلب که با توجه به رانت‌هایی که از کنار فوتبال به آن‌ها می‌رسد و با نظر وزارت ورزش به عضویت هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس در‌می‌آیند، خرج‌تراشی و هزینه‌های بالاتر از درآمد‌های پیش‌بینی شده است. نمونه چنین خرج‌تراشی‌های بدون پشتوانه‌ای را می‌توان در رقم قرارداد‌های بدون ضابطه استقلال و پرسپولیس مشاهده کرد. مسئله‌ای که سبب شده بازیکنان و کادر فنی سرخابی‌ها با توجه به قرارداد‌های نجومی که امضا کرده‌اند، توقعات‌شان بالا برود و با وجود دریافتی‌های چندصد میلیونی که از ابتدای فصل داشته‌اند، حریصانه‌تر از همیشه به دنبال نقد کردن رقم قرارداد‌هایی باشند که خیلی بالاتر از سطح توانایی‌ها و قیمت واقعی‌شان بسته شده است، بدون اینکه منبع درآمدی برای پرداخت آن لحاظ شود.

وقتی هم وعده‌ها عملی نشود، استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها صدای اعتراض‌شان بلند می‌شود، مانند مصاحبه‌های‌شان پس از پایان دربی که از بدترین شرایط‌شان گفتند، هر چقدر هم وزارت ورزش مدعی باشد این دو تیم بهترین روزهای‌شان را تجربه می‌کنند!

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان