Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:07 - 1399/10/20

حاشیه‌ای بر نام‌هایی که تاکنون برای انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند

خطر تکرار فساد در فوتبال با تکراری‌ها

با نگاهی به نام‌هایی که تا امروز برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند، خطر ادامه فساد و سوءمدیریت بیشتر از گذشته بیخ گوش فوتبال احساس می‌شود.

خطر تکرار فساد در فوتبال با تکراری‌ها

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- انتخابات فدراسیون فوتبال به روز‌های پرهیجانش نزدیک می‌شود، ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ۱۰‌اسفند که از ۱۴ دی آغاز شده، امروز به پایان می رسد و از لیست کامل مدیرانی که قرار است شانس‌شان را برای نشستن روی صندلی ریاست یا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال امتحان کنند، رونمایی خواهد شد. البته در روز‌های گذشته برخی چهره‌هایی که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره حضورشان در انتخابات شنیده می‌شد با پر کردن فرم‌ها به صورت رسمی ثبت‌نام کرده‌اند، اما برخی هم هستند که با وجود مطرح شدن نام‌شان همه چیز را به روز آخر موکول کرده‌اند تا همه در انتظار یک روز خبرساز باشند.

ثبت‌نام تکراری‌ها + علی کریمی

اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال سبب شده برای انتخابات ۱۰ اسفند، دایره کسانی که می‌توانند برای پست ریاست ثبت‌نام کنند بزرگ‌تر شود و دیگر مانند گذشته محدود نباشد. این تغییرات فرصتی را به وجود آورده تا برخلاف گذشته نام‌های جذاب‌تری هم بتوانند برای مدیریت فدراسیون ثبت‌نام کنند. هرچند به جز علی کریمی بیشتر نام‌هایی که تا دیروز ثبت‌نام کرده بودند، مدیرانی هستند که در جایگاه‌های مدیریتی فوتبال حضور داشته‌اند و نام‌های تازه‌ای نیستند. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم اولین نفری بود که روز چهارشنبه برای پست ریاست ثبت‌نام کرد. عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که در دوره گذشته هم نامزد شده بود، اما به نفع مهدی تاج انصراف داد، ولی رئیس مستعفی فدراسیون پس از انتخاب مجدد زیر تعهداتش در ائتلاف با عزیزی‌خادم زد تا دست او خالی بماند. حالا عزیزی خادم چهار سال بعد بار دیگر با سودای ریاست وارد انتخابات فوتبال شده است.

حیدر بهاروند دومین فردی بود که برای پست ریاست ثبت‌نام کرد، سرپرست فعلی فدراسیون که با وجود بازنشسته بودن در انتخابات شرکت کرده و با تمام تخلفات و سوء‌مدیریت‌های دوران حضورش در فدراسیون، به دنبال صندلی ریاست فوتبال است. گفته می‌شود او با اشاره مهدی تاج وارد انتخابات فوتبال شده تا همچنان رئیس مستعفی به دنبال مدیریت کردن فوتبال از پشت پرده باشد!

در شرایطی بهاروند و عزیزی‌خادم که در یک دهه اخیر بار‌ها نام‌شان در مجامع مدیریتی فوتبال مطرح شده، نامزد‌های تکراری انتخابات اسفندماه فوتبال هستند که جنجالی‌ترین نام انتخابات فدراسیون فوتبال، علی کریمی است که در سال‌های اخیر همواره یکی از منتقدان سرسخت مهدی تاج در فدراسیون بوده و مناظره جنجالی‌اش با محمدرضا ساکت، دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال در برنامه نود هنوز فراموش نشده است. هافبک جنجالی تیم ملی و پرسپولیس که در روز‌هایی که بازی هم می‌کرد با وجود تکنیک بالایش، کم‌حاشیه و جنجال نداشت حالا با یک تصمیم خبرساز می‌خواهد وارد حوزه مدیریت شود. کریمی، مهدی مهدوی‌کیا را به عنوان نایب‌رئیس اول معرفی کرده تا شانس خود را برای انتخابات بالا ببرد. با این حال نداشتن سابقه مدیریت یکی از مهم‌ترین ایراداتی است که به کریمی گرفته می‌شود. البته شنیده می‌شود او در گفت‌وگویی که درباره حضورش در انتخابات فدراسیون فوتبال با محمد دادکان داشته است، عنوان کرده که کارنامه‌اش قطعاً از مدیران فعلی فدراسیون بدتر نخواهد بود.

علاوه بر عزیزی‌خادم، بهاروند و کریمی، امروز در روز پایانی ثبت‌نام به نظر می‌رسد برخی چهره‌هایی که شایعه‌هایی درباره حضورشان به گوش می‌رسد به ساختمان معروف خیابان سئول جنوبی تهران خواهند رفت تا فرم ثبت‌نام را پر کنند. از کیومرث هاشمی و محمدمهدی نبی که شنیده می‌شود به دنبال ائتلاف هستند و مصطفی آجرلو به عنوان چهره‌هایی نام برده شده که در روز پایانی ثبت‌نام خواهند کرد تا رقابت در انتخابات ۱۰ اسفند حساسیت زیادی داشته باشد.

بازنشسته‌ها ردصلاحیت می‌شوند؟

در شرایطی ثبت‌نام از نامزد‌های انتخابات فوتبال امروز به پایان می‌رسد که فدراسیون با وجود تأکیدات مجلس و وزارت ورزش محدودیتی برای ثبت‌نام کاندیدا‌های بازنشسته قائل نشده تا قانون منع به کارگیری بازنشستگان به عنوان قانون رسمی کشور زیر پا گذاشته شود. این در حالی است که مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به اساسنامه باید عملکردشان با وجود مستقل بودن، منافاتی با قوانین رسمی کشور نداشته باشد، مسئله‌ای که فیفا نیز بر آن تأکید دارد.

با وجود چنین تأکیداتی، اما به نظر می‌رسد مدیران بازنشسته فعلی فدراسیون که اصرار بر حضور غیرقانونی‌شان در فوتبال دارند با دهن‌کجی به قانون کشور می‌خواهند از این فرصت برای ماندن استفاده کنند. البته به نظر می‌رسد در مرحله تأیید صلاحیت‌ها که نهاد‌های نظارتی پای کار می‌آیند، ممنوعیت حضور بازنشسته‌ها و همچنین متهمان پرونده ویلموتس که پرونده باز قضایی دارند مورد توجه قرار بگیرد و از حضور افرادی که صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند، جلوگیری شود.

امتحان پس‌داده‌ها چرا می‌آیند؟

علاوه بر این نگاهی به لیست افرادی که برای ریاست فوتبال و پست‌های هیئت رئیسه تا امروز ثبت‌نام کرده‌اند، نشان می‌دهد که اکثر این افراد در فوتبال امتحان‌شان را پس داده‌اند و کارنامه مدیریت‌شان نیز مشخص است، طوری که ردپای خیلی از کسانی که امروز برای انتخابات فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرده‌اند در بسیاری از ناکامی‌ها و درجا زدن‌های فوتبال چه در فدراسیون و چه باشگاهی دیده می‌شود. با وجود این کارنامه ضعیف، این افراد که نام برخی از آن‌ها حتی در بعضی از پرونده‌های فساد در فوتبال مانند پرونده ویلموتس دیده می‌شود با توجه به منافعی که با حضورشان در فوتبال نهفته است، همچنان اصرار به حضور در منصب مدیریتی دارند.

مسئله‌ای که در صورت رأی اعضای مجمع به این افراد باعث می‌شود فوتبال همچنان گرفتار باندی باشد که منافع شخصی و گروهی‌شان بر منافع فوتبال می‌چربد و روند ناهنجاری که از زمان آمدن علی کفاشیان و در ادامه مهدی تاج پیگیری می‌شود، ادامه داشته باشد و امید‌ها به اصلاح این وضعیت پر از فساد و تخلف به حداقل برسد.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان