Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
21:05 - 1399/07/23

نگاهی به فصل پر حاشیه لیگ والیبال که پس از دو هفته تعطیلی به دلیل آمار بالای کرونا از ۷ آبان دوباره آغاز می شود

دردسرهای عظیم

در حالی دیروز اعلام شد فصل جدید لیگ والیبال پس از دو هفته تعطیلی از هفتم آبان‌ماه از سر گرفته می‌شود که مدیریت ضعیف برگزاری این رقابت‌ها و بالا رفتن آمار کرونایی‌ها در باشگاه‌ها، سلامت بازیکنان را به خطر انداخته است.

دردسرهای عظیم

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- نه به لیگ والیبال سال گذشته که کرونا آن را ناتمام گذاشت، نه به امسال که فصل جدید به هفته هشتم نرسیده با افزایش کرونایی‌های باشگاه‌ها دو هفته تعطیل شد. البته لیگ والیبال از سال‌های گذشته هر فصل آن حاشیه کم نداشته، از کناره‌گیری یا کنار گذاشتن تیم‌ها در میانه مسابقات تا درگیری روی سکو‌ها و زیر تور که در برخی مواقع کار را به دخالت نیروی انتظامی هم کشاند. فصل جدید لیگ والیبال، اما فارغ از تمام حاشیه‌های همیشگی‌اش مانند خط و نشان برای تیم‌های بدهکار و کم و زیاد شدن تیم‌ها، یک مهمان ناخوانده به نام کرونا دارد، البته مانند همه جا‌های دیگر. مصائبی که سبب شده لیگ والیبال امسال در هفته هفتم تعطیل شود و در همین مدت کوتاه چند هفته‌ای دردسر‌های زیادی داشته باشد.

لیگ کرونایی

اسفند گذشته در روز‌هایی که کرونا در ایران تازه اوج گرفته بود، فدراسیون والیبال پرونده مسابقات لیگ را که به مرحله پلی‌آف رسیده بود، بست و فصل ۹۸ نیمه‌تمام ماند. ماجرایی که البته برای برخی دیگر از لیگ‌های داخلی در رشته‌های دیگر هم تکرار شد تا زور کرونا مانند تمام جهان که درگیر کووید ۱۹ شده بود به ورزش بچربد. ماه‌ها انتظار برای فروکش کردن کرونا و آغاز دوباره مسابقات ورزشی مانند قبل از شیوع این ویروس بی‌نتیجه بود و خیلی از فدراسیون‌ها با توجه به این مسئله که باید تا کشف واکسن که زمان آن هم نامعلوم است، به زندگی با کرونا ادامه داد، برنامه‌ریزی‌های‌شان را برای شروع مسابقات در روز‌های کرونایی آغاز کردند. والیبال هم یکی از رشته‌هایی بود که مسئولان فدراسیون با توجه به تعطیلی مسابقات بین‌المللی در سال ۲۰۲۰، بر برگزاری لیگ تأکید داشتند و پس از موافقت ستاد مقابله با کرونا در ورزش، ۱۹ شهریور فصل جدید لیگ والیبال کلید خورد، البته متفاوت از سال‌های گذشته و بدون حضور تماشاگران و با پروتکل‌های بهداشتی ویژه که قرار بود سلامت بازیکنان، مربیان و عوامل برگزار‌کننده را تضمین کند.

لیگ والیبال، اما حکایت متفاوتی نسبت به دیگر لیگ‌هایی داشت که در ایام کرونا مسابقات‌شان را برگزار کرده بودند، طوری که از همان قبل از شروع لیگ، شیوع کرونا در تیم‌های شرکت‌کننده آغاز شد. هورسان رامسر چراغ اول را روشن کرد، شهرداری ورامین بیشترین کرونایی را به نام خودش ثبت کرد و دیگر تیم‌ها هم تعداد کرونایی‌های‌شان کم و زیاد می‌شد. در نهایت کار به جایی رسید که ۱۸ مهر و ۴۸ ساعت قبل از بازی‌های هفته هشتم و در حالی که برخی تیم‌ها آن هم با هزینه‌های سنگین خودشان را به شهر میزبان رسانده بودند، نامه تعطیلی لیگ به مدت دو هفته برای قطع زنجیره کرونا در لیگ به باشگاه‌ها ارسال شد.

مرغ فدراسیون یک پا دارد

چهار روز پس از خبر تعطیلی لیگ، دیروز فدراسیون والیبال هفتم آبان را تاریخ شروع مجدد لیگ عنوان کرد، به همان شیوه سابق و بدون تغییر و با بی‌اعتنایی به تمام انتقاد‌ها و اعتراض‌هایی که اکثر مربیان باشگاه‌ها به روش برگزاری لیگ دارند و خیلی‌ها هم بر برگزاری متمرکز مسابقات تأکید می‌کنند، حتی برخی باشگاه‌ها مانند ارومیه‌ای‌ها نیز پا پیش گذاشته‌اند و پیشنهاد داده‌اند که بازی‌ها به میزبانی آن‌ها و به صورت متمرکز برگزار شود. پیشنهادی که می‌تواند به کاهش کرونایی شدن تیم‌ها کمک کند، به خصوص که رفت و آمد و پرواز تیم‌ها از این شهر به آن شهر که در ابتلا به کرونا تأثیرگذار است، حذف می‌شود.

مانند لیگ هندبال که از ۲۰ مهر و به صورت متمرکز و با حضور ۱۲ تیم در تهران آغاز شد، نمونه دیگر آن هم لیگ کشتی است که در چند هفته گذشته به صورت متمرکز در خانه کشتی مجموعه آزادی تهران برگزار می‌شود. با وجود چنین تجربه‌هایی، اما فدراسیون والیبال که در دوره جدید با حضور محمدرضا داورزنی، کار والیبال را به غیر والیبالی‌ها سپرده است، گویا کمتر اعتقادی به مشاوره گرفتن از باشگاه‌ها و کارشناسان دارد و با توجه به پیش‌بینی شیوع شدیدتر کرونا در پاییز به دلیل همزمانی آن با آنفلوانزای فصلی، پلن دیگری برای برگزاری مسابقات لیگ ندارد و به قول معروف مرغ‌شان یک پا دارد!

نسخه غیر‌والیبالی‌ها برای والیبالی‌ها

البته ریشه چنین بی‌توجهی به نظرات دلسوزان والیبال را که نگران سلامتی باشگاه‌ها هستند باید در اتاق سازمان لیگ والیبال جست‌وجو کرد، جایی که چند شغله‌ها و مدیرانی که تا پیش از خوردن حکم مدیریت در فدراسیون، سررشته‌ای از این رشته نداشته‌اند، برای والیبال نسخه می‌پیچند. البته از این دست انتخاب‌های عجیب داورزنی در دوره جدید مدیریتش کم نیست. یکی از آن‌ها شهرام عظیمی، رئیس سازمان لیگ والیبال است. کارمند وزارت ورزش که رابطه نزدیکی با احمد سعادتمند، مدیرکل سابق دفتر استعدادیابی وزارت ورزش دارد و معاون وی در این دفتر نیز بوده است. لیگ والیبال که تنها هفت هفته برگزار و پس از آن تعطیل شد، خروجی مدیریت مدیرانی است که پشت در‌های بسته برای باشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند. عظیمی که دیروز یکی از خبرگزاری‌ها از احتمال رفتنش از فدراسیون خبر داد، مدیری چند شغله است و علاوه بر سازمان لیگ در وزارت ورزش هم به عنوان معاون بین‌الملل مشغول به کار است. او تا چند هفته پیش با حکم سعادتمند که نقش زیادی در خوردن حکم‌های مختلف به نام این مدیر دارد، قائم‌مقام باشگاه استقلال نیز بود.

دستپخت یک مدیر چند شغله هم فصل جدید لیگ والیبال است، رقابت‌هایی که مشخص نیست با تدابیر چنین مدیرانی به ایستگاه آخر خواهد رسید یا مانند سال گذشته پرونده آن نیمه‌تمام بسته خواهد شد!

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان