Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:48 - 1399/05/16

قطار مبارزه با فساد در فوتبال ترمز نداشته باشد!

مبارزه با فساد در فوتبال که با بازداشت یکی از معاونان باشگاه پرسپولیس آغاز شده است، نباید متوقف و ترمز آن توسط برخی مسئولانی که خود را در خطر می‌بینند، کشیده شود و در این راه به عقب بازگردیم.

قطار مبارزه با فساد در فوتبال ترمز نداشته باشد!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- خبر‌هایی که درباره بازداشت معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس به دلیل فساد به گوش می‌رسد، از آن خبر‌های امیدوارکننده است که نشان می‌دهد سرانجام انگار نهاد‌های نظارتی و اطلاعاتی به فساد گسترده‌ای که در فوتبال از سال‌ها پیش شکل گرفته، حساس شده‌اند و برخورد با مدیران متخلف را که سالانه چندصدمیلیارد تومان از بیت‌المال را حیف و میل می‌کنند و به تاراج می‌برند، آغاز کرده‌اند. بازداشت معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس و همچنین خبر‌هایی که درباره بازداشت یکی دیگر از معاونان این باشگاه به گوش می‌رسد، حاکی از عزم جزم نهاد‌های نظارتی برای برخورد با فساد است و در این مسیر گفته می‌شود خبر‌های بیشتری در راه است؛ اتفاق‌هایی که به طور حتم مدیران، مربیان و دلالانی را که در دو دهه اخیر با استفاده از بی‌توجهی نهاد‌های بازرسی و نظارتی در پرونده فساد دست داشته‌اند، نگران و خواب‌شان را آشفته خواهد کرد.

شروع مبارزه با فساد در ورزش را که با بازداشت یکی از معاونان یکی از باشگاه‌های بزرگ کلید خورده است، باید به فال نیک گرفت و بر تداوم آن تأکید کرد و در این بین از وزارت ورزش گرفته تا وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و قوه قضائیه باید محکم‌تر از گذشته پای کار بیایند تا فساد مدیریتی در فوتبال را که سال‌هاست ریشه دوانده از بین برده و به پاکسازی فضای فوتبال بپردازند.

بدیهی است فوتبال با توجه به گردش سالانه فوق تصور که عمده این بودجه از بیت‌المال و بودجه دولتی پرداخت می‌شود، یکی از ورزش‌هایی است که در سایه عدم‌نظارت و بازخواست مدیران متخلف و فاسد در دو دهه اخیر تبدیل به یک حیاط خلوت برای سوءاستفاده‌کنندگان از بیت‌المال شده است و سال‌هاست یکی از مطالبات اصلی هواداران فوتبال برخورد با مدیران، دلالان و مربیانی است که فوتبال را به جولانگاه مافیایی سوءاستفاده از بیت‌المال تبدیل کرده‌اند و از این راه توانسته‌اند به درآمد‌ها و رانت‌های زیادی دست پیدا کنند.

در چنین شرایطی بازداشت یکی از معاونان باشگاه پرسپولیس، پس از سال‌ها یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در راه برخورد با فساد است که از سوی نهاد‌های نظارتی صورت گرفته است، با این حال ریشه‌کن کردن فساد در فوتبال نیاز به عزم جمعی دارد و در این مسیر باید اراده قوی برای دادگاهی کردن مدیران متخلف در هر سمت و جایگاهی وجود داشته باشد. معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس تنها یکی از مهره‌های باند مافیایی فساد در فوتبال و البته ورزش کشور است و در این زمینه باید زمینه برای برخورد با مدیران دانه‌درشت‌تر و کسانی که به واسطه برخی روابط به حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به خصوص در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وارد شده‌اند، فراهم شود.

بازداشت و برخورد با مدیرانی متخلف مانند معاون باشگاه پرسپولیس، اول راه مبارزه با فساد در فوتبال است و در این مسیر باید با بررسی پرونده‌های مختلف مالی و اقتصادی که در دو دهه اخیر در باشگاه‌های دولتی که از بیت‌المال هزینه می‌کنند، شرایط برای محاکمه تمام مدیرانی که کم یا زیاد در حیف و میل و سوءاستفاده مالی دخیل بوده‌اند، مهیا شود. بدون شک نام‌های بزرگ‌تری از معاون حقوقی پرسپولیس که هم اکنون مسئولیت دارند یا کنار رفته‌اند، چه در سطح باشگاهی و چه در سطح بالاتر در پرونده فساد در ورزش دیده می‌شود که برخورد با این مدیران در کنار محاکمه مدیران دست‌چندم درگیر در فساد مانند مهدی خواجه‌وند، می‌تواند جامعه فوتبال را به این نتیجه برساند که اراده جدی در مجموعه نهاد‌های نظارتی برای برخورد با مسئولان یا افراد نزدیک به برخی مدیران رده بالا وجود دارد.

در این مسیر همان طور که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران سال‌ها پیش گفته بود «قطار هسته‌ای ایران ترمز و دنده عقب ندارد»، مبارزه با فساد در فوتبال هم که با بازداشت یکی از معاونان باشگاه پرسپولیس آغاز شده است، نباید متوقف و ترمز آن توسط برخی مسئولانی که خود را در خطر می‌بینند، کشیده شود و در این راه به عقب بازگردیم.

در این شرایط است که می‌توان به ریشه‌کن کردن فساد در ورزش که بخش عمده‌ای از آن در فوتبال خودنمایی می‌کند، امیدوار بود. چنین رویکردی در صورتی که ادامه داشته باشد، با از بین بردن حاشیه امنیت مدیرانی که به دلیل رانت‌های مختلف به فوتبال رسیده‌اند، شرایط را برای حضور مدیران شایسته و پاکدست فراهم می‌کند؛ مدیرانی که با قاطعیت نهاد‌های نظارتی، می‌توانند با قطع دست سوءاستفاده‌کنندگان از بیت‌المال، اجازه ندهند فوتبال کشور مانند امروز به حیاط خلوت برخی مدیران و مربیان فاسد تبدیل شود.