Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:18 - 1400/03/08

امروز، مصاف ایران با روسیه در دومین گام شاگردان آلکنو در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱

بردن ژاپن دوباره آرزو شد؟

تیم ملی والیبال در حالی امروز در دومین بازی در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ به مصاف روسیه می‌رود که شاگردان آلکنو دیروز در اولین دیدار خود در این رقابت‌ها با ارائه یک نمایش ضعیف ۳ بر صفر مغلوب ژاپن شدند.

بردن ژاپن دوباره آرزو شد؟

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- شهر ريميني ايتاليا از ديروز ميزبان ليگ ملت‌هاي 2021 است و 16 تيم برتر حاضر در اين رقابت‌ها قرار است در مسابقاتي كه به مدت يك ماه در اين كشور برگزار مي‌شود، به صورت دوره‌اي با هم رقابت كنند. تيم ايران هم ديروز در اولين رقابت به مصاف ژاپن رفت و شاگردان آلكنو كارشان را در فصل جديد ليگ ملت‌ها با مصاف با چشم بادامي‌ها آغاز كردند، مسابقه‌اي كه لیگ ملت‌ها اولين رونمايي از تيمي بود كه هدایتش را آلکنو سرمربي روسي بر عهده گرفته است.

شوك معروف

ايران در حالي ديروز به مصاف ژاپن رفت كه با توجه به همگروهي‌مان با چشم‌بادامي‌ها در المپيك، اين بازي اهميت ويژه‌اي براي مربيان دو تيم يعني آلكنو و يوئيچي ناكاگايچي داشت، به خصوص كه ايران و ژاپن 10مرداد در توكيو بار ديگر به مصاف هم خواهند رفت. 

در حالي آلكنو ديروز شاگردانش را براي مصاف با ژاپن راهي ميدان كرد كه تنها چند ساعت قبل از بازي سرماخوردگي سعيد معروف سبب شد او با يك شوك در شروع كار ايران در ليگ ملت‌هاي 2021 روبه‌رو شود. كاپيتان تيم ملي واليبال از ليست بازي با ژاپن كنار گذاشته شد تا ايران در غياب يكي از تأثيرگذارترين بازيكنانش، ليگ ملت‌ها را آغاز كند. با توجه به غيبت معروف، محمدطاهر وادي به عنوان پاسور ذخيره در تركيب اصلي قرار گرفت تا جاي معروف را پر كند. 

محمدطاهر وادي به همراه ميثم صالحي، ميلاد عبادي‌پور، سيدمحمد موسوي، علي‌اصغر مجرد، امير غفور و محمدرضا حضرت‌پور بازيكناني بودند كه با نظر آلكنو از ابتدا مقابل ژاپن به ميدان رفتند. علاوه بر حضور وادي به جاي معروف، حضور ميثم صالحي ستاره فصل گذشته تيم شهرداري اروميه كه فصل آينده در تيم اوليشتن لهستان بازي خواهد كرد، يكي از تغييرات آلكنو نسبت به تركيب قبلي بود. 

 شروع ضعيف و لرزان

نبرد ايران و ژاپن در اولين گام‌شان در ليگ ملت‌هاي 2021 در حالي با سوت اسكات كانادايي به عنوان داور اصلي آغاز شد كه مانند تمام فصل‌هاي اخير تيم ايران شروع خوبي نداشت و از همان ست اول اين ژاپني‌ها بودند كه توانستند برتري‌شان را به ايران تحميل كنند. ضعف در توپ‌گيري و دريافت‌ها يكي از مهم‌ترين ضعف‌هايي بودند كه سبب شد چشم بادامي‌ها بتوانند از همان ابتدا كار را بهتر پيش ببرند. وقت‌هاي فني اول و دوم استراحت با امتيازهاي 8 بر 5 و 16 بر 10 به نفع ژاپن به دست آمد و در نهايت هم چشم‌بادامي‌ها با حفظ اين برتري، ست اول را 25 بر 19 به نفع خودشان به پايان بردند تا يك بر صفر پيش بيفتند. 

ست دوم هم برتري با شاگردان ناكاگايچي بود و آنها وقت اول فني را با حساب 8 بر 5 به نفع خود تمام كردند. در ادامه اين ست، بازي نزديك‌تر دنبال شد و ملي‌پوشان كشورمان توانستند با جبران امتيازهاي عقب‌افتاده وقت دوم فني استراحت را با نتيجه 16 بر 15 به نفع خودشان به پايان برسانند. اين برتري اما ادامه نداشت و در امتيازهاي پاياني ست دوم باز هم ژاپني‌ها كه آماده‌تر و هماهنگ‌تر نشان مي‌دادند پيش افتادند تا اين ست هم با حساب 25 بر 22 به نفع چشم‌بادامي‌ها تمام شود و آنها تنها يك ست تا پيروزي در اين بازي فاصله داشته باشند. 

شاگردان آلكنو كه در آستانه شكست بودند، ست سوم را بهتر آغاز كردند و اين‌بار وقت‌هاي فني اول و دوم استراحت با برتري 8 بر 5 و 16 بر 15 ايران همراه شد، اما ژاپني‌ها كه اختلاف را هرچه به پايان ست نزديك‌تر مي‌شديم كمتر مي‌كردند، ست سوم را هم با وجود نمايش بهتري كه تيم ايران نسبت به ست‌هاي گذشته داشت با نتيجه 26 بر 22 پيروز شدند و در نهايت 3 بر صفر مقابل تيم كشورمان به برتري رسيدند تا ايران و آلكنو گام اول حضور در ليگ ملت‌ها را لرزان بردارند و با يك نتيجه ضعيف رقابت‌هاي‌شان را در ريميمي شروع كنند.

 مصاف شاگردان آلكنو با هموطنان آلكنو

روسيه دومين حريف ايران در ليگ ملت‌هاي 2012 است و از ساعت 14:30 امروز واليباليست‌هاي كشورمان مقابل روس‌ها قرار مي‌گيرند. مسابقه‌اي كه براي ولادیمير آلكنو، سرمربي سابق روسيه يك بازي ويژه خواهد بود و او ظهر امروز در ريميني با شاگردان سابقش ملاقات مي‌كند. آلكنو كه با روسيه طلا و برنز المپيك را كسب كرده است، ماه گذشته در نخستين نشست خبري‌ خود در ايران در واكنش به رويارويي با تيم ملي كشورش و تيمي كه خاطرات خوبي با آن دارد، اينطور واكنش نشان داده بود: «هيچ تفاوتي را احساس نمي‌كنم. مثل يك رقيب به تيم روسيه نگاه خواهيم كرد.»

حالا امروز با هدايت اين مربي روس، تيم ملي واليبال به مصاف روسيه مي‌رود، مسابقه‌اي كه با توجه به حضور روسيه با تركيب اصلي در ليگ ملت‌ها، مي‌تواند يك محك جدي براي ايران باشد. توماس ساملوو، سرمربي فنلاندي كه هدايت روسيه را برعهده گرفته، به دنبال دفاع از عنوان قهرماني ليگ ملت‌هاي 2019 است. روس‌ها در سال 2019 با پيروزي مقابل امريكا توانستند قهرمان شوند و پس از يك وقفه يك ساله به دليل شيوع كرونا، روسيه با هدف تكرار قهرماني و كسب سومين جام در ليگ ملت‌ها يا همان ليگ جهاني پا به ريميني گذاشته است و در اين راه موزرسكي غول 2 متر و 18 سانتي‌متري يكي از مهره‌هاي اصلي تيم ساملوو است. 

آخرين رويارويي ايران با روسيه در ليگ ملت‌ها به سال 2019 برمي‌گردد كه واليباليست‌هاي كشورمان 3 بر صفر در اروميه توانستند روس‌ها را شكست دهند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان