Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
21:30 - 1399/05/09

حاشیه‌ای بر گمانه‌زنی‌ها درباره تاریخ رونمایی از جانشین مهدی تاج

پاییز انتخاباتی فوتبال

گفته می‌شود که سرانجام انتظار فوتبالی‌ها برای رونمایی از جانشین مهدی تاج آبان‌ماه تمام می‌شود و بعد از بازی‌های حساس تیم ملی در مرحله اول انتخابی جام جهانی، مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار و رئیس جدید انتخاب می‌شود.

پاییز انتخاباتی فوتبال

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- هفت ماه از روزی که مهدی تاج به بهانه بیماری قلبی نامه استعفایش را نوشت و از فدراسیون فوتبال رفت، می‌گذرد. استعفایی که سبب شد شمارش معکوس برای انتخاب رئیس جدید فدراسیون فوتبال آغاز شود. از آن روز تا به امروز این شمارش معکوس همچنان ادامه دارد و یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌ها بدون رئیس اداره می‌شود، معضلی که سبب شده روز‌های بلاتکلیفی فوتبال طولانی شود.

سنگ اساسنامه برداشته می‌شود

در حالی هشتم دی‌ماه سال گذشته رئیس سابق فدراسیون فوتبال چهار ماه زودتر از پایان حکم ریاستش کناره‌گیری کرد که پس از استعفای تاج، ۲۵ اسفند به عنوان تاریخ برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال اعلام شد. با این حال چند هفته بعد از اعلام تاریخ مجمع انتخاباتی و شروع ثبت‌نام از نامزد‌های انتخابات فوتبال، فیفا یک سنگ بزرگ جلوی پای فوتبال انداخت و در نامه‌ای که اوایل اسفند‌ماه در رسانه‌ها منتشر شد، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال را منوط به اصلاح اساسنامه کرد. اساسنامه‌ای که قرار بود سال‌ها پیش اصلاح شود، اما با امروز و فردا کردن مسئولان وقت فدراسیون همچنان پرونده‌اش باز ماند تا این‌بار پیش از برگزاری مجمع انتخاباتی، مچ فدراسیون فوتبال را بگیرد و انتخابات ۲۵ اسفند را لغو کند.

البته همان روز‌ها هم گفته شد که حساس شدن فیفا به اساسنامه فدراسیون به راپورت رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال، یعنی مهدی تاج برمی‌گردد، راپورتی که در نهایت مثمرثمر واقع شد تا مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال به همراه رئیس مستعفی که گفته می‌شود همچنان در پشت پرده فدراسیون فوتبال را مدیریت می‌کند، فرصت بیشتری برای ماندن در فوتبال پیدا کنند.

با وجود این با تأکید وزارت ورزش که اصرار بر برگزاری انتخابات فوتبال در سریع‌ترین زمان ممکن را داشت، اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال در ماه‌های اخیر با وجود چالش‌هایی که با فیفا بر سر ماهیت فدراسیون که «عمومی- غیردولتی» باشد یا «مستقل- غیردولتی» به وجود آمده بود به مراحل آخر نزدیک شده است. حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال عصر سه‌شنبه در حاشیه مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان البرز از پایان کار فدراسیون در کار اصلاح اساسنامه خبر داد: «کار‌های خوبی در زمینه اصلاح اساسنامه صورت گرفته و اساسنامه به فیفا ارسال شده تا آخرین نظر این نهاد را در این زمینه داشته باشیم. فکر می‌کنم کارمان تقریباً تمام شده است. منتظریم فیفا پاسخ نهایی را بدهد تا برای برگزاری مجمع عمومی به منظور تأیید اساسنامه و مجمع انتخاباتی برنامه‌ریزی کنیم. ایراد‌های مدنظر فیفا با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح رفع شده و اگر مجمع اساسنامه را تأیید کند، وارد پروسه انتخابات می‌شویم.»

با این حال بی‌اطلاعی مجلس از تغییرات جدید در اساسنامه، حل شدن مشکل فوتبال را با ابهام روبه‌رو کرده است، به خصوص که یکی از نمایندگان مجلس تأکید کرده که حذف عنوان «عمومی – غیردولتی» و به کار بردن عبارت «مستقل» خلاف قوانین است و باید دید در نسخه جدید اساسنامه که به فیفا ارسال شده و به گفته بهاروند با «هماهنگی مراجع ذی‌صلاح» بوده، چه عنوانی برای ماهیت فدراسیون به کار رفته است.

البته علی کفاشیان، عضو هیئت رئیسه که پس از پایان محرومیت یک‌ساله‌اش به دلیل یک پرونده مالی دوباره با نظر وزارت ورزش برای مهندسی انتخابات به نفع گزینه وزارت، به فدراسیون فوتبال بازگشته است روز دوم مرداد، عنوان کرده بود که در نسخه جدیدی که از اساسنامه به فیفا ارسال شده، فدراسیون فوتبال «مستقل» نامیده شده است: «ما اساسنامه را ارسال و روی آن تأکید کردیم که فدراسیون فوتبال ایران (یک نهاد مستقل است) و تمام موارد مورد نظر فیفا را هم در اساسنامه لحاظ کردیم. هرچند اعلام کردیم تابع قوانین جمهوری اسلامی هستیم.» در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در صورت تأیید فیفا، باز هم شاهد یک چالش داخلی درباره ماهیت اساسنامه بین مجلس و فدراسیون فوتبال باشیم.

رئیس جدید فوتبال پاییز می‌آید

با تمام این‌ها به نظر می‌رسد که مدیران فدراسیون فوتبال خودشان را برای برگزاری مجمع انتخاباتی در آبان یا آذر‌ماه آماده می‌کنند. طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی شده، شهریور‌ماه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برای تأیید اساسنامه برگزار می‌شود تا شرایط برگزاری انتخابات فوتبال مهیا شود. بهاروند در این رابطه گفته است: «منتظریم ظرف روز‌های باقی مانده از هفته جاری فیفا پاسخ نهایی را بدهد. بعد از پاسخ فیفا سریعاً ظرف ۳۱ روز تا یک ماه آینده برای برگزاری مجمع اقدام می‌کنیم تا با تأیید اساسنامه برای برگزاری انتخابات برنامه‌ریزی کنیم.»

با توجه به دو بازی مهم تیم ملی در تاریخ ۲۲ و ۲۷ آبان برابر بحرین و عراق در انتخابی جام جهانی، مجمع انتخابی فدراسیون فوتبال هم پس از این دو دیدار برگزار می‌شود تا در نهایت پس از نزدیک به یک‌سال از جانشین مهدی تاج رونمایی شود.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان