Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
01:00 - 1399/04/28

وقتی وزیر ورزش آدرس اشتباهی می‌دهد!

در حالی حکم فیفا درباره محرومیت استقلال و پرسپولیس به دلیل بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی به این دو باشگاه رسیده است که وزیر ورزش با ارائه یک تصویر غیر واقعی مدعی است که با حضور او بدهی های سرخابی ها پرداخت شده و دو تیم به درآمدزایی رسیده اند!

وقتی وزیر ورزش آدرس اشتباهی می‌دهد!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- صحبت‌های روز پنج‌شنبه گذشته وزیر ورزش در دیداری که علی پروین با او داشت، تکرار تعبیر وارونه مسعود سلطانی‌فر از اوضاع استقلال و پرسپولیس بود، تصویر غیرواقعی که وزیر سعی کرده هرچند وقت یک‌بار به بهانه‌ای آن را به رخ همه بکشد و انتظار داشته باشد که مخاطبان سخن او را بستایند، طوری که انگار این دو تیم تنها تا قبل از آمدن سلطانی‌فر به وزارت ورزش، کوهی از مشکلات و بدهی‌ها داشته‌اند و در سه سالی که از آمدن وزیر فعلی می‌گذرد، به سروسامان رسیده‌اند و دیگر هیچ مشکلی ندارند. صبحت‌های وزیر را بخوانید: «در شرایط تحریم بدون پرداخت یک ریال از منابع دولتی و عمومی، استقلال و پرسپولیس را اداره کردیم. پرداخت بدهی‌های انباشته و بجا مانده از قبل و تأمین منابع مالی مورد نیاز از بخش خصوصی و درآمدزایی‌های پایدار اقداماتی بودند که در این سال‌ها برای دو باشگاه انجام دادیم.»

تکرار این ادعاها، آن هم درست ۲۴ ساعت پس از اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های‌شان به بازیکنان و مربیان خارجی با محرومیت از طرف فیفا روبه‌رو شده‌اند، بسیار قابل تأمل و عجیب است. گویا وزیر ورزش نمی‌خواهد واقعیت را قبول کند و اصرار به جا انداختن تصویری از سرخابی‌ها در بین هواداران‌شان دارد که پوشالی است و در واقعیت عکس آن دیده می‌شود. به نظر می‌رسد یک سخنرانی ثابت و از پیش‌نوشته شده درباره وضعیت استقلال و پرسپولیس در جیب وزیر است و او هر وقت می‌خواهد در این‌باره حرف بزند، بدون اینکه بررسی کند شرایط الان دو تیم چطور است، آن را روخوانی می‌کند و رسانه‌ها دوباره پر می‌شود از صحبت‌هایی که کپی چند وقت پیش اظهارات وزیر در این‌باره بوده است.

بر‌خلاف آنچه وزیر ورزش بار‌ها تکرار کرده است و هر چقدر هم اسطوره‌ای مانند پروین در این دیدار در رودروایسی گیر کند و با تکان دادن سر به نشانه تأیید به صورت اغراق‌آمیزی بگوید «هیچ زمانی شرایط مالی استقلال و پرسپولیس به این میزان خوب نبود»، واقعیت این است که نه حال استقلال و پرسپولیس خوب شده است و نه سروسامان مدیریتی گرفته‌اند. نگاهی به لیست بدهی‌های سرسام‌آوری که دو باشگاه دارند، در کنار تغییرات مدیریتی زیاد در سه سال اخیر، بیانگر این است که دو تیم بزرگ پایتخت یکی از سخت‌ترین دوران‌شان را از نظر مدیریتی و مشکلاتی که گریبان آن‌ها را گرفته تجربه می‌کنند.

البته که قبل از آمدن سلطانی‌فر به وزارت ورزش هم شاهد چنین سوءمدیریت‌هایی که هزینه‌های جبران‌ناپذیری به بیت‌المال وارد کرده است، بوده‌ایم و این معضل مربوط به امروز و دیروز نیست، اما عجیب اینکه مدیری که بسیاری از نابسامانی‌های این سال‌های دو تیم بزرگ پایتخت، خروجی تصمیمات شتاب‌زده و باندی او بوده، اصرار بر ندیدن واقعیت دارد و در حالی که ۲۴ ساعت هم از خبر محرومیت استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های‌شان نگذشته از رفع و رجوع مشکلاتی صحبت می‌کند که روز به روز بیشتر می‌شوند تا بحران مدیریت سرخابی‌ها بیشتر از هر زمانی توی ذوق بزند.

 با سوءمدیریت‌هایی که در همین سه سال گذشته و از زمان حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش صورت گرفته، بدهی‌های استقلال و پرسپولیس با توجه به حضور مدیرانی که دغدغه بیت‌المال نداشته‌اند، به چند میلیون یورو رسیده است،معضلی که در صورت حضور مدیران آگاه و کارآمد جلوی آن گرفته می‌شد. در این میان وزیر ورزش به عنوان رئیس مجمع دو باشگاه که انتخاب اعضای هیئت مدیره این دو تیم نیز را برعهده دارد، یکی از مقصران اصلی است که با انتخاب‌های غیرکارشناسی و ورود مدیران کارنابلد که نه سررشته‌ای از فوتبال داشته‌اند و نه از مدیریت، چنین مصائبی را برای استقلال و پرسپولیس رقم زده‌اند.

حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد وزیر ورزش که به خوبی به شرایط دو تیم آگاه است با تکرار یک تصویر غیرواقعی به دنبال انحراف افکار عمومی است تا ترکش‌های تصمیم‌های هزینه‌سازی که او و دیگر معاونان وزارتخانه برای دو تیم استقلال و پرسپولیس گرفته‌اند را از خود دور کند. یک ترفند سوخته که سلطانی‌فر باید بداند دیگر جواب نمی‌دهد و او باید درباره دستپخت مدیریتی‌اش برای دو تیم بزرگ پایتخت پاسخگو باشد، به خصوص که همه مانند علی پروین نیستند که در رودروایسی قرار بگیرند و بدترین دوران دو تیم را بهترین دوران عنوان کنند.

لینک پی دی اف یادداشت در روزنامه جوان