Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:37 - 1399/04/29

گزارش«جوان» از تيم هايي که در ليگ نوزدهم صدرنشيني را تجربه کردند اما در نهايت مقابل پرسپوليس کم آوردند

از نفس افتاده‌ها

در حالــــی پرسپولیسی‌ها برای گرفتن جشن قهرمانی‌ پس از ۱۷ هفته متوالی صدرنشینی آماده می‌شوند که سپاهان، شهرخودرو و استقلال هم به ترتیب شش، شش و یک هفته صدرنشینی در لیگ نوزدهم را تجربه کردند، اما از هفته چهاردهم به بعد دیگر رنگ صدر را ندیدند.

از نفس افتاده‌ها

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- اتفاقات هفته بیست و پنجم لیگ برتر باز هم به کام پرسپولیسی‌ها بود و آن‌ها زودتر از آنچه فکرش را می‌کردند، خودشان را برای گرفتن یک جشن قهرمانی زودهنگام آماده می‌کنند. با توقف تیم‌هایی که می‌توانستند در یک عملیات معجزه‌آسا خود را به پرسپولیس برسانند حالا یحیی گل‌محمدی و شاگردانش تنها روی کاغذ قهرمان لیگ نیستند و می‌توانند در هفته بیست و ششم کار را تمام کنند و در فاصله چهار هفته تا پایان لیگ نوزدهم پوکر قهرمانی‌شان را به رخ بقیه تیم‌ها بکشند. در این گزارش به بهانه نتایج هفته بیست و پنجم که دیشب با مصاف پرسپولیس و فولاد تمام شد، به بررسی روند سپاهان، شهرخودرو و استقلال به عنوان سه تیمی پرداخته‌ایم که در لیگ نوزدهم مانند پرسپولیس، صدر جدول را در فصل جاری تجربه کردند و صدرنشین لقب گرفتند، اما روند سینوسی نتایج آن‌ها و فراز و نشیب‌هایی که داشتند سبب شد نتوانند مانند پرسپولیس یکه‌تازی خود را در صدر ادامه دهند و آن را از دست دادند.

سپاهان؛ ۶ هفته صدرنشینی

وقتی فصل قبل قافیه را با امیر قلعه‌نویی به پرسپولیس باختند و با حسرت سومین جام متوالی را در دست‌های کاپیتان پرسپولیس دیدند، هدف‌شان برای لیگ نوزدهم تنها قهرمانی بود، به خصوص که سرمربی‌شان متخصص جام بردن در لیگ بود. آن‌ها لیگ نوزدهم را خیلی خوب شروع کردند و با دو برد متوالی هفته‌های اول و دوم صدرنشین لیگ بودند. در هفته سوم هرچند صدرنشینی را به شهرخودرو واگذار کردند، اما در هفته پنجم بار دیگر به صدر برگشتند، ولی پس از سه هفته و در هفته هشتم دوباره جای‌شان با شهرخودرو عوض شد. دوری سپاهان از صدر این‌بار طولانی شد و تا هفته دوازدهم طول کشید تا آن‌ها بعد از چهار هفته دوباره به صدر برگردند. هفته دوازدهم، آخرین باری بود که سپاهانی‌ها طعم صدرنشینی در لیگ نوزدهم را چشیدند و پس از آن دیگر رنگ صدر را ندیدند.

سپاهانی‌ها در حالی دیگر تکلیف قهرمان لیگ نوزدهم مشخص شده که تنها در شش هفته توانستند در صدر جدول باشند و روند نتیجه‌گیری این تیم هرچه به پایان لیگ نزدیک‌تر می‌شویم، نزولی‌تر می‌شود. باخت ۲ بر یک به تراکتور در هفته بیست و پنجم، حتی سبب شده این تیم که مدت‌ها در رده دوم بود با ۴۲ امتیاز به رده سوم سقوط کند. سپاهانی‌ها در هفت هفته اخیر سه باخت، سه مساوی و تنها یک برد داشته‌اند. روندی که به خوبی نشان می‌دهد که آن‌ها نتوانسته‌اند شکل تیمی خوبی را که در نیم‌فصل اول داشتند در نیم‌فصل دوم حفظ کنند، مسئله‌ای که سبب شده این فصل هم دست‌شان از قهرمانی کوتاه بماند.

شهرخودرو؛ ۶ هفته صدرنشینی

مشهدی‌ها که فصل گذشته با یحیی گل‌محمدی تیم شگفتی‌ساز لیگ بودند، لیگ نوزدهم را با توپ پر آغاز کردند و با سه برد متوالی در سه بازی اول، در هفته سوم به صدر رسیدند و در ادامه یک تساوی و یک باخت آن‌ها را در هفته پنجم از صدر به پایین کشید تا جای‌شان را به سپاهان بدهند. مشهدی‌ها هفته هشتم دوباره با سه برد متوالی بار دیگر به صدر برگشتند، اما در هفته دوازدهم دوباره این سپاهان بود که به صدر رسید و شهرخودرو تا امروز که هفته بیست و ششم به پایان رسیده، دیگر رنگ صدر جدول را ندیده است.

تیم مشهدی که البته در میانه فصل با از دست دادن گل‌محمدی که به پرسپولیس رفت، دچار تغییرات شد در شش هفته لیگ صدرنشین بود. آن‌ها با توجه به تغییرات مکرر مربی در نیم‌فصل دوم دچار افت شدند، به‌طوری‌که در هفت هفته بازی آخرشان؛ چهار مساوی، دو باخت و تنها یک برد داشته‌اند تا فاصله‌شان با صدر بیشتر و بیشتر شود و در پایان هفته بیست و پنجم که ۲ بر یک به پارس جنوبی جم باختند با ۴۲ امتیاز تیم چهارم جدول باشند.

استقلال؛ یک هفته صدرنشینی

هفت سال از آخرین قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر می‌گذرد و این تیم در فصل نوزدهم با نشستن آندره استراماچونی برای شکستن این طلسم هفت ساله دورخیز کرده بود. آن‌ها هرچند در پنج هفته اول با دو باخت و سه مساوی ناامید‌کننده ظاهر شدند، اما از هفته ششم موتور شاگردان استرا روشن شد و آبی‌پوشان با این مربی ایتالیایی که به شناخت کاملی از تیمش رسیده بود به شش پیروزی متوالی دست یافتند تا در هفته سیزدهم با برد یک بر صفر مقابل شهرخودرو صدرنشین شوند. استقلالی‌ها با روند فوق‌العاده‌شان با استرا پس از ۱۳۱۰ روز دوری از صدر که نزدیک به چهار سال می‌شد، دوباره صدرنشینی را تجربه کردند.

با این حال صدرنشینی برای استقلال خوش‌یمن نبود و آبی‌ها تنها در لیگ نوزدهم همان یک هفته را صدرنشین بودند و از هفته چهاردهم، پرسپولیس که آرام‌آرام بالا می‌آمد به صدر رسید، تیمی که تا امروز صدرنشین لیگ است و برای گرفتن جشن قهرمانی آماده می‌شود.

جدایی استراماچونی تأثیر زیادی روی افت استقلال داشت تا از هفته سیزدهم به بعد این تیم روند پرفراز و نشیبی را در جدول رده‌بندی تجربه کند و طلسم قهرمانی اش هشت ساله شود. آن‌ها جمعه شب پس از دو مساوی و یک باخت، در هفته بیست و پنجم توانستند صنعت نفت را ۲ بر صفر شکست دهند و با یک بازی کمتر و با ۴۱ امتیاز در رده پنجم قرار بگیرند و امیدشان برای قرار گرفتن در رده دوم یا سوم و کسب سهمیه آسیا زنده بماند.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان