Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:48 - 1399/10/22

نگاهی به رزومه مدیریتی نامزد‌های انتخابات فوتبال

سئول جنوبی، بدون توقف!

مهلت ثبت نام انتخابات فوتبال در حالي به پايان رسيد که 6 نفر که اکثر آنها چهره هاي شناخته شده اي هستند، فعاليت شان را براي رسيدن به صندلي رياست ساختمان فدراسيون فوتبال در خيابان سئول جنوبي تهران آغاز کرده اند.

سئول جنوبی، بدون توقف!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- با پایان مهلت ثبت‌نام و مشخص شدن لیست نامزد‌های پست ریاست انتخابات فوتبال در گزارشی به سوابق مدیریتی این شش نفر پرداخته‌ایم که برای حضور در ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول جنوبی تهران تلاش‌شان را آغاز کرده‌اند.

کیومرث هاشمی؛ بازگشت دوباره بعد از ۱۳ سال؟

یکی از شانس‌های اصلی انتخابات فدراسیون فوتبال است، مدیری که در دو دهه اخیر یکی از مدیران پرکار ورزش بوده که در بخش‌های مختلف حضور داشته است. البته هاشمی را بیشتر به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ می‌شناسند. معاون ورزش دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش در دولت نهم و معاون سابق سازمان تربیت بدنی از سوابق مدیریتی هاشمی است. البته هاشمی با فوتبال هم بیگانه نیست و در خرداد ماه ۸۶ پس از تعلیق فوتبال به دلیل دخالت دولت از سوی سازمان تربیت بدنی به عنوان رئیس کمیته انتقالی انتخاب شد و تا آذر‌ماه ۸۶ نیز این پست را بر عهده داشت. حالا هاشمی بعد از ۱۳ سال دوباره می‌خواهد به فوتبال برگردد و با توجه به حمایت از سوی وزارت ورزش و مهدی محمد نبی، دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال یکی از شانس‌های اصلی انتخابات فوتبال در روز ۱۰ اسفند است.

حیدر بهاروند؛ راه کفاشیان و تاج را ادامه می‌دهد

حیدر بهاروند را باید یکی از کاندیدا‌های جدی انتخابات ۱۰ اسفند دانست، مدیر پرحاشیه و جنجالی که پس از رفتن مهدی تاج از دی‌ماه گذشته به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند و با نام‌نویسی در انتخابات می‌خواهد پست ریاست را حفظ کند. بهاروند سرمربیگری تیم افلاک و خیبر خرم‌آباد را برعهده داشته و مدیرعاملی تیم خیبر خرم‌آباد را در کارنامه دارد. از سوابق مدیریتی او می‌توان به ۱۳ سمت دبیری هیئت فوتبال استان لرستان و ۱۰ سال ریاست هیئت فوتبال این استان اشاره کرد. وی پیش از انتخاب به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس سازمان لیگ فعالیت می‌کرد. در یک سال گذشته حواشی زیادی مانند انتخاب‌های شائبه‌برانگیز برای تیم‌های پایه و تیم ملی فوتبال و بی‌توجهی به فوتبال بانوان در کارنامه او دیده می‌شود. بهاروند با توجه به نفوذ روی هیئت‌های فوتبال و همچنین حمایت از سوی مهدی تاج یکی از بخت‌های اصلی انتخابات ۱۰ اسفند به شمار می‌رود. البته اگر به دلیل بازنشستگی یا متهم بودن در پرونده حیف و میل بیت‌المال در قرارداد ویلموتس ردصلاحیت نشود.

علی کریمی؛ چالش تازه

جنجالی‌ترین نامزد انتخابات فوتبال است و مانند روز‌های پرحاشیه در دورانی که بازی می‌کرد، در روز‌های بازنشستگی نیز همواره خبرساز بوده؛ چه آن زمان که بدون رزومه مربیگری کمک کارلوس کی‌روش در تیم ملی شد و چه امروز که بدون سابقه مدیریتی قابل توجه می‌خواهد رئیس فدراسیون فوتبال شود. تنها سابقه مدیریتی کریمی به سال ۹۷ برمی‌گردد که برای مدت کوتاهی مالک باشگاه سپیدرود رشت شد. با این حال او از مربیگری هم به صورت رسمی خداحافظی کرده تا تمرکزش روی مدیریت باشد. کریمی برای اولین چالش جدی‌اش، ریاست فدراسیون فوتبال را هدف قرار داده و با انتخاب مهدی مهدوی‌کیا، حمایت بخش زیادی از چهره‌های مطرح را جلب کرده است، اگرچه اعضای مجمع نشان داده‌اند چندان به نام و شهرت نامزد‌ها توجهی ندارند!

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم؛ مدیر غیرفوتبالی علاقه‌مند به فوتبال!

یکی از مدیرانی که در سال‌های گذشته هموار علاقه زیادی به حضور در فدراسیون فوتبال نشان داده شهاب‌الدین عزیزی‌خادم است، مدیری که تا چند سال پیش برای فوتبالی‌ها ناشناخته بود و بیشتر با توجه به نزدیکی‌اش به دولت نهم و معاونت پارلمانی وزارت رفاه در این دولت توانسته در حوزه‌های اقتصادی مانند پتروشیمی فعالیت کند.

عزیزی‌خادم سال ۹۰ توانست با عبور از کاندیدا‌هایی مانند علی فتح‌الله‌زاده، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شود و پست‌هایی مانند رئیس سازمان تیم‌های ملی و رئیس شورایعالی راهبردی فدراسیون فوتبال را برای دوره‌ای در کارنامه دارد. او که سابقه حضور در باشگاه پیکان را نیز دارد، در حال حاضر رئیس هیئت مدیره باشگاه سایپاست.

این دومین تلاش این مدیر اقتصادی برای رسیدن به پست ریاست فوتبال است و گفته می‌شود او با بهاروند وارد ائتلاف شده و یکی از آن‌ها وارد انتخابات می‌شود. عزیزی‌خادم سال ۹۵ یکی از نامزد‌های انتخابات فدراسیون فوتبال بود که به نفع مهدی تاج کنار رفت.

مصطفی آجرلو؛ نامزد همیشه معترض

سومین بار است که مصطفی آجرلو می‌خواهد شانس خود را برای ریاست فدراسیون فوتبال امتحان کند. اولین بار سال ۸۶ بود که آجرلو برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرد، اما دخالت‌های محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی که پس از مخالفت فیفا با حضورش در انتخابات علی کفاشیان را به عنوان مهره سازمان تربیت بدنی به لیست نامزد‌ها اضافه کرد، سبب شد تا او در نامه‌ای از انتخابات انصراف دهد. اردیبهشت ۹۵ دومین باری بود که آجرلو نامزد انتخابات فوتبال شد. این‌بار او در رقابت با مهدی تاج نتوانست آرای اکثریت مجمع را بگیرد و بار دیگر پشت در‌های ساختمان معروف خیابان سئول جنوبی تهران ماند. او این‌بار هم در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری مدعی شد که تاج با حمایت جهانگیری انتخاب شده است.

حالا آجرلو برای بار سوم نامزد پست ریاست فوتبال شده که سوابق مدیریتی‌اش در فوتبال به مدیرعاملی باشگاه‌های مختلف برمی‌گردد. او اواخر دهه ۷۰ به باشگاه پاس رفت تا آخرین قهرمان ایرانی باشگاه‌های آسیا را دوباره به اوج برگرداند. پاس در زمان آجرلو با جذب مربیانی مانند مصطفی دنیزلی و بازیکنانی مانند جواد نکونام، خداداد عزیزی یکی از قطب‌های فوتبال بود که در ادامه با مجید جلالی قهرمان دومین دوره لیگ برتر شد. آجرلو دی‌ماه ۸۷ مدیرعامل استیل‌آذین شد که با حسین هدایتی و جذب بازیکنان پا به سن گذاشته پرسپولیس، یک تیم کهکشانی می‌خواست بسازد، البته حضور آجرلو در این تیم به یک سال نکشید و شهریور ۸۸ پس از برخورد انضباطی با علی کریمی و اخراج این بازیکن با هدایتی مالک باشگاه به مشکل خورد و استعفا داد. تراکتورسازی مقصد بعدی آجرلو بود، خرداد ۹۵ او به تبریز رفت و در حضور ۲۳ ماهه خود در تبریز، هرچند در فصل اول تراکتور یکی از مدعیان نشان داد، اما در دومین سال حضور آجرلو، تراکتور حواشی مختلفی مانند برکناری گل‌محمدی و انتخاب یک مربی ترک با فشار هواداران و همچنین جنجال بازیکنان سرباز را تجربه کرد و در نهایت نیز اردیبهشت ۹۷ پس از نارضایتی هواداران تراکتور از مدیریت تیم تبریزی کنار رفت.

ستار عبدی‌پور؛ ناشناخته در بین شناخته شده‌ها

عجیب‌ترین نامزد پست ریاست فدراسیون فوتبال حجت‌الاسلام ستار عبدی‌پور است که به گفته خودش در استان البرز کار فرهنگی انجام داده و نویسنده کتاب‌های دیپلماسی فرهنگی در فوتبال و فوتبالیست‌های آسمانی است.

لينک پي دف گزارش در روزنامه جوان