Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
20:03 - 1398/09/05

واکنش سخنگوی فدراسیون کشتی به انتظار وزیر ورزش از کشتی برای کسب ۴ طلا در المپیک:

نتیجه ایده‌آل در شرایط ایده‌آل به دست می‌آید

حسن رنگرز دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال «جوان» درباره انتظار وزیرورزش از کشتی برای کسب چهار مدال طلا در المپیک، این انتظار را یک نتیجه ایده‌آل دانست که در شرایط ایده‌آل به دست می‌آید.

نتیجه ایده‌آل در شرایط ایده‌آل به دست می‌آید

سیعد احمدیان/ روزنامه جوان- نزدیک مسابقات المپیک و آسیایی، کشتی می‌شود امید اول کاروان ایران برای مدال‌آوری، مانند این روز‌ها که در فاصله هشت ماه مانده به المپیک توکیو مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مدعی هستند زیر بال‌وپر کشتی را گرفته‌اند و انتظار دارند شاگردان محمد بنا و غلامرضا محمدی در تابستان آینده طلا درو کنند. در چنین شرایطی دیروز حسن رنگرز، سخنگوی فدراسیون کشتی در یک نشست خبری روبه‌روی خبرنگاران نشست و از شرایط آزادکاران و فرنگی‌کاران در سال المپیک صحبت کرد. صحبت‌هایی که نشان می‌داد کشتی با وجود اینکه متولیان ورزش چندین مدال خوش‌رنگ در توکیو برای این رشته کنار گذاشته‌اند، وقت بودجه گرفتن و نگاه ویژه همچنان مظلوم است، به طوری که مسئولان می‌خواهند با حمایت‌های حداقلی، کشتی حداکثر مدال‌ها را بگیرد!

از کشتی حمایت جدی شود

حسن رنگرز که پس از انتخاب علیرضا دبیر چند ماهی است به عنوان سخنگوی فدراسیون کشتی و مدیر فنی تیم ملی کشتی فرنگی فعالیتش را در فدراسیون آغاز کرده، در نشست خبری دیروز از تمرکز فدراسیون در ماه‌های آینده روی آماده‌سازی تیم بزرگسالان کشتی برای المپیک گفت. مسئله‌ای که سبب شده حتی برنامه‌های رده‌های پایه هم تعطیل شود.

با وجود برنامه‌های فدراسیون کشتی برای المپیک، مشکلات مالی همچنان مانند گذشته بزرگ‌ترین چالش برای اعزام یک تیم آماده به توکیو است. این مسئله سبب شد رنگرز از متولیان ورزش بخواهد از کشتی که بار اصلی مدال‌آوری در المپیک‌ها را به دوش می‌کشد، به صورت جدی حمایت کنند: «در رقابتی مانند المپیک فدراسیون کشتی باز هم باید بار اصلی را به دوش بکشد و نقش تعیین‌کننده‌ای در جایگاه کاروان ورزشی ایران خواهد داشت. کشتی با این منابع مالی مصوب همواره چه در گذشته و چه اکنون با چالش‌های مالی مواجه بوده و خواهد بود. فدراسیون کشتی باید با کمک و حمایت نمایندگان مجلس درآمد داشته باشد. مگر چند فدراسیون المپیکی و مدال‌آور داریم، این ظرفیت‌ها محدود است و نیازمند ورود بخش‌های دیگر برای حمایت از ورزشکاران این رشته است و رشته‌ای مانند کشتی باید به صورت جدی دیده شود.»

ناامیدی رنگرز از حمایت حداکثری از کشتی، اما سبب می‌شود او در این نشست از حامیان مالی و اسپانسر‌ها بخواهد برای حمایت از کشتی آستین‌هایشان را بالا بزنند: «خواهش ما از بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌ها و وزارتخانه‌ها این است که در سال المپیک به ورزش ورود کنند. با توجه به سال المپیکی بسیار سختی که پیش‌رو داریم و با نرخ جدید ارز و برنامه‌های وسیع فدراسیون کشتی ورود حامیان مالی در سال المپیک ضروری به نظر می‌رسد.»

شرایط برای کسب ۴ طلا باید مهیا باشد

با وجود چالش‌ها و کمبود‌های مالی فدراسیون کشتی، اما وزیر ورزش در دیدار هفته گذشته‌اش با مسئولان و مربیان کشتی از آن‌ها قول چهار مدال طلای المپیک را گرفته است، قولی که با توجه به شرایط نزولی کشتی و حمایت‌های اندکی که از این رشته می‌شود بیشتر یک مأموریت غیرممکن است. با این حال رنگرز دیروز در پاسخ به سؤال «جوان» درباره اینکه انتظار وزیر سبب شده انتظارات از کشتی بالا برود، سعی کرد سیاستمدارانه صحبت کند: «طبیعتاً وزارت ورزش یکسری اهداف را به صورت حداکثری برای فدراسیون‌هایی مانند کشتی تبیین می‌کند که نتیجه ایده‌آل کشتی کسب چهار مدال طلاست. فرمایش آقای وزیر به عنوان متولی ورزش کشور یک هدف‌گذاری است که در شرایط ایده‌آل باید به آن رسید.»

البته رنگرز در ادامه، رسیدن به نتیجه ایده‌آل مدنظر وزیر ورزش را منوط به آیتم‌های مختلفی دانست: «برگزاری اردو‌ها در سطح کیفی خوب، رفع دغدغه‌های معیشتی کادر کشتی، اعزام مطلوب به مسابقات و خیلی از آیتم‌های دیگر تدارکاتی می‌تواند رنگ مدال‌ها را عوض کند. کسب یک نتیجه ایده‌آل نیازمند یک بازه شش تا هشت ساله است، منتها دلاورمردان با یک شرایط حداقلی مسیر ناهموار را طی می‌کنند؛ لذا در بحث مدال‌آوری می‌توانیم یک شرایط خوب و غیرمنتظره را در المپیک رقم بزنیم. البته همه این‌ها منوط به برگزاری اردو‌های کیفی و تدارکات قوی در ماه‌های آتی تا المپیک است.»

واکنش به لغو سیاسی جام جهانی تهران

علاوه بر بحث المپیک، یکی از خبر‌های مهم نشست دیروز سخنگوی فدراسیون کشتی، لغو جام جهانی کشتی فرنگی در تهران بود، رقابت‌هایی که قرار بود آخر هفته برگزار شود و می‌توانست یک محک خوب برای شاگردان بنا در راه المپیک باشد. یک‌شنبه شب، اما با نامه اتحادیه جهانی کشتی به بهانه اعتراضات در بخش‌هایی از ایران، برگزاری این مسابقات منتفی شد تا برخورد سیاسی اتحادیه جهانی کشتی پررنگ شود، به خصوص که با پایان آشوب‌ها، اول هفته رقابت‌های جام جهانی شمشیربازی با حضور کشور‌های مختلف در تهران بدون مشکل برگزار شد.

با این حال در بیانیه اتحادیه جهانی کشتی در توجیه لغو این رقابت‌ها آمده است: «هیئت اجرایی اتحادیه جهانی کشتی روز گذشته در استانبول جلسه‌ای را برگزار کرد. در این نشست گروه‌های مختلف به توصیه وزارت‌های خارجه شان اعلام کردند که به ایران سفر نمی‌کنند. در این کمیته دو تیم اعلام کردند که به توصیه دولت‌هایشان از حضور در این مسابقات به میزبانی ایران انصراف دادند. با توجه به مسئولیتی که در قبال ورزشکاران و تیم‌ها داریم، وضعیت موجود برای برگزاری این رویداد بین‌المللی رضایت‌بخش نیست. به همین دلیل این مسابقات را به زمانی دیگر موکول می‌کنیم.»

رنگرز در نشست خبری دیروز نداشتن کرسی‌های مهم بین‌المللی در تصمیم اتحادیه جهانی کشتی در تعویق جام جهانی کشتی فرنگی را تأثیرگذار دانست و آن را یک چالش جدی در ورزش ایران عنوان کرد: «در این حوزه بدون تعارف دچار چالش هستیم. کسب یک کرسی مهم و تأثیرگذار بین‌المللی مطالبه جدی جامعه کشتی است تا بتواند از حق ما در مجامع بین‌المللی دفاع کند. این جایگاه در مدیریت قبلی با صرف هزینه‌های زیاد و به سختی به دست آمد، اما بنا بر دلایلی که برای ما مشخص نیست از دست رفت.»

لینک پی دی اف گزارش